חודש שלילי לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס-פרומתאוס ירד 6.8% במאי

תת-המדד העוקב אחרי מניות מדעי החיים הישראליות התרסק בחודש החולף בשיעור של 16.5%, בעיקר בהשפעת מניית טבע, שצנחה בשיעור של 43% • גם מניותיהן של חברות התקשורת הישראליות בזק וסלקום המשיכו לרדת

הנהלת טבע בבורסת ניו יורק / צילום: בורסת NYSE
הנהלת טבע בבורסת ניו יורק / צילום: בורסת NYSE

מניותיהן של החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש מאי במגמה שלילית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס העוקב אחריהן לירידה בשיעור של 6.8%. באותה תקופה, מדד ת"א-125  ירד ב-2.3%, ואילו מדד נאסד"ק  הכללי השיל מערכו 7.9%.

תת-מדד "גלובס-פרומתאוס" מדעי החיים התרסק החודש בשיעור של 16.5%, כאשר באותה תקופה, מדד ת"א ביומד ירד בשיעור דומה של 16.4%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד בשיעור מתון יותר של 6.1%.

חברת התרופות טבע  השפיעה באופן המשמעותי ביותר על הירידה של תת המדד: מנייתה התרסקה בחודש החולף ב-43%. הירידה החדה במחיר המניה של טבע מגיעה לאחר שתביעה מצד יותר מ-40 מדינות בארה"ב האשימה את טבע בקנוניה של תיאום מחירים בתרופות גנריות. סיבה נוספת לירידה הינה פשרה משפטית בהליך אחר בארה"ב עם מדינת אוקלהומה, בה נתבעה טבע בגין שיווק משככי כאבים נרקוטיים אשר הובילו להתמכרויות. החברה הסכימה לשלם 85 מיליון דולר על מנת להסדיר את כל התביעות של מדינת אוקלהומה כלפיה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בארה"ב נסחרו גם הן במגמה שלילית בחודש מאי והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לירידה של 2.4%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בשיעור של 1.4% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה צנח בשיעור של 12.9%.

למרות הירידה בתת המדד, מניית סולאראדג' , המפתחת מערכת לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית, זינקה במאי בשיעור של 21%. זאת לאחר שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים להכנסות ולרווח נקי ברבעון הראשון. הכנסות החברה ברבעון היו גבוהות בכ-30% מהרבעון המקביל ב-2018, בעיקר בזכות גידול במכירות לאירופה. החברה צופה לגידול נוסף בהכנסות ברבעון השני.

הירידות לא פסחו על חברות התקשורת הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ובאופן כללי, 2019 היא שנה קשה נוספת למניות חברות התקשורת הישראליות. לפי נתוני מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מניות בזק וסלקום  ירדו בכ-34% וכ-36% בהתאמה מתחילת השנה.

בהשוואה לנתונים אלו, בלטה לטובה מניית פרטנר  שירדה ב-8% "בלבד". יצוין כי גם מאי היה חודש לא פשוט למניות התקשורת, אך גם בחודש זה ניכר היה שירידות השערים בפרטנר מתונות יותר ועמדו על כ-6% לעומת כ9% ו-8% בבזק וסלקום בהתאמה.

החוב של סלקום, הגמישות של פרטנר

מסקרן להתבונן בפער שנפתח בין סלקום לפרטנר. לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה והתקשורת בפירמה, "שווי השוק של פרטנר כיום הוא כ-2.6 מיליארד שקל, גבוה בכ-70% מהשווי של סלקום, שירד לשפל של כ-1.5 מיליארד שקל בלבד. כמו כן, החוב הפיננסי (בנטרול התחייבויות בגין חכירות) של פרטנר, העומד על כמיליארד שקל, נמוך משמעותית מהחוב של סלקום העומד על כ-3 מיליארד שקל, וזאת לאחר מהלכים אגרסיביים מוצלחים של פרטנר לצמצום החוב בשנים האחרונות".

שבח מוסיף כי "תשלומי הריבית על החוב העצום הרובץ על סלקום מהווים סיבה מרכזית לכך שסלקום סיימה את 2018 בהפסד של 64 מיליון שקל, בעוד שפרטנר סיימה את השנה ברווח של 56 מיליון שקל".

