פרופ' נוריאל רוביני על המטבע של פייסבוק: "אין לזה שום קשר לבלוקצ'יין"

הכלכלן היהודי אמריקאי, שחזה את המשבר הפיננסי העולמי של 2008, מתח ביקורת על פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק בראיון לאתר Coindesk • לטענת רוביני, מהמתנגדים הקולניים למטבעות הקריפטו, "מסדי נתונים מבוזרים של תאגידים אינם באמת בלוקצ'יין, אלא רק נקראים כך"

נוריאל רוביני/ / צילום: רויטרס Lucy Nicholson
נוריאל רוביני/ / צילום: רויטרס Lucy Nicholson

"אין לזה שום קשר לבלוקצ'יין" - כך אמר אתמול פרופ' נוריאל רוביני בראיון לאתר חדשות הקריפטו האמריקאי Coindesk, כשנשאל לדעתו על פרויקט המטבע הדיגיטלי שמשיקה היום ענקית המדיה החברתית פייסבוק.

הכלכלן היהודי אמריקאי, שנודע כמי שחזה את המשבר הפיננסי העולמי של 2008 וזכה לכינוי "דוקטור דום", מוכר גם כאחד המתנגדים הקולניים לביטקוין ולשאר המטבעות הקריפטוגרפיים. "הוא פרטי לחלוטין, נמצא תחת שליטה, ריכוזי, מאומת ומורשה על ידי קבוצה קטנה של צמתים (מחשבים ברשת, ר' ק')", אמר רוביני על ליברה, המטבע של פייסבוק. "אז מה קריפטו או בלוקצ'יין בזה? כלום".

אף שרוביני הודה כי הוא אינו מודע לפרטים המלאים של המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, שמפרסמת היום לראשונה את מסמך היסוד (white paper) של Libra, הוא העריך אתמול כי בלתי סביר שהפרויקט הזה ישתמש בטכנולוגיות בלוקצ'יין מוכרות, כמו פרוטוקול הוכחת עבודה (proof-of-work) או פרוטוקול הוכחת החזקה (proof-of-stake), שכן "מדוע שיעשו זאת?".

פייסבוק הכריזה היום על הקמת קונסורציום של 28 תאגידים וארגונים לא-ממשלתיים מרחבי העולם, שינהל את תשתית הבלוקצ'יין שעל בסיסה יונפק בשנה הבאה המטבע הדיגיטלי החדש ליברה (ראו בהרחבה היום במדור גלובס טק). השותפים בקונסורציום כוללים, בין השאר, את פייסבוק עצמה ואת החברות ויזה, מאסטרקארד, פייפאל, וודאפון, איביי, אובר וספוטיפיי, קרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בורסת הקריפטו האמריקאית Coinbase וגופים נוספים. לצדם תפעל קליברה, חברה בת חדשה של פייסבוק, שתפתח ארנק דיגיטלי ייעודי עבור הפלטפורמה.

פייסבוק, שהודיעה כי פלטפורמת הבלוקצ'יין של ליברה תפותח בקוד פתוח, מפרסמת היום גם את ה-white paper של הפרויקט, כך שיהיה פתוח לביקורת של קהילת המפתחים העולמית. הדבר יאפשר למפתחים חיצוניים לפתח עבור הפלטפורמה אפליקציות, גם אם הם אינם חלק מאחד הארגונים בקונסורציום של ליברה.

הביטקוין נגע בשערו הגבוה מאז מאי 2018

אף שרבים בקהילת הקריפטו בעולם מתחו באחרונה ביקורת על מי שקרא למטבע החדש של פייסבוק "מטבע קריפטו", בשיחה עם Coindesk אתמול הכחיש פרופ' רוביני שיש לו מכנה משותף כלשהו עם התומכים במטבעות הקריפטוגרפיים. לדבריו, "טכנולוגיית מסדי נתונים מבוזרים (DLT) הנמצאת בשימוש של תאגידים אינה באמת בלוקצ'יין, אלא רק נקראת כך. אז יש חסידי קריפטו שיסכימו איתי על כך". עם זאת, הוסיף: "לדעתי, בלוקצ'יין ציבורי מבוזר וחסר-אמון (ללא צורך של המשתמשים לתת אמון בגורם כלשהו, ר' ק) הוא חלום באספמיה, כך שאני והם חלוקים בדעתנו על 99% מהמהות".

בתוך כך, הדיווחים על ההכרזה הצפויה היום של פייסבוק עוררו ציפיות גבוהות בשוק הקריפטו. לפנות בוקר טיפס שער הביטקוין לזמן קצר מעל ל-9,400 דולר - שערו הגבוה ביותר מאז 8 במאי 2018. מחירו התנודתי של הביטקוין ירד מעט בהמשך, ונכון לשעה 12:00 נע קרוב ל-9,200 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת 2019 עלה שער ה-BTC  בכ-150%. לשם השוואה, מניית פייסבוק, הנסחרת בנאסד"ק, עלתה מתחילת השנה ב-44%.