היו מפלגות שהבטיחו לבוחרים שידרשו את תיק המשפטים. האם הליכוד ביניהן?

"התחייבנו לפני הבחירות שתיק המשפטים יעבור לאחד משרי הליכוד", אמר ח"כ מיקי זוהר, כשהתייחס לסירוב הליכוד להפקיד את תיק המשפטים בידי מפלגה אחרת • אבל האם הייתה התחייבות כזו? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ח"כ מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

ביום שלישי שעבר, יום לפני שאמיר אוחנה מונה זמנית לשר המשפטים, הסביר ח"כ מיקי זוהר בחדשות 13 מדוע לליכוד אין מנדט להפקיד את התיק בידי שר ממפלגה אחרת. "נתניהו לא יחזיק בתיק", הוא הרגיע את אודי סגל שתהה אם ראוי שחשוד בפלילים ינהל את המשרד, "הוא יעבור לאחד משרי הליכוד. בדיוק כמו שהתחייבנו גם לפני הבחירות - שתיק המשפטים יעבור לאחד מאנשי הליכוד, ליריב לוין. זה מה שיקרה עכשיו, וזה מה שיקרה בעזרת השם אחרי הבחירות".

האם הליכוד באמת פרסם הבטחת בחירות כזאת? שר התיירות לוין הביע עניין בתיק ערב הבחירות, וגם דיבר בפומבי על תוכניותיו במשרד. בפאנל פוליטי בבורסה ליהלומים הוא אמר כי דרושה "רפורמה במערכת המשפט שתכלול טיפול עמוק בשיטה עצמה, ולא כמה מינויים". כמוהו היו עוד כמה פוליטיקאים שדיברו בגלוי על רצונם בתפקיד שר המשפטים, ובהם בצלאל סמוטריץ', שלי יחימוביץ', תמר זנדברג והשרה המכהנת (עד לפני שבוע) איילת שקד.

אבל הבטחה מפורשת של הליכוד לשמור את תיק המשפטים לחבר המפלגה לא מצאנו. היו רשימות אחרות שהצהירו שידרשו את התיק: בימין החדש טבעו את סיסמת הבחירות "בנט לביטחון, שקד למשפטים". באיחוד מפלגות הימין תבעו בתחילה מראש הממשלה נתניהו את תיקי החינוך והבינוי והשיכון, אבל מאוחר יותר שינו את טעמם, ויום לפני הבחירות הכריז סמוטריץ' ברשת 13 כי "יש שני תיקים שסימנו שנמצאים אצלנו כבר היום, חינוך ומשפטים, ואת שניהם אנחנו מאוד רוצים בע"ה להשאיר אצלנו גם אחרי הבחירות". זנדברג, באירוע השקת קמפיין מרצ ב-11 במרץ, אמרה כי מפלגתה תדרוש בדיוק את שני התיקים האלה.

שתי סקירות שפורסמו בעיתונות על התיקים שדורשות המפלגות - האחת ב"מעריב" כשבועיים לפני הבחירות והאחרת אצלנו ב"משרוקית של גלובס" ביום הבוחר עצמו - לא הזכירו הבטחה של הליכוד לשמור את תיק המשפטים.

אילו רצו בליכוד להתחייב למנות ליכודניק למשרד, הייתה להם הזדמנות נוחה. ימים ספורים לפני הבחירות הושמעה בחדשות קשת הקלטה של סמוטריץ' שבה אמר כי "היו לנו סיכומים מאוד ברורים עם נתניהו, שני תיקים בכירים. לכולם ברור שהכוונה להשאיר בידיים שלנו את החינוך והמשפטים". מטעם הליכוד פורסמה תגובה בזו הלשון: "זה שקר מוחלט, תיק החינוך יישאר בידי הליכוד". את תיק המשפטים לא הזכירו.

■ בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ מיקי זוהר לא נכונים ברובם. אף שיריב לוין הביע לפני הבחירות עניין בתיק המשפטים, הליכוד לא הבטיח בפומבי שהתיק יימסר לשר בליכוד.