לדבריו, החוב הנמוך יחסית של פרטנר מאפשר לה גמישות לשקול מהלכי פיתוח עסקי כגון רכישת לאומי קארד שנשקלה ב-2018, אך ירדה מהפרק במקביל להתרחבות מואצת בתחום הסיבים. שבח מציין עוד שפרטנר מצליחה גם לגדול משמעותית בתחום הטלוויזיה, ונכון לסוף הרבעון הראשון עמד מספר מנוייה על 141 אלף, לעומת 278 אלף בסלקום.

להערכתו, הנתון המעניין ביותר להשוואה הוא ההכנסה הממוצעת החודשית למנוי סלולרי (ARPU). בעוד בפרטנר הוא 56 שקל, אצל סלקום הוא 47.2 שקל בלבד. פרטנר נהנית גם מכך ששיעור הנטישה השנתי שלה בסלולר, אחת הנקודות הכואבות ביותר לחברות הסלולר, טוב משמעותית מאשר בסלקום. פרטנר אמנם סבלה משיעור נטישה של 35% ב-2018, אך מדובר בנתון טוב משמעותית מזה של סלקום - 43%. לכן סלקום נאלצה להשקיע סכומים גדולים משמעותית על גיוס לקוחות חדשים. להערכת פרומתאוס, הוצאות גיוס הלקוחות של סלקום עמדו על כ-30 מיליון שקל יותר מאלו של פרטנר, לאור שיעורי הנטישה הגבוהים יותר של סלקום.

שבח מציין כי לאור העובדה שחברות התקשורת עומדות כיום בפני השקעות מסיביות בתחום התשתיות הסלולריות (דור 5) ובתחום הקווי (פרישת סיבים) ולאור נתוני החוב והתפעול הטובים יותר של פרטנר בשנים האחרונות, ברור שפרטנר נמצאת כיום בעמדה טובה מסלקום לבצע את ההשקעות המחויבות לצורך המשך הצמיחה. עם זאת, מציינים בפרומתאוס כי ללא שינויים רגולטוריים מרחיקי לכת שיסייעו לחברות התקשורת לשפר את שורת הרווח, קצב ההשקעות בישראל צפוי להמשיך לפגר אחרי המקובל במדינות ה-OECD והפער בתשתיות ימשיך לצמוח, בפרט בפריפריה.

בפרומתאוס מדגישים שנושא פריסת תשתיות הסיבים הוא רגיש במיוחד. בעוד שבזק למשל נדרשת לפריסה ארצית של סיבים, הרי שפרטנר וסלקום נהנות, לפחות כרגע, מכך שאינן נדרשות לבצע פריסה ארצית, ומותר להן להתמקד באזורים נוחים יותר מבחינתן המאוכלסים בצפיפות גבוהה יותר או נגישים יותר. באזורים כאלה עלות ההגעה עם הסיב עד לבית הלקוח היא נמוכה יותר מאשר באזורים מרוחקים יותר או בישובים קטנים. מכאן שנכון להיום, פריסת הסיבים רווחית מאוד עבור פרטנר וסלקום.

עם זאת, בסופו של דבר, ביום בו יידרשו חברות התקשורת לפריסה אוניברסלית של סיבים בכל הארץ כולל ישובים מרוחקים או קטנים, עלולה להתעורר בעיה. לאור עלות החיבור לסיבים הגבוהה יותר של ישובים מרוחקים, חברת התקשורת יצטרכו לגבות מחיר גבוה יותר ביישובי הפריפריה - אפשרות שאינה נראית ריאלית, או לחילופין לבצע העלאת מחירים ביחס לתעריפים הנהוגים כיום, כך שיישובי המרכז יסבסדו את החיבור של הישובים המרוחקים. עם זאת בתנאי התחרות בשוק התקשורת הישראלי גם אפשרות זו תהיה קשה לביצוע, בפרט כאשר על ליבו של הצרכן יתמודדו מספר מפעילים.

גם פה שבח מעריך כי המפתח לפתרון נתון בידי הרגולטור, ואי הוודאות שנוצרה לאור הקדמת הבחירות אינה עוזרת לייצוב השוק. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד . העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות