נתניהו יכריע היום בנוגע לגורלו של שדה דב; הצפי: ייסגר ביולי

לפי גורמים המקורבים לשיחות, ראש הממשלה קיבל אומדן כספי למשמעות של דחייה בסגירת שדה דב, ו"נאמר לו שכל יום עשוי לעלות מיליארדי שקלים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

היום (ה') צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו למסור את החלטתו בעניין שדה דב. אמש (ד') נועד נתניהו עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ועם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' באשר להשלכות של דחיית סגירת השדה מ-1 ביולי, קרי יום שני הקרוב.

לפי רוח הדברים של גורמים המקורבים לשיחות, ראש הממשלה קיבל אומדן כספי למשמעות של דחייה בסגירת שדה דב, ו"נאמר לו שכל יום עשוי לעלות מיליארדי שקלים".

גם גורם אחר טוען כי הכיוון שאליו נוטה ראש הממשלה הוא לאפשר את סגירת השדה במועד. עם זאת, יש מי שטוען כי נתניהו "הוא בונקר. לא נוכל לדעת באמת מה הוא מתכנן עד שיודיע על כך". 

היום אמור נתניהו לשוחח שוב עם השר סמוטריץ' בנושא ולאחר מכן ימסור את החלטתו. 

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד
 בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

אתמול כינס ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי ישיבת חירום עם נציגים מהעירייה ועם נציגים ממטה המתנגדים לסגירת שדה דב, במהלכה אמר כי הוא יופתע אם יוחלט לדחות את סגירת השדה. בעניין זה יש להניח שאם נתניהו לא יאפשר דחייה - בהתאם למתווה החוק של סמוטריץ' המציע לדחות את סגירת השדה ב-3 שנים ולהמשיך במקביל בהליכי התכנון והבנייה - הוא יפצה את תושבי אילת בהקצאות כספיות לטובת שיפור תשתיות, בהן בין היתר תשתיות שיקלו על הגישה לשדה התעופה רמון המרוחק 20 ק"מ מהעיר אילת.

מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת / צילום:  שלומי יוסף
 מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת / צילום: שלומי יוסף

אי-ודאות בנתב"ג 

ובינתיים בנתב"ג נערכים. האם אכן שדה התעופה ערוך לקלוט את לוח הטיסות המתוכנן של ארקיע וישראייר מ-1 ביולי במקרה ששדה דב ייסגר?

בארקיע, שמבצעת כ-70% מהטיסות לאילת, אומרים ל"גלובס" כי בגלל העומס המבורך של עונת הקיץ והתנועה הבינלאומית בנתב"ג, כבר ביום ראשון הקרוב, עוד טרם תרד הסכין על עשרות תנועות שדה דב, נתב"ג אינו מסוגל לקלוט שתי טיסות של ארקיע המיועדות לטוס לאילת מתל-אביב. כ-700 נוסעים בתנועת הלוך ושוב ייאלצו לשנות את מועד הטיסה שלהם.

בשיחה עם טייס בכיר בארקיע, הוא אומר ל"גלובס" כי "יש פער גדול בין מה שנאמר החוצה ובין מה שנאמר לנו. הטייסים יודעים שהכול הצגה, נתב"ג לא ערוך לקלוט את הפעילות שלנו. מי שמטיס בפועל יודע שזה קשקוש. הטסתי יותר מ-5,000 טיסות בקו שדה דב-אילת ב-13 השנים האחרונות, ואני יודע משיחה עם גורם בכיר ברשות שדות התעופה שקשור לפיקוח, שלא יוכלו לתת לנו עדיפות. אותו גורם אמר לי: 'אתה רוצה את התשובה הרשמית שנתבקשנו לענות או את האמת - אז האמת היא שלא נוכל לתת לך באמת עדיפות'".

אותו טייס מדגיש כי "מדובר בנושא של סידורי קרקע, הקצאת חניונים מרוחקים וכדומה. אם היום סידורי הקרקע שלנו בשדה דב כדי לתדלק ולהכין מטוס לטיסה נוספת עומדים