ההזדמנויות החבויות בשוק העסקאות "המשבשות"

התעשייה המסורתית מחפשת פתרונות חדשניים בהייטק, שמשנים את התעשייה

סניף של מקדונלד'ס/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
סניף של מקדונלד'ס/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

בחודש מרץ השנה התבשרנו כי רשת המזון המהיר הגדולה בעולם מקדונלד'ס רכשה את הסטארט-אפ הישראלי דיינמיק יילד, שפיתח פלטפורמה שמסייעת בהתאמה אוטומטית של ממשקים ללקוחות קצה. מקדונלד'ס עתידה להשתמש בטכנולוגיה של דיינמיק יילד כדי ליצור חוויה מותאמת אישית ללקוחותיה בממשקים הפיזיים השונים, כגון תפריטים דיגיטליים ופרסומים שונים. באמצעות המידע תוכל החברה להציג באופן מיידי הצעות נוספות על בסיס הבחירות הנוכחיות של הלקוחות. הרכישה תאפשר למקדנולד'ס להיות אחת החברות הראשונות שמשלבת מערכת קבלת החלטות בנקודת המכירה הפיזיות שלה ולא רק המקוונות.

רכישה זו של מקדולנד'ס עולה בקנה אחד עם הסוגיות המשמעותיות ביותר של ענף הקמעונאות העולמי, שהוא נקודת המכירה העתידית. נקודת המכירה הפיזית ממשיכה להיות ציר משמעותי במפגש עם הלקוחות, ביצירת החוויה והנאמנות ובמיצוי הזדמנויות המכירה על אף מגמת הצמיחה של מכירות בזירה האינטרנטית.

נקודת המכירה הפיזית מספקת חוויה גנרית ללא מידע כמעט סביב הלקוח, בעוד הזירה האינטרנטית מאפשרת התאמה אישית של חווית הקנייה של לקוח קצה לאור המידע הרב הנאסף ברשת. אסימטריה זו גרמה לכך שחברות רבות מנסות לשלב בנקודות המכירה הפיזיות אמצעים טכנולוגיים, שיאפשרו זיהוי של הלקוח, והתאמה מיטבית לצרכיו ושיפור של חוויות הקנייה.

רכישה זו היא דוגמה למגמה ההולכת וגוברת של חיבור בין תעשיות מסורתיות לחברות הייטק, לה אנו עדים בשנים האחרונות.

החיבור בין התעשיות המסורתיות לחברות טכנולוגיה נובע מעליית קצב ההתחדשות הנדרשת בתעשיות השונות, משינוי בהעדפת צרכנים ולעתים מהצורך לשנות מודלים עסקיים. קצבי השינוי וההתפתחויות הטכנולוגיות מהוות לעתים מגבלה אמיתית לחברות אשר אין להן את היכולת הפנימית לייצר חדשנות בקצב הנדרש. לרוב, המגבלות הפנימיות נובעות מכך שאין לחברות משאבי מחקר ופיתוח, אשר הקמתן כרוכה בעלויות גבוהות ובהשקעת זמן משמעותית.

מגבלות אלה, לצד הצורך לאמץ חדשנות וטכנולוגיות מובילות לכך שחברות רבות פונות לעסקאות "משבשות" (Disruptive), שמטרתן למצוא פתרונות טכנולוגיים ובכך לחדש ולהתאים את האופן בו המוצרים והשירותים מפותחים, נמכרים ונצרכים. עסקאות כאלה מאופיינות כרכישות אסטרטגיות, שמאפשרות באופן יחסי לאמץ שינויים במהירות ובגמישות בכל הקשור לעסקי הליבה של הרוכש.

שוק העסקאות המשבשות העולמי נמצא במגמת צמיחה, כאשר ב-2018 בוצעו עסקאות בהיקף של 217 מיליארד דולר - צמיחה של 28% בהשוואה לשנה קודמת, כאשר עסקאות בתחומי הדיגיטל והאנליטיקס היו בעלות ההיקף המשמעותי ביותר בשנים האחרונות.

תפיסתה של ישראל בעולם כאומת סטארט-אפ והריכוז הגבוה של חברות הזנק ישראליות, גרמו לעלייה בביקוש של נכסים טכנולוגיים לאור העובדה שהרוכשים או צרכני הטכנולוגיה אינם רק שחקני טכנולוגיה כבעבר. בחמש השנים האחרונות בלבד נרשמו עסקאות משבשות משמעותיות בשוק הישראלי, כגון Waze, מובילאיי, ארגוס ועוד.

מגמה זו, שצפויה להימשך, מהווה תמריץ לשוק המיזוגים והרכישות הישראלי, אשר הפך לשחקן משמעותי במגרש העולמי. אנו צופים המשך עלייה בעסקאות כאלה, כאשר ב-2019 צפויה עלייה נוספת גם בתחומי הסייבר, הפינטק והבריאות. 

הכותבת היא ראש חטיבת הייעוץ הכלכלי-פיננסי ומנהלת תחום מיזוגים ורכישות ב-Deloitte