פרופ' אבי שמחון: "חיפה לא מצליחה להתרומם, אבל הממשלה אינה אשמה בכך"

בהרצאה בוועידת השיווק של הצפון אמר שמחון כי הנוכחות של מפעלים מזהמים במפרץ חיפה עשויה להיות סיבה עיקרית למצבו העגום של מטרופולין חיפה • שמחון הדגיש את הצורך ליישם את המלצות דוח מקינזי בנושא המפעלים במפרץ חיפה

פרופ' אבי שמחון / צילום: תמר מצפי
פרופ' אבי שמחון / צילום: תמר מצפי

"חיפה לא מצליחה להתרומם אך הממשלה אינה אשמה בכך", כך אמר היום יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון. בהרצאה בוועידת השיווק של הצפון של לשכת המסחר והתעשייה צפון, אמר שמחון כי הנוכחות של מפעלים מזהמים במפרץ חיפה עשויה להיות סיבה עיקרית למצבו העגום של מטרופולין חיפה ודיבר על הצורך ליישם את המלצות דוח מקינזי בנושא המפעלים במפרץ חיפה.

שמחון ציין כי חיפה נמצאת בשנים האחרונות במצב של "דעיכה דמוגרפית וכלכלית" למרות שיש לה נתוני פתיחה מצויינים. "יש כאן פרדוקס מטורף" אמר "חיפה היא עיר שלכאורה יש בה את הכל, המדינה עשתה הכל בשביל חיפה, יש בה מוסדות חינוך טובים, המייצרים הון אנושי, בחיפה יש את זה משאר מקומות המדינה. יש את הטכניון שמייצר מהנדסים יותר מכל מוסד אחר בישראל, מהנדסים מאוד משובחים, יש גם את אוניברסיטת חיפה. יש כאן נמל, נוף נהדר, מרכזים רפואיים חזקים (ביה"ח רמב"ם) לכן נראה, שיש כאן בשפע כל מה שצריך לכאורה. אך חיפה בכל זאת לא מצליחה להתרומם, ההייטק במדינת ישראל התחיל כאן בחיפה, לא בת"א, אבל הוא לא הצליח להתרומם". שמחון הוסיף כי "הממשלה לא אשמה כמו שאתם חושבים. היכולת של ממשלות להביא מקומות תעסוקה, היא מאד מוגבלת, לא מתוך חוסר רצון, וכמובן תוך מתן כסף, זו עובדה, הן פשוט לא יכולות לעשות".

בהתייחסו לסיבות האפשריות לדעיכה ציין שמחון כי בשטח המטרופולין ישנם "20 אלף דונם שאסור לגור עליהם, אסור לגור שם בגלל שיש זיהום. בלב המטרופולין מונחים אחלה מפעלים אבל מלאים בזיהום. נראה לי שזו בעיה, שקשורה למצב הלא טוב של חיפה, המפעלים". בהקשר זה דיבר שמחון על דוח מקינזי שהזמין, דוח שהמליץ הדוח המליץ למדינה לבחון לעומק שלוש חלופות האפשרות לאפשר למפעלים להמשיך לפעול תוך צמצום ניכר של הזיהום, העתקת המפעילם למיקום אחר או סגירתם.