איחוד מפלגות הימין: סמוטריץ' ופרץ רוצים את שקד במקום השני

עדיין אין הסכמה על הרכב הרשימה, אך יש הסכמות על נושאים אחרים, והצפי הוא בלוק טכני שיאפשר פירוק לאחר הבחירות למפלגות עצמאיות • ח"כ מוטי יוגב התנצל על דבריו כלפי בנט • לפי בכירים בבית היהודי, יש תמיכה רחבה במפלגה להציב אותה במקום השני ברשימה אחרי רפי פרץ • בסביבת שקד אומרים כי היא איננה חלק מהמגעים המדוברים, וכי המסרים שיוצאים אינם על דעתה

איילת שקד /צילום: איל יצהר
איילת שקד /צילום: איל יצהר

המגעים לאיחוד במפלגות הימין הדתי מתחממים. למרות היעדר ההסכמה בינתיים על הרכב הרשימה, מתגבשות הסכמות על רוב הנושאים, כשהעיקרון המוביל הוא כי מדובר בבלוק טכני המאפשר פירוק לאחר הבחירות ועצמאות של כל אחד מחלקי האיחוד. על פי גורמים בבית היהודי ובאיחוד הלאומי, יש רצון להציב את שרת המשפטים לשעבר איילת שקד במקום השני ברשימה אחרי הרב רפי פרץ. בסביבת שקד אומרים כי היא איננה חלק מהמגעים המדוברים, וכי המסרים שיוצאים אינם על דעתה.

להתחממות המגעים תורם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמבקש למנוע את אובדן הקולות שנגרם כשהימין החדש וזהות של משה פייגלין לא עברו את אחוז החסימה. נתניהו עדיין לא נכנס לעובי הקורה אבל בפגישותיו עם פרץ ובצלאל סמוטריץ', כולל זו שתתקיים היום אחר הצהריים, הנושא עולה באופן תדיר.

בינתיים ח"כ מוטי יוגב, שהתעמת בשבוע שעבר עם נפתלי בנט, מביע היום צער על דבריו כלפי בנט ומביע תמיכה בהליכה משותפת בבחירות. בכנס שנערך בבורסה לניירות ערך אמר יוגב, בין השאר, כי "התבטאתי ביטויים קשים ולא ראויים. אנחנו לא מתביישים בהיותנו מפלגה ציונית דתית, שמחברת עם לריבונו, שיודעת שהתורה היא מגדלור לחייה, ומסירות נפש למדינה. כל זה מחייב אותנו, על אף הדיבורים הקשים, כל מה שנוכל לחבר סביב, לא התפלגנו ולא פרשנו.. ומכוח זה, אנחנו חפצים בכל איחוד. גם אני, שהתבטאתי ביטויים קשים". הוא אמנם הגדיר את תגובתו של בנט אליו כ"חצאי אמיתות", אבל הדגיש כי בחר לעצור את העימות המתוקשר בשביל אחדות המחנה: "בחרתי לא להגיב אחרי חצאי האמיתות שנשלחו אליי, בחרתי שלא להגיב ושלא להדליק את האש יותר. לכן אני אומר, למרות הכול, נצטרך לחפש אחדות מכוח האחריות בכל המחנה הזה לגווניו - כולל נפתלי בנט ואיילת שקד. אנחנו בתוכנו צריכים לדבר על כך".

לדבריו אין ויכוח מי צריך להנהיג את מחנה הציונות הדתית: "בחרנו ברב רפי פרץ, שהוא יהיה בראש המפלגה שלנו". לגבי שקד, הוסיף יוגב כי היא יכולה להתמקם במקום השני. "גם אני מוכן לוותר ברמה האישית למען אחדות המחנה" - ובכך התייחס לאפשרות שירד למקום נמוך יותר ברשימה.

יוגב גילה כי נציג של כחול לבן פנה אליו בניסיון לסכל את פיזור הכנסת, זמן קצר לפני ההצבעה אך הוא לא נענה. "הכול קם ונפל על כן או לא נתניהו, ושם זה נעצר", סיפר. ועם זה אמר כי הוא מעדיף ממשלת אחדות על פני ממשלת ימין: "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לעשות אחדות בתוכנו, וגם בממשלת אחדות. אני אעדיף ממשלת אחדות על פני ממשלת ימין, אבל שקווי היסוד יהיו קווים לאומיים. בוודאי שלא נקדם נסיגה מיהודה ושומרון. יהודית ודמוקרטית - ארץ ישראל לעם ישראל ודמוקרטית - ככה קבע העם".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אומר הערב כי כל המפלגות הנמצאות מימין לליכוד צריכות לרוץ בפתק אחד. בראיון לרן בנימיני ברשת ב' אמר סמוטריץ' כי "צריך כבר עתה לכנס את כל ראשי המפלגות של הציונות הדתית לחדר אחד, להתווכח ולדבר אבל בסוף לשים את האגו בצד ולצאת עם לחיצת יד משותפת. המטרה היא ממשלת ימין בראשות ליכוד ואיחוד כזה יוביל להשגת המטרה".