טסים ב-1 ביולי? בקרי הגבול לא יאיישו עמדות במעברי הגבול

זאת בעקבות סכסוך עבודה בין הנהלת רשות ההגירה והאוכלוסין ובין עובדי מינהל מעברי הגבול ברשות • יו"רית הוועד: "המדינה מלינה לנו את השכר"

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, ב-1 ביולי ישביתו בקרי הגבול ברשות ההגירה והאוכלוסין את 23 מעברי הגבול של ישראל - כולל את שער היציאה מנתב"ג. לפני שבועיים אושר סכסוך עבודה בין הנהלת רשות ההגירה והאוכלוסין ובין עובדי מינהל מעברי הגבול ברשות, שבהם 800 עובדים קבועים המאוגדים בהסכם קיבוצי.

יו"רית מועצת העובדים, שני שבתוב, מתארת בשיחה עם "גלובס" תמונה עגומה למדי ביחסים עם המעסיקה שלהם - מדינת ישראל.

לדבריה, "במקום לקבל את השכר שלנו באופן מלא מאז חודש מרץ, אנחנו מקבלים מקדמות של 50% מגובה השכר. המדינה מלינה לנו את השכר, והיא מודה בזה ואף טוענת כי מדובר במהלך שנעשה בתום-לב לאור אפיון של מערכת השכר שלנו. מזה שנים שאנחנו מנהלים תביעה משפטית בבית הדין נגד המדינה, הגשנו צו מניעה, והמדינה בתגובה טענה כי המערכות תקינות, אלא שבפועל זה לא קרה - אנחנו מקבלים שכר חלקי.

"מיצינו את כל התהליכים האפשריים בכדי להימנע מהמצב הזה, אבל ב-1 ביולי לא נאייש את עמדות המעבר בכל מעברי הגבול. תביני שמדי יום שישי אנחנו יושבים עם המשפחות שלנו ועם החברים שלנו ומספרים להם שהמדינה מלינה לנו שכר - אף אחד לא מאמין לנו שזה אמיתי. יש עובדים שהחשבונות שלהם מעוקלים, ביקשנו שיוציאו מכתב לבנק ישראל על זה שיש בעיה ברשות האוכלוסין וההגירה, כדי שבנקים לא יעקלו חשבונות של עובדים - זה לא קרה. המשפחות עוזרות לנו, וחלקנו הגדול מתנהל מהלוואה להלוואה".

הרקע לדברים מתחיל ב-2008, אז, מפרטת יו"רית הוועד, התקבלה החלטת ממשלה להעביר את בקרי הגבול מתפקידם כשוטרים במשטרת ישראל לבקרים שיועסקו על-ידי רשות האוכלוסין וההגירה. ב-2009 נחתם ההסכם הקיבוצי של העובדים, "ללא נציגות עובדים, שכן היינו שוטרים ולא יכולנו להתאגד", מסבירה יו"רית הוועד.

לדבריה, "ב-2010 הגשנו בג"ץ נגד המדינה בעניין ההסכם, שבין היתר הדרישה בו הייתה לבטל לנו את הפנסיות התקציביות. ב-2011 התבצע המעבר בפועל. באוקטובר 2011 בוצעה לראשונה נגיעה במערכת השכר, נגיעה שבוצעה בשל בקשת הרשות להחריג אותנו מקבלת שעת חופש שבת כחופש, ולשלמה. במעמד זה המערכת נפגעה, וכלל הפרמטרים נפגעו. ב-2014 הוגשו 600 תביעות פרט בנוגע למערכת השכר, ותגובת המדינה הייתה שאכן קיימת הלנת שכר ובתום-לב. ב-2017 הגענו להסכמות עם החשב הכללי בנוגע לאפיון מערכת השכר, והוסכם על ביצוע סימולציות מסודרות בטרם העלייה למערכת השכר החדשה. בסוף 2018 התחלנו להבין שמה שהוסכם עם החשב הכללי לא מתקיים, ושהאפיון במערכת לקוי.

"השלב הבא, שהתרחש בפברואר 2019, כלל הגשה של צו מניעה מטעם ועד העובדים לבית הדין הארצי לעבודה בגין עליית מערכת המרכבה, תוך ידיעה שתתקיים פגיעה. תגובת המדינה הייתה שהמערכת תקינה. "בחודש מרץ מערכת השכר החדשה 'מרכבה' עלתה לאוויר, ומאז אנחנו מקבלים מקדמות שכר חלקיות. לאורך כל השנים כל חודש קיבלנו שכר שונה, הפעם זה כבר חצה את הגבול".

מרשות ההאוכלוסין וההגירה נמסר: "אנו עושים ימים כלילות כדי לפתור את הסוגיה, ונעשים מרב המאמצים לעשות זאת בהקדם. אנו מאמינים כי כבר בקרוב נגיע לפתרון המתאים".