קרע באיחוד מפלגות הימין: מתווכחים על תיקי השרים שיקבלו

בסיעת איחוד מפלגות הימין מתחולל ב-24 השעות האחרונות קרע פנימי על רקע החלטתו של ראש הממשלה נתניהו למנות את ח"כ אמיר אוחנה לשר המשפטים • הבכירים בבית היהודי טענו בין השאר כי הסיכומים ממערכת הבחירות הקודמת לא בהכרח תקפים וכי לא ברור מדוע סמוטריץ' תוקע מקלות במינוי פרץ ודורש להקדימו אף שברור כי הוא הבכיר מבין השניים

הרב רפאל פרץ, יו"ר מפלגת הבית היהודי וחבר הכנסת מטעמה בסיעת איחוד מפלגות הימין / צילום: טל שניידר
הרב רפאל פרץ, יו"ר מפלגת הבית היהודי וחבר הכנסת מטעמה בסיעת איחוד מפלגות הימין / צילום: טל שניידר

בסיעת איחוד מפלגות הימין מתחולל ב-24 השעות האחרונות קרע פנימי על רקע החלטתו של ראש הממשלה נתניהו למנות את ח"כ אמיר אוחנה לשר המשפטים. הבית היהודי והאיחוד הלאומי שהיו שותפים לממשלה הקודמת, ה-34, והחזיקו ב-3 תיקים: משפטים, חינוך וחקלאות. אולם על רקע נטישת השרים נפתלי בנט ואיילת שקד את הבית היהודי, נותרו התיקים בידיהם, תוך שהם מפסידים בבחירות ואיחוד מפלגות הימין נותרו עם 5 מנדטים בלבד.

ח"כ סמוטריץ' תבע במסגרת המו"מ וגם בעת היציאה לבחירות נוספות לקבל לידיו את תיק המשפטים, אך סורב על ידי נתניהו וכך מונה אתמול אוחנה לשר המשפטים וסמוטריץ' נותר מאוכזב.

בהתאם להסכם הפוליטי שבתוך איחוד סיעות הימין, אמור סמוטריץ' לקבל את התיק הבכיר מבין התיקים שיוצעו למפלגה, כלומר תיק החינוך.

עוד דורש סמוטריץ' מהרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, להרחיק מסביבתו את מי שלטענתו מנסה לפלג וליצור קרע בתוך איחוד מפלגות הימין. המסר מסמוטריץ' לפרץ עבר לאחר שפרץ דווקא התנער מתדרוכים ופרסומים של בכירים בבית היהודי נגד סמוטריץ' לאחר שזה הביע התנגדותו למינוי פרץ לשר חינוך בעוד נתניהו מינה בינתיים את אמיר אוחנה לתפקיד שר המשפטים, התפקיד שבו הוא חושק. בין השאר אמר סמוטריץ' כי "נתניהו לא מתייחס לאף אחד משותפיו כפי שהוא מרשה לעצמו לנהוג ביחס לציונות הדתית".

הבכירים בבית היהודי טענו בין השאר כי הסיכומים ממערכת הבחירות הקודמת לא בהכרח תקפים וכי לא ברור מדוע סמוטריץ' תוקע מקלות במינוי פרץ ודורש להקדימו אף שברור כי הוא הבכיר מבין השניים. לדבריהם לא ברור מדוע סמוטריץ' שאיתו הלכנו כתף אל כתף לאורך המו"מ עם נתניהו בוחר לתקוף את ראש הממשלה במקום להסיק מסקנות.

הבוקר צינן פרץ את הרוחות בהודעה מרגיעה: "בחודשים האחרונים בצלאל ואני הולכים כתף אל כתף על אף נסיונות לפצל את אחדות המחנה. אני מתנער מכל ההודעות שיצאו אמש, אנחנו נמשיך להיות שותפים ונכנס לממשלה ביחד כפי שהתנהלנו לכל אורך הדרך."

סמוטריץ' הודה לו על ההודעה אך הוא כאמור עדיין דורש שפרץ ירחיק את מי שלדעתו תידרך את העיתונאים. יאמר במאמר מוסגר כי לא היה זה אדם אחד בבית היהודי שהביע את הזעם כלפי סמוטריץ', הקו הזה רווח בבית היהודי אף שבראיונות ובהודעות הרשמיות הם מדברים אחרת. אחד מהם אמר ל"גלובס" חיבור ולו טכני עם הימין החדש הוא הרבה יותר טבעי מהחיבור עם סמוטריץ', ויביא חזרה את הקהל הדתי הממלכתי והשפוי יותר. סמוטריץ' לדבריו באמירות אודות מדינת ההלכה הרחיק מהאיחוד אנשים רבים מהציונות הדתית, שכן הוא ממחיש להם את החששות שהיו מלכתחילה ממנו ומעצים אותם. "רוב מי שנמצא בקבוצה הזו יעדיף פי כמה להתחבר עם משה פייגלין מאשר עם מה שמייצג כעת סמוטריץ'".

הויכוח הזה יתעצם בשבועות הקרובים לקראת מועד הגשת הרשימות, והמו"מ עם הימין החדש על התחברות לבלוק טכני. בנט הודיע שלשום כי הוא מפסיק את המו"מ למשך כמה שבועות כדי למנוע את המשך ההדלפות והספינים. ועדיין לא ברור מה יהיה מעמדה של איילת שקד בתוך המהלך.

כעת ממתינים כולם להודעת לשכת נתניהו על מינוי שרים נוספים, כאשר פרץ אמור לקבל את תיק החינוך, וסמוטריץ' עשוי לקבל את תיק התחבורה, במקומו של השר ישראל כ"ץ שמונה לשר החוץ.

בנוסף, השר לבטחון פנים, גלעד ארדן נפגש היום עם ראש הממשלה נתניהו, כדי לדון באפשרות שהוא יקבל את תפקיד שגריר ישראל באו"ם. בכך, יתפנה לנתניהו תיק ממשלתי נוסף, התיק לבטחון הפנים והוא יוכל לשדרג עוד אחד משריו.