ראש עיריית הרצליה לכחלון: "הבטחת שתוכנית אפולוניה לא תתממש - תקיים"

אתמול קיבל ביהמ"ש העליון את ערעור המדינה לגבי קידום תוכנית הבנייה רחבת-ההיקף במתחם אפולוניה שבמערב העיר, ולמעשה נתן לה אור ירוק • בעקבות ההחלטה שיגר ראש העירייה משה פדלון מכתב לשר האוצר כחלון, שנחשב למקורבו, ובו ביקש שיכנס את קבינט הדיור ויורה על ביטול התוכנית

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, פנה אתמול (ד') למקורבו שר האוצר משה כחלון בדרישה לבטל לאלתר את תוכנית הבנייה רחבת-ההיקף במתחם אפולוניה שבמערב הרצליה. הפנייה נעשתה זמן קצר לאחר שבית המשפט העליון קיבל ערעור שהגישה המדינה נגד ביטול התוכנית - החלטה שמשמעותה אור ירוק לפרויקט במסגרתו ייבנו באזור 2,687 דירות.

"היום התקבלה תוצאות ערעור המדינה בעניין תוכנית אפולוניה, התוצאות הן קשות ומאכזבות", כתב פדלון בפתח מכתבו. "בית המשפט בחר לקבל את עמדת הצוות המקצועי של משרדך ולא להתערב בנושא. התוצאה לכך ברורה - הוועדה למתחמים מועדפים למגורים (הותמ"ל), הנמצאת תחת משרד האוצר, תפגע באופן ישיר במאות אלפי תושבי השרון שפארק אפולוניה הוא חלק מנוף מולדתם". לטענת פדלון, מדובר בתוכנית ש"נולדה בחטא", וכן כי טיהור הקרקע במתחם, שזוהמה בעבר על ידי מפעל תע"ש שפעל בה, הוא "פרויקט בסדר גודל לאומי שביצועו יארך שנים רבות", כתב פדלון.

כן כתב פדלון כי "אין שום היתכנות תשתיתית להעמיס שם כ-3,000 יחידות דיור, ולא נעשו שום צעדים גם בעניין". בהמשך, כך לטענת פדלון, שר האוצר כחלון הבטיח לו אישית כי יפעל להורדת התוכנית מסדר היום. "בסיור שערכתי איתך לפני שמונה חודשים בלבד, סיכמתי איתך שיחידות הדיור של אפולוניה יתפזרו בפרויקטי דיור אחרים ברחבי העיר, ואף מצאנו מקומות יעודיים לכך. נתת את הבטחתך לכך שהתוכנית לא תצא אל הפועל. בית המשפט אינו גורם מתכנן ואינו גורם מאשר, אתה וצוותך כן. אדוני השר, ידיד העיר הרצליה, זה הזמן לקיים. אני מבקש שתעשה שימוש בסמכויותיך ותכנס את קבינט הדיור על מנת להכריז. על ביטול התוכנית לפני שיהיה מאוחר. מאות אלפי תושבים מצפים לתשובתך".

בהחלטה שהתקבלה כאמור אתמול, ביטל בית המשפט העליון את החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, שהורה על ביטול החלטת הותמ"ל להפקיד ולאשר את התוכנית. ובכך הורה על החזרתהּ לדיון בפני הותמ"ל, על-מנת שזו תבחן מחדש אם להפקידהּ לאחר שתקבל לידיה סקר סיכונים מלא, לאור זיהום הקרקע שבמתחם.

העליון למעשה קבע כי הותמ"ל לא צריכה לדון בתוכנית מחדש. השופטים יוסף אלרון ויעל וילנר - בדעת רוב נגד דעתו החולקת של השופט יצחק עמית - קבעו כי יש לקבל את ערעור המדינה ולהותיר את החלטת הותמ"ל לאשר את התוכנית על כנה.

משר האוצר משה כחלון טרם נתקבלה תגובה.