ראש הממשלה נתניהו בהודעה דרמטית: בוחן את ביטול הבחירות

כמה דקות אחרי שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אישר שהוא בודק איך מבטלים את חוק פיזור הכנסת, מדוברו של ראש הממשלה נמסר כי: "נתניהו מתייחס בכובד ראש ליו"ר הכנסת אדלשטיין ויבחן את הצעתו בימים הקרובים" • משה כחלון: "הבחירות הקרובות מיותרות, יקרות ומזיקות למשק"

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

כמה דקות אחרי שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אישר לעיתונאים, וביניהם "גלובס" שהוא בודק איך מחזירים את הגלגל לאחור ומבטלים את חוק פיזור הכנסת, נתניהו עידכן (באמצעות דוברו יונתן אוריך): "נתניהו מתייחס בכובד ראש ליו״ר הכנסת אדלשטיין והוא יבחן את הצעתו בימים הקרובים".

בלשכת יו"ר הכנסת ה 21, ח"כ יולי אדלשטיין החלו לבדוק את ההתיכנות החוקית לביטול חוק פיזור הכנסת וביטול מערכת הבחירות לכנסת ה-22. בשלב הזה, לא ברורה ההיתכנות לכך, ומבחינה חוקית מדובר בבעיה גדולה במיוחד, שכן הכנסת ה-21 פיזרה את עצמה ולא ניתן בשלב הזה להחזיר את החקיקה לאחרונית.

אל יו"ר הכנסת הגיעו מספר פניות מחברי כנסת בנוגע לאפשרות זאת, והם החלו לבדוק את התהליך, אם כי היועץ המשפטי לממשלה אמר בשיחות סגורות ביממה האחרונה שאין היתכנות חוקתית לכך. גם בלשכת הייעוץ המשפטי של הכנסת, לא מכירים אפשרות מן הסוג הזה.

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, המתארגן ככל הנראה לקראת התמודדות לכנסת ה-22 צייץ לפני כשעה

"מי שייתן יד לביטול פיזור הכנסת יהפוך לשותף, הלכה למעשה, למעשה השחיתות מבית המדרש של נתניהו: שיעבוד המדינה, הממלכתיות והשיטה לתועלת אישית ולהישרדות אישית. מי שיתמוך בחרפה הזו להצלת נתניהו יגורש מהעיר".

בזירה הפוליטית דיברו בימים האחרונים על חקיקה שתועבר על ידי 80 ח"כים. אולם רף החקיקה הזה, התרחש פעם אחת בהיסטוריה של המדינה, כאשר בשנת 1973 אמורות היו להיערך בחירות תוך כדי מלחמת יום הכיפורים. המצב הקשה, בחזית ובעורף, הגיוס הכללי והמתקפה הכוללת על ישראל הביאה לכך ש 80 ח"כים הצביעו לדחות את מערכת הבחירות בחודשיים עד ל-31 בדצמבר 1973.

לאחר אותן בחירות, תוקן סעיף 9א' לחוק יסוד הכנסת, ובו מוזכרות "נסיבות מיוחדות" המצדיקות דחיית בחירות, אך הסעיף הזה לא חל על מצב הופכי ובו מדברים על ביטול מערכת בחירות אחרי שהכנסת פיזרה את עצמה ברצונה.

מסיעת כחול לבן נמסר:

"עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם. אנחנו הולכים לבחירות ובני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל".

גם שר האוצר משה כחלון אשר תמך בחוק פיזור הכנסת כתב הערב כי

"הבחירות הקרובות מיותרות, יקרות ומזיקות למשק. כל יוזמה שתביא לביטולן מבורכת".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי:

‏"ביטול הבחירות הוא מעשה לא אפשרי משפטית ולא כשר מוסרית ולכן לא יעבור. כיו"ר סיעת העבודה אני מודיע כי בכוונתנו להתנגד לכל מהלך מסוג זה, שמטרתו ההישרדות האישית של נתניהו".

תגובת ישראל ביתנו: "מה שמנחה את נתניהו הערב זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון. דווקא נתניהו, שפעמיים בתוך חצי שנה פיזר את הכנסת, התחיל להפנים שאזרחי ישראל לא מקבלים את הגישה 'שאלוהים לשלטון בחרתנו'. "ישראל ביתנו" תתמוך אך ורק בממשלה רחבה, שתורכב משלוש המפלגות: ישראל ביתנו, הליכוד, וכחול לבן".