סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית: "תמ"א 38 לא הייתה אמורה להגיע לפריפריה, וכולם ידעו את זה"

עינת גנון טוענת כי פרויקט חיזוקי מבנים של משרד השיכון הוא התחליף לתמ"א 38 בפריפריה, וכי עד כה חוזקו במסגרת הפרויקט הזה 1,600 מבנים

עינת גנון / צילום: איל יצהר
עינת גנון / צילום: איל יצהר

עד כמה ידעו בזמן שאושרה תמ"א 38, כי היא לא מספיק כלכלית לחזק מבנים בפריפריה? מתברר, כי ידעו על הדברים, אך לא עיצבו פתרונות מספקים, כדי לפתור את הבעיה. "תמ"א 38 לא היתה אמורה להגיע לפריפריה וכולם ידעו את זה", אמרה סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון.

גנון, שדיברה בועידה להתחדשות עירונית שעורך מרכז הבנייה הישראלי, דיברה בפאנל מומחים בענייני עתידה של תמ"א 38, שאף העלה את השאלה, האם יש טעם להמשיך עם התמ"א או לבטלה ולהחליפה בפינוי-בינוי. "זה לא שחור או לבן, צריך מגוון כלים, תמא 38 היא אחד מהכלים. במקום שבו ריבוי פרויקטים של תמא צריך לקחת בחשבון את ההשלכות. כל בניין שעובר תמא 38 הוא אגואיסט לא תורם דבר למרחב. ובגללם נוצרת תוספת אוכלוסייה משמעותית ויש צורך בתשתיות ושצ"פים", אמרה גנון.

גנון אמרה עוד, כי "צריך תוכניות כוללות ולקחת בחשבון את המכלול. איפה מתאים תמ"א ואיפה פינוי-בינוי ואיזה בניין מיועד לאיזה תהליך ויצרנו ודאות גם לדיירים וגם ליזמים. צריל מגוון טיפוסי בינוי בעיר. וכל אחד יבחר את מה שמתאים לו. זה אחד הכלים שצריך ברקע. הנושא עדיין לא בא לבחינה ממשלתית. הארכת תוקפה של התמא ב-2020 עדיין לא באה לבחינה ממשלתית. ואני מאמינה שתוארך. אולי יכניסו בה סייגים. כבר היום צריך לבחון את ההשלכות אבל זה יהיה ביתר תוקף".

באשר לסוגיית תמ"א 38 שלא מיושמת כלל בפריפריה, אמרה גנון, כאמור, כי מלכתחילה העריכו שכך יהיה, ולא בנו על תמ"א 38 כעל תכנית שתפעל בפריפריה. לדבריה, כשקודם תיקון 2 לתכנית, של הריסה ובנייה מחדש, הציעו במשרד השיכון להעניק זכויות בנייה מדורגות, שבראשן יעמדו ישובים בפריפריה, שיקבלו זכויות גדולות יותר מאשר ישובים במרכז, על מנת להגדיל את ההיתכנות הכלכלית של התמ"א בקרבן. עניין זה נגנז, לטענתה, בגלל סירוב של משרד הפנים דאז לתת זכויות בנייה שונות לרשויות שונות.

שאלה אחרת שעלתה בפאנל היא, האם תמ"א 38 נועדה בראש ובראשונה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, או להוסיף היצע לדירות? כרמית יוליס, ראש אשכול נדל"ן במחלקת יעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים אמרה, כי "במשרד המשפטים מלווים את התמ"א מאז היוולדה, והשאלה איזה אינטרסים היא באה להגשים, ככלי להגנה על חיי אדם ניתן לה התייחסות מסוימת ויש לה היבטים אחרים נוספים שדורשים התייחסות משפטית אחרת. ברגע שהתמא חוקקה, ובהינף יד תוכננו מחדש את מדינת ישראל".

עוד התייחסה יוליס להבט הקנייני בפרויקטים של פינוי-בינוי: " זכות הקניין של הדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית היא חשובה ויש להגן ולשמור עליה. מנגד, במצבים שבהם קומץ דיירים מסרב מסירובים בלתי סבירים לפרויקט שלם ובגללם קבוצה גדולה של דיירים לא יכולה להנות מהפרויקט, יש לבחון את ההתנגדויות גם על רקע ההבנה שהזכות הקניינית כוללת גם אחריות חברתית וציבורית ואי אפשר להתייחס אליה כזכות וטו בכל מצב. לכן אנחנו שוקלים להפחית את הרוב הנדרש בפרויקטים מורכבים וגדולים של פינוי-בינוי. כך למשל , במצבים בהם בניין קטן עם מעט דיירים מעכב פרויקט שלם, צריך לבחון שוב האם התוצאה הזו נכונה. מדובר בנושא מורכב ומהותי שיש להתייחס אליו על רקע החשיבות בקידום הפרויקטים.

בנוסף אנחנו בוחנים הקמת ערכאה מיוחדת שתעסוק בסכסוכים בין בעלי דירות שקשורים להתחדשות עירונית, מאמינים שכתובת אחת תוכל לעזור מאוד בהאצת וקידום פרויקטים, מבלי לרוץ לערכאות שונות שוב ושוב".

בדיון השתתפו שני ראשי ערים שכנות: רן קוניק מגבעתיים, וכרמל שאמה מרמת גן. קוניק דיבר על כשלון של תמ"א 38 בעירו ועל רחובות צרים שצמחו לגבהים של 8-9 קומות בגלל התמ"א: "לעיר כמו גבעתיים פחות מתאים תמ"א 38 התוכנית נכשלה", אמר קוניק "לא נראה שלקחו בחשבון שזה יתקיים רק בגבעתיים וברמת גן אלא יותר בבית שאן למשל. כשראש עיר עושה שינויים, אז שואלים 'למה ראש העיר קובע'. אבל יש תוכניות שצריך להעביר לסדר עדיפות אחרון וצריך לקדם . המדינה צריכה לתת כלים נוספים".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן דיבר על זה, שכולם שואלים אותו בתקופה האחרונה על הוראות המעבר לקראת המדיניות העירונית החדשה, שתצמצם את התמ"א 38 בעירו לממדים נמוכים מאוד. " זה לא שלא נעשה תמ"א ברמת גן, אבל נעשה את זה בצורה מאד מבוקרת. אנחנו רוצים שהתושבים הדיירים היזמים המתכננים ילכו לכיוון רחב יותר של מתחמים. ונגזרת מכך שלבטל את התחום הנקודתי ולהפוך אותו לחריג שבחריגים", אמר שאמה הכהן. "לגבי הוראות המעבר, סוגיה מורכבת מאד בעלות השלכות קשות על חלק מהפרויקטים. אם מאמינים שהתחום המתחמי הוא העתיד של העיר רמת גן, והוראות המעבר יאפשרו ליותר מידי תוכניות נקודתיות להיות מאושרות ולהיבנות זה אומר שבחלק מהמתחמים נהרוס את האפשרות העתידי לתכנן באופן מתחמי. כי תמ"א נקודתית הורסת אפשרות לתכנון מתחמי. ולכן מושבים ומנסים לשמוע עוד וריאציה ולשמוע עוד מחשבות באופן יצירתי כדי לגבש משהו מאוזן ולענות על הציפיות של היזמים והדיירים והזמן וההשקעה שהם השקיעות כדי לפתח את רמת גן באופן בר קיימה לדורות קדימה עם איכות חיים שעולה ולא נפגמת ע"י תשתיות שחסרות".