תוכנית המיזוג בן 35 מיליארד הדולר בין פיאט קרייזלר לבין רנו קרסה

קרסה העסקה שהייתה מובילה להקמתה של יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם אחרי טויוטה היפנית ופולקסווגן הגרמנית • פיאט מאשימה את הפוליטיקאים הצרפתים

שלט הכניסה למטה פיאט קרייזלר / צילום: REUTERS, Rebecca Cook/File Photo
שלט הכניסה למטה פיאט קרייזלר / צילום: REUTERS, Rebecca Cook/File Photo

תוכנית המיזוג בן 35 מיליארד הדולר בין פיאט קרייזלר לבין רנו קרסה עשרה ימם בלבד לאחר פרסומה. פיאט (FCA) מאשימה את הפוליטיקאים הצרפתים.

שר האוצר של צרפת, ברונו לה מר, אמר שהממשלה - המחזיקה ב-15% מרנו - ניהלה מו"מ קונסטרוקטיבי, אך אינה מוכנה לתמוך בעסקה שלא זכתה לתמיכתה של שותפתה הנוכחית של רנו, ניסאן.

ניסאן אמרה כי תימנע מהצבעה על הצעת המיזוג בפגישת מועצת המנהלים של רנו.

קריסת העסקה, שהייתה מובילה להקמתה של יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם אחרי טויוטה היפנית ופולקסווגן הגרמנית, מחדשת את התהיות לגבי האופן שבו יתמודדו FCA ורנו עם האתגרים של השקעות יקרות במכוניות חשמליות ואוטונומיות משל עצמן.

המיזוג נועד להשיג סינרגיות בהיקף של 5 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר) בשנה, ולהעניק ל-FCA גישה לטכנולוגיית הרכב החשמלית המתקדמת יותר של רנו, שהייתה אמורה לקבל נתח ממותגי Jeep ו-RAM של FCA.

FCA מחפשת זה זמן רב אחר שותפה, ובעבר ניהלה מו"מ שלא נשא פרי עם יצרנית פז'ו, PSA Group, שגם בה יש לממשלת צרפת אחזקה.

החלטתה של FCA לשים קץ למו"מ עלולה להעכיר עוד יותר את היחסים בין רנו וניסאן, שכבר נגועים במתח בשל מעצרו והדחתו של יו"ר ברית (רנו-ניסאן-מיצובישי) קרלוס גוסן, שיישפט ביפן בגין עבירות פיננסיות שאותן הוא מכחיש.

כמו כן עלולה קריסת העסקה להחריף את תסכול המשקיעים מצרפת, מדינה בעלת היסטוריה ארוכה של התערבות בהתנהלותן של חברות עסקיות.

"לאחר ש-FCA משכה את הצעת המיזוג שלה, אין מנוס מהשאלה עד כמה נחושה צרפת להגביל את הזדמנויותיה של רנו במונחי אסטרטגיה ושווי שוק, אף על פי שהחזקתה של ממשלת צרפת אינה עולה על 15%", כתבו אנליסטים בחברת הברוקרים ג'פריס בעדכון למשקיעים.

עם זאת, נתונה ממשלת צרפת בלחץ מצדו של הציבור הצרפתי לנקוט עמדה קשוחה, מכיוון שמו"מ המיזוג נערך על רקע הזעם הציבורי בצרפת על פיטוריהם של 1,044 עובדים בג'נרל אלקטריק. החברה האמריקאית הבטיחה להימנע מפיטורי עובדים לאחר שרכשה את אלסטום הצרפתית ב-2015.

כישלון עסקת המיזוג יחמיר גם את המתח הפוליטי בין צרפת ואיטליה.

"כשפוליטיקאים מנסים להתערב בעניינים כלכליים, זה לא תמיד עוזר. אני לא אפרט עוד. אם FCA משכה את הצעתה זה כי היא לא זיהתה יתרון כלכלי או סוג אחר של יתרון כלשהו", אמר סגן ראש הממשלה ומנהיג מפלגת חמשת הכוכבים, לואיג'י די מאיו, בראיון לרדיו הממלכתי האיטלקי.

"הושגה הסכמה על שלושה מארבעת התנאים. מה שנותר להשיג היה תמיכתה הברורה של ניסאן", אמר לה מר.

שר התקציב של צרפת, ז'רלד דרמנין, הביע תקווה שהדלת "לא נסגרה" על האפשרות לעסקה, והוסיף שפריס תשמח לבחון מחדש כל הצעה חדשה שהיא מצדה של FCA.