600 מגה-וואט מחליפים ידיים: שבע הצעות הוגשו למכרז למכירת תחנת הכוח אלון תבור

(עדכון) - היום יצא לדרך המכרז למכירת תחנת הכוח של חברת החשמל לידיים פרטיות כחלק מהרפורמה בחברה • השווי של אלון תבור בספרי החשבונות של חברת החשמל הוא 800 מיליון שקל, אך בחברה מקווים להצעות גבוהות יותר

תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל
תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל

היום (ג') הוגשו ההצעות במכרז הראשון למכירת תחנת כוח של חברת החשמל לידיים פרטיות. שבע קבוצות ניגשו למכרז. 

התחנה, אלון תבור שבעמק יזרעאל, נמכרת כחלק מהרפורמה בחברת החשמל, שבה יירד חלקה של החברה בייצור חשמל מכ-66% ל-30%. מיד עם המכירה, תהיה אלון תבור אחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות ביותר, עם כושר ייצור של 600 מגה-וואט. אולם בניגוד לתחנות הכוח הפרטיות האחרות, אלון תבור היא תחנה ותיקה יותר, ושתי טורבינות הגז הראשונות בה פעילות עוד מ-1991. בשנים הבאות על תחנת החשמל למכור ארבע תחנות כוח נוספות - רמת חובב, רידינג, חגית ואשכול.

השווי של אלון תבור בספרי החשבונות של חברת החשמל הוא 800 מיליון שקל, אך בחברה מקווים להצעות גבוהות יותר במכרז. התמורה בעד התחנה תשמש למימון הרפורמה, ובעיקר פיצוי לעובדים, אך הצעת מחיר גבוהה יכולה, בתנאים מסוימים, לאפשר הפחתה מסוימת בתעריף החשמל.

עשר קבוצות עברו את המיון המקדים (PQ) של חברת החשמל, ובהן יצרניות החשמל הפרטי הגדולות בארץ - דליה, OPC, שיכון ובינוי, אדלטק ופז, ועד כה לא נרשמו נסיגות מהמכרז. עם זאת, בשיחות פרטיות מתלוננים בענף על היעדר מידע מספק על התחנה ועל העובדה שאחרי בחירת הזוכה, חברת החשמל תמשיך לנהל את המקום למשך כחצי שנה נוספת. לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, הזוכים יצטרכו גם להגיש תוכנית לבדיקת הקרקע ואולי גם להיות אחראים לטיהור שלה, אם תימצא כמזוהמת.

העובדים בתחנת אלון תבור, כמה עשרות במספר, ימשיכו לעבוד בתחנה, בניהול הבעלים החדש, אך מעסיקתם תישאר בחמש השנים הראשונות חברת החשמל. אולם מחיר הגז שישלמו בעלי התחנה צפוי להיות נמוך יותר מזה שמשלמת חברת החשמל, שכן הם לא מחויבים לחוזה הישן והיקר בין החברה לבין מאגר "תמר".

ההכרזה על הזוכה ברכישת התחנה תינתן בתוך כחודש, וחברת החשמל מתכננת להעביר לידיו את התחנה עד לסוף השנה, אחרי הסגירה הפיננסית שלו (גיוס המימון הנדרש).

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ אמר עם הגשת ההצעות: "אני מברך על הליך מקצועי ויעיל. זהו השלב הראשון והמשמעותי ביישומה של הרפורמה ההיסטורית שהובלתי במשק החשמל, שעתידה לשנות את משק החשמל בישראל, ומהווה נדבך חשוב בפתיחתו של משק החשמל לתחרות וכניסתם של שחקנים חדשים לייצור החשמל לטובת כלל הצרכנים בישראל.זוהי סנונית ראשונה, ואני מאמין שיישום הרפורמה יעמוד בלוחות הזמנים שקבענו".

 יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל אמר כי "אין ספק שמדובר בהצלחה גדולה. חברת החשמל מובילה את פתיחת שוק ייצור החשמל לתחרות. אני מברך על כך שהתהליך מתנהל בהתאם למחויבויות של חברת החשמל מנהליה ועובדיה אשר מגוייסים להצלחת התהליך ההיסטורי".

 עופר בלוך, מנכל חברת החשמל  ציין כי  "התוצאות מדברות בעד עצמן. חברת החשמל מחויבת באופן מלא להסכמות הרפורמה ומכירת תחנות הכח. היא ניהלה את אחד המכרזים הגדולים במשק בשנים האחרונות בלוח זמנים קצר ביותר מול כמות גדולה של משתתפים.

כל תחנת כח שמוכרת החברה תהפוך את הרוכש לאחד השחקנים הפרטיים המובילים במשק  ותקנה לו בכרטיס כניסה ירוק לתעשיית הייצור הישראלית ערב פתיחתו של המשק לתחרות אמיתית".