משרד המשפטים: על ממשלת המעבר לנהוג באיפוק בהפעלת סמכויות

המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, מסרה את הדברים בתגובה לטענות של סיעת כחול לבן ועוה"ד שחר בן-מאיר ויובל יועז בנוגע להתנהלות החוקתית של רה"מ נתניהו והממשלה ה-34 במהלכי פיזור הכנסת ומינוי השרים

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים השיב הבוקר (ד') למספר טענות בנוגע להתנהלות החוקתית של ראש הממשלה והממשלה ה-34 במהלכי פיזור הכנסת ומינוי השרים.

באשר לטענה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מוגבל למינוי 19 שרים בלבד לפי חוק יסוד: הממשלה, סעיף חוק שהותלה באמצעות הוראת שעה בין השנים 2015-2019 - משיבה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, באמצעות עו"ד נטע קניגשטיין, כי הממשלה ה-34 ממשיכה להישען על אותה הוראת השעה מהכנסת ה-20, המתירה לנתניהו למנות מספר שרים העולה על 19.

במכתב המענה שנשלח לסיעת כחול לבן וכתגובה לפניות (בנפרד) של עורכי הדין שחר בן-מאיר ויובל יועז והתנועה לאיכות השלטון, מוסיפה זילבר ומציינת כי אין מדובר כיום בממשלה רגילה, וכי מצופה מראש הממשלה ומהממשלה לנהוג באיפוק בהפעלת סמכויות.

הדבר עשוי לרמוז את עמדת משרד המשפטים באשר למינוי אפשרי של השרים איוב קרא וגלעד ארדן לשגרירים במצרים ובאו"ם. יחד עם זאת, באשר למינויי שרים, עו"ד זילבר מציינת כי אין מגבלה על נתניהו.

באשר לביקורת הרבה שנמתחה על חוק פיזור הכנסת ה-21, תוך עקיפת סעיפי חוק יסוד: הממשלה שהיו חלק תמידי מנוהל מערכות הבחירות (הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר) - דחה הבוקר בג"ץ את העתירה של עו"ד שחר בן-מאיר ויצחק אבירם.

השופט יצחק עמית שלל את הטענה כי מדובר בחוק שאינו חוקתי, וציין כי מסלול פיזור הכנסת הוא מקביל ומתקיים לצידו של מסלול הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. בנוסף קבע השופט עמית כי מבחינת החשש לפיזור עתידי נוסף של הכנסת ה-22 - "דיה לצרה בשעתה".