דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

פירות הבאושים של השוק הסיטונאי: הוט אולצה להעלות את מחירי האינטרנט

החברה הודיעה על העלאת מחירים בחבילת ה-200 מגה, וזאת בעקבות התערבות משרד התקשורת, שקבע כי הוט מוכרת את החבילה במחיר נמוך יותר מאשר היא מוכרת את שירותי התשתית שלה לפרטנר או לסלקום במסגרת השוק הסיטונאי

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית הוט / צילום: יח"צ
טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית הוט / צילום: יח"צ

חברת הוט "אולצה" להעלות מחירי אינטרנט: ל"גלובס" נודע כי החברה הודיעה על העלאת מחירים בחבילת ה-200 מגה, וזאת בעקבות התערבות משרד התקשורת, שקבע כי הוט מוכרת את החבילה במחיר נמוך יותר מאשר היא מוכרת את שירותי התשתית שלה לפרטנר או לסלקום במסגרת השוק הסיטונאי

כזכור, משרד התקשורת שלח לפני מספר שבועות מכתב להוט, שבו הוא קובע כי החברה משווקת את שירות ה-200 מגה לצרכן בתעריף קמעונאי של 74 שקל לחודש בלבד (כולל מע"מ). "הווה אומר כי התעריף הקמעונאי שגובה הוט מהצרכן בגין שירות זה נמוך מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה מספקי שירות המתחרים בה על גבי השוק הסיטונאי. כלומר, המחיר הקמעונאי שגובה הוט אינו מאפשר, לכאורה, לכסות ולו את המחיר הסיטונאי לאספקת שירות זהה על-ידי ספקי השירות, וזאת גם אם נתעלם מהעלויות הקמעונאיות הנוספות הכרוכות באספקת שירות זה ללקוחות", נכתב במכתב.

לדברי משרד התקשורת, "המשמעות הנחזית של הדברים היא פגיעה חמורה בהתפתחות התחרות המבוססת על רפורמת השוק הסיטונאי ברשת הוט, אשר עיקרה פגיעה ביכולתם של ספקי השירות להציע לצרכן הצעות מתחרות בקצב זה על גבי השוק הסיטונאי. פרקטיקה זו מכונה 'צמצום מרווחים' (Margin Squeeze), והיא מתקיימת כאשר בעל תשתית המספק תשומות סיטונאיות למתחריו במסגרת שוק סיטונאי, מצמצם את המרווח המתאפשר למתחרים נוכח המחיר הקמעונאי המוצע ללקוחות בהשוואה לתעריף הסיטונאי שהוא גובה ממתחריו. צמצום זה של מרווחי המתחרים פוגע בכדאיות הכלכלית של המתחרים לרכוש ממנו תשומות סיטונאיות. במקרה דנן המרווח שנוצר כתוצאה מהפרקטיקה שנוקטת הוט אינו רק 'נמוך מדי', אלא הוא שלילי ממש, וזאת גם אם נתעלם כליל מהעלויות הקמעונאיות בהן נושא ספק השירות! ועל כן זו דוגמה קיצונית של הפרקטיקה המתוארת.

"פרקטיקה זו של צמצום מרווחים חריף פוגעת בתכלית אסדרת השוק הסיטונאי, מסכלת את מאמצי המשרד ליצירת מגרש משחקים מאוזן ויוצרת, על פניה, פגיעה משמעותית בתחרות בתחום הבזק". 

כאמור, בעקבות המכתב נאלצה הוט להעלות מחירים. החברה הודיעה כי אתמול (ב') בוצע עדכון מחיר לחבילות אינטרנט 200 מגה של הוט. במוקדים מחיר תשתית 200 מגה עלה מ-85 שקל ל-95 שקל לחודש.

מחיר תשתית 200 מגה + ספק עלה מ-99 שקל ל-109 שקל לחודש. באתר החברה מחיר תשתית 200 מגה עלה מ-79 שקל ל-89 שקל לחודש, ומחיר תשתית 200 מגה + ספק עלה מ-90 שקל ל-100 שקל לחודש.

נסביר כי הוט התרעמה על הדרישה של משרד התקשורת, שכן אירוע שבו החברה נאלצת להעלות מחירים רק בגלל מדיניות השוק הסיטונאי, הוא חסר תקדים ופוגע בצרכנים. בפרטנר ובסלקום היו מעדיפים שמחיר השימוש בתשתיות הוט היה יורד, כך שהן היו רוכשות את התשתית במחיר יותר נמוך, וכך היו יכולות להתחרות, מבלי שהמחיר לצרכן יעלה. אלא שאת מחירי השימוש בתשתיות קובע משרד התקשורת, ויש להניח כי הדבר האחרון שהוט הייתה מסכימה לו זה שיורידו את מחירי השימוש בתשתיות שלה לטובת מתחרותיה. 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "בעקבות תלונות חוזרות ונשנות לגבי תמחור 200 מגה של הוט, על כך שתמחור זה מהווה צמצום מרווחים קיצוני לעומת המחיר הסיטונאי של שירותי הוט, פתח משרד התקשורת בבירור מול הוט בנושא.

"סוגיית צמצום המרווחים חשובה לפעילות השוק הסיטונאי ולכניסת תחרות לתחום האינטרנט בישראל. ללא שמירה נגד פרקטיקה אנטי-תחרותית זו, יוכלו בעלי התשתית לדחוק את המתחרים החדשים ובכך לפגוע ברווחת הצרכן הישראלי".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות