דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

מימון טיסות לחולים ומענקים גדולים לרופאים: כך מתכננת המדינה לשקם את מערכת הבריאות באילת

במשרד הבריאות הקצו לצעדים 10 מיליון שקל לשנה ודנים במתן מענקים בגובה מיליון שקל למשך חמש שנים לרופאים מומחים שיעברו לעיר • מנכ"לי הקופות מתריעים שסגירת שדה דב תמנע מרופאים מהמרכז להגיע לאילת

רופא / צילום: שאטרסטוק
רופא / צילום: שאטרסטוק


במשרד הבריאות צפויים לקבל תקציב של 10 מיליון שקל בשנה לפחות ממשרד ראש הממשלה במטרה לשפר את מצב הבריאות בעיר אילת במגוון אמצעים, לרבות מימון מוניות וטיסות למרכז לתושבים הזקוקים לכך, לצורך קבלת טיפול רפואי. כך נודע ל"גלובס". התקציב גם ישמש להגדלה ושיפור השירותים שמציעות הקופות בתחום הבריאות הדיגיטלית. סגירתו המתוכננת של שדה התעופה דב בתל אביב בעוד כשבועיים - עורק תעופה עיקרי המחבר בין המרכז לאילת - האיצה את הצורך במציאת פתרון לתושבי אילת.

תושבי אילת סובלים זה שנים ממצוקה קשה בתחום הבריאות, בעיקר על רקע מחסור ברופאים ואנשי מקצועות הבריאות בעיר. מדובר במחסור של עשרות רופאים מומחים, כך לפי מיפוי שערכו בתחום במשרד הבריאות והגיע לידי "גלובס". בין הרופאים החסרים: רופאי נשים, ילדים, רדיולוגיה, התפתחות הילד, פסיכיאטריה, קרדיולוגיה, עור, רפואה פנימית וטיפול נמרץ. בשל המחסור, אורכי התורים לרופאים ושירותים רפואיים בעיר עשויים להיות כפולים ויותר בהשוואה למרכז.

המחסור ברופאים, שמקורו בעיקר בקושי לגייסם מהמרכז, צפוי רק להחריף כעת עם סגירתו המתוכננת של שדה דב. הסיבה לכך היא שעשרות רופאים מוטסים כיום לאילת מהמרכז מדי שבוע משדה דב, ואלה עלולים להפסיק לטוס עם העברת קו התעופה לאילת לנתב"ג, בגלל התארכות הנסיעה. עלויות הטסת הרופאים כיום הן כ-10 מיליון שקל בשנה.

גם אילתים שעד כה הוטסו לטיפולים במרכז עקב מחסור בשירותים בעיר, קבלו בתקופה האחרונה על כך שסגירתו הצפויה של שדה דב תקשה עליהם לנסוע לצורך קבלת טיפול. הקשיים האלה מצטרפים גם לסגירתו של נמל התעופה העירוני לפני כשלושה חודשים ופתיחת נמל התעופה רמון במקומו, המרוחק כ-19 ק"מ ממרכז העיר, מרחק של כ-20 דקות נסיעה.

עשרות רופאים חסרים באילת
 עשרות רופאים חסרים באילת


מעבר לשירותי רפואה מרחוק

במסגרת התוכנית המתגבשת, הכוונה היא להציע לתושבים מערך משופר ומשוכלל של שירותי טלמדיסין, רפואה מרחוק, המבוסס על מכשירי בדיקה מרחוק ומפגשי רופא-מטופל שמתווכים דרך מסכי ענק. ההערכות הן שהשירותים האלה יינתנו כבר בתוך כחצי שנה. "אם כרבע עד שליש מביקורי הרופא הפיזיים באילת יעברו לטלמדיסין - זה דרמטי", אומר גורם בממשלה המעורה בנושא. "ללא ספק, מפגשים עם אנשי מקצוע רפואיים כמו דיאטנים, קלינאי תקשורת ורופאי סוכרת ומשפחה - יכולים להיעשות מרחוק".

