עיתוי חג השבועות העיב על הצמיחה של שוק המזון במאי: תנובה יורדת ב-10% במכירות

תזמון חג השבועות, שנפל השנה ביוני לעומת חודש מאי בשנה שעברה, השפיע על מכירות מוצרי החלב, שגרמו למחלבות לסכם חודש שנע בין יציבות לבין ירידות חדות • גם יצרניות המשקאות נפגעו בין היתר מעיתוי החג, כשהמכירות של יפאורה וטמפו צונחות

חלב תנובה / צילום  Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

על אף הציפיות לצמיחה מואצת: שוק המזון והמשקאות רושם גידול של אחוז "בלבד" בחודש מאי ביחס לחודש המקביל אשתקד, בעוד שהצמיחה במכירות מתחילת השנה עומדת על כ-2%, זאת לפי נתוני סטורנקסט המודדים את המכירות הקמעונאיות ברשתות השיווק. כך, מכירות שוק המזון והמשקאות מתחילת 2019 הסתכמו בכ-16 מיליארד שקל.

חג השבועות, שמזוהה עם צריכת גבינות ומוצרי חלב, חל השנה בחודש יוני, בניגוד לשנה הקודמת בה חל בחודש מאי, והשפיע על מכירות חברות המזון ובראשן המחלבות הגדולות ויצרניות המשקאות.

תנובה, בניהולו של אייל מליס, רושמת במאי ירידה במכירות הכספיות של כ-10%. הירידה הזו מביאה אותה לסכם את חמשת החודשים הראשונים של השנה עם ירידה של 4.4% במכירות הכספיות. לצד המכירות, גם נתח השוק של תנובה בשוק המזון נשחק, ובחודש מאי עמד על 14.6%, כשהוא משלים ירידה של למעלה מ-6% מתחילת 2019 ביחס לחמשת החודשים הראשונים ב-2018.

בהקשר זה נציין כי בנוסף להשפעות עיתוי החג, באפריל אשתקד תנובה הפסיקה את פעילות הפצת העופות של החברה בה היא שותפה - א.ת, מה שמשפיע באופן ישיר על נתחי השוק והמכירות שלה, אולם לא ידוע באיזה היקף. בסביבת תנובה טענו כי המכירות של הקונצרן כלל לא נפגעו, וכי מדובר בירידה שנובעת בעיקרה מהפסקת פעילות הפצת העופות. עד מועד פרסום הכתבה לא נמסרה התייחסות רשמית לנושא. 

עיתוי שבועות פגע במכירות
 עיתוי שבועות פגע במכירות

שטראוס, קבוצת המזון השנייה בגודלה בשוק בישראל בניהולו של גיורא בר-דעה, נותרה יציבה בחודש מאי, עם גידול במכירות הכספיות של פחות מחצי אחוז, מה שמביא אותה לסיים את חמשת החודשים הראשונים של השנה עם צמיחה במכירות של 4.2%. שטראוס גם רשמה במאי שחיקה קלה בנתח השוק שלה, שעמד בסוף חמשת החודשים הראשונים של השנה על 12% מהשוק, בין היתר על רקע עיתוי שבועות. בהקשר זה נציין כי שטראוס נמנעה עד כה מייקור מוצריה בשוק הישראלי, אך החל מהשבוע הנוכחי היא מעדכנת את מחירי מוצרי שפיקוח בהתאם לצו ייקור מוצרי החלב המפוקחים עליו חתם שר האוצר.

אסם-נסטלה, קבוצת המזון השלישית בגודלה בניהולו של אבי בן-אסאייג, דווקא נהנתה בחודש מאי מגידול של 4.4% במכירות הכספיות, מה שהביא אותה לסכם את חמשת החודשים הראשונים של 2019 עם צמיחה של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בימים אלה מתעדת הקבוצה להשלים את עסקת מכירת חטיבת הגלידות שלה לשחקנית הבינלאומית פורנרי, שבבעלות משותפת לנסטלה וחברת R&R הבריטית, כך שניתן להעריך כי ממועד השלמת העסקה, יושפעו נתחי השוק והמכירות שלה מהמהלך.

החברה המרכזית, הבעלים של קוקה-קולה ישראל ומחלבת טרה בניהולו של יורם שגיא, שמרה על סטגנציה בחודש מאי, ללא שינוי במכירות הכספיות שלה ביחס למאי אשתקד. מתחילת השנה רושמת הקבוצה ירידה של 3.3% במכירות, ושחיקה של כ-5% בנתח השוק. לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי החברה ביצעה שינוי מבני בהנהלת הקבוצה ומיזגה בין שתי חברות האלכוהול שבבעלותה.

חברת נטו הציבורית, היצרנית של מותגים כמו טיבון ויל ושלושת האופים בראשות עדי עזרא, רשמה גידול של כ-2.9% במכירות בחודש מאי (נתון שאינו כולל את מכירות הבשר והדגים הטריים שלה שמהוות חלק משמעותי מהמכר), מה שהביא אותה לסכם את חמשת החודשים הראשונים של 2019 עם גידול במכירות בשיעור של 3.2%.

גם יוניליוור, יצרנית ויבואנית של מוצרי מזון וטואלטיקה דוגמת דגני תלמה וגלידות שטראוס, בניהולה של ענת גבריאל, נהנתה מגידול של 2.5% במכירות חודש מאי. מתחילת השנה רשמה החברה ירידה של 1.2%. מתחילת השנה עמד נתח השוק של על 3.6%.

אילו ספקיות נוספות רשמו מספרים יוצאי דופן? יבואנית המזון וילי פוד, בניהולו של מיכאל לובושיץ, רשמה בחודש הנוכחים גידול חריג של כ-40% במכירות הכספיות ביחס למאי אשתקד, מה שהביא אותה לסכם את חמשת החודשים הראשונה של השנה עם גידול כספי במכירות של 27.4%.

לעומתה, פרט לחברה המרכזית, יצרניות המשקאות רשמו ירידות חדות בחודש מאי, כאמור על רקע תזמון החג: טמפו של ג'קי בר המשווקת מותגים כמו פפסי וגולדסטאר רשמה ירידה במכירות של 17.6%; ואילו יפאורה תבורי בהובלת רוני גת המשווקת מותגים כמו RC ושוופס הציגה נפילה חדה במיוחד של 54.3%, זאת על אף עליית מחירים שביצעו החברות בקיץ שעבר.

גם מחלבות גד בניהולו של ארז וולף, שנמצאת במגמת צמיחה מתמדת מתחילת השנה, נפגעה על רקע עיתוי חג השבועות, שהביא אותה לסכם את חודש מאי עם ירידה של כ-41% במכירות הכספיות ביחס למאי אשתקד. עם זאת, מתחילת השנה גד ממשיכה לשמור על צמיחה, וגם בשקלול הירידה הנוכחית היא מציגה גידול כספי במכירות של 4.8% בחמשת החודשים הראשונים של 2019.

ניתן להעריך כי חלק ניכר מהחברות שמציגות כעת ירידה משמעותית על רקע תזמון החג, בייחוד כאלה שמושפעות ממנו דוגמת יצרניות מוצרי החלב והמשקאות, יפצו על כך בחודש יוני, כך שהסתכלות כוללת על המחצית תציג תמונה ברורה יותר בהסתכלות רחבה. כמו כן, בימים אלה מתבצעת עליית מחיר במוצרי החלב המפוקחים, כך שגם הייקור שלהם צפוי להתבטא בעלייה במכירות שתבוא לידי ביטוי בסיכום המחצית.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988