כדי לפתור את בעיית המחסור ברופאים באילת, במשרדי הבריאות והאוצר קיימות גם תוכניות - המצויות בשלבים מתקדמים - למתן מענקים בגובה מיליון שקל לרופאים מומחים שיסכימו לעבור לעיר. מדובר בסכום של מיליון שקל ברוטו, בפרישה על פני חמש שנים. עלות המענקים מעורכת בכ-3 מיליון שקל בשנה, וייתכן שיינתנו בשלב ראשון מתקציבי הקופות.

עד היום, המענקים לרופאים שעברו לאילת היו של חצי מיליון שקל בלבד, שהם המענקים שניתנים לכל רופא שעובר לאזור בארץ המוגדר "פריפריה". מאחר שלא קיימת אבחנה בין אילת ובין כל פריפריה אחרת, רופאים מומחים כן היו מוכנים לשקול מעבר לנהריה או באר שבע, אך הם לא שקלו את אילת. עדיין, נשאלת השאלה אם מענקים של כחצי מיליון שקל נטו לחמש שנים יצליחו לשכנע רופאים להעתיק את מקום מגוריהם עם משפחתם לעיר המרוחקת, המנותקת משאר חלקי הארץ.

אין שיתוף פעולה בין הקופות

מנכ"לי קופות החולים "כללית" ו"מכבי", שלהן יחד נתח שוק של 90% באילת, שלחו בימים האחרונים מכתבים נרעשים לראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, שבהם טענו לפגיעה אנושה בבריאותם של תושבי אילת עקב הסגירה המתוכננת של שדה דב. "מערכת הבריאות באילת נסמכת כמעט באופן מוחלט על טיסות בין אילת למרכז הארץ…", כתב מנכ"ל כללית, פרופ' אהוד דודסון. "מטופלים הצהירו בפנינו שבתצורה המתוכננת של הטיסות דרך נתב"ג, הם ייאלצו לוותר על הטיפול הרפואי בשל הנסיעה הכרוכה במאמץ ועייפות גדולה, שלא תואמת את מצבם". עוד הוסיף דודזון כי "החל מ-1.7 (מועד סגירתו הצפוי של שדה דב), אנו נאלצים לבטל את הפעילות הנרחבת של רופאים יועצים בכל המקצועות; חלקם הודיעו לנו לפני כמה שבועות שהם נאלצים לעזוב עקב התארכות הנסיעה. נאלצנו כבר עתה להפסיק את פעילותה של מרפאת אנדוקרינולוגיה ילדים".

לפי גורם בממשלה המעורה בנושא, מעבר להתארכות זמן הנסיעה מהמרכז לאילת, שכבר כעת מתרחש בשל המעבר לשדה התעופה רמון המרוחק יותר, הרי שכלל לא ברור אם כל קווי התעופה לאילת משדה דב יתווספו לקווים הקיימים בנתב"ג. "כרגע עוד אין שינוי בתוכניות. לא נערכו לזה כמו שצריך ומדובר בפגיעה קשה", הוא אומר.

מטופלים ופעילים חברתיים באילת קובלים גם על כך שמאחר שאילת היא משק סגור, מודל התחרות הקיים בישראל בין ארבע קופות החולים אינו רלוונטי לעיר, וצריך לקדם בה שיתוף פעולה ביניהן. הם גם טוענים שבגלל התחרות בין הקופות, רופאים של "כללית", שמחזיקה גם בבית החולים בעיר, יוספטל, חסומים למטופלי שאר הקופות, בעוד שההיגיון מורה שיהיה שיתוף רופאים בין הקופות בהתחשב במחסור.

זו הסיבה שבמשרדי הבריאות והאוצר היו רוצים להפוך את יוסטפל לבית חולים עירוני, כך שיתקיים באילת מודל ייחודי של שיתוף פעולה בין הקופות; מודל ש"מכבי", עם נתח שוק של 33% בעיר, תשמח לקראתו. "אל לנו לחכות למשבר נוסף ויש לקדם מיידית חיזוק משמעותי למערכת הבריאות באילת לרבות באמצעות איגום משאבים והפיכת בית החולים לממשלתי עירוני וכמרכז כל הרפואה השניונית והשלישונית", כתב מנכ"ל מכבי רן סער, במכתבו. אך ב"כללית" אומרים מנגד: "כשתהיה הצעה קונקרטית נתייחס אליה". 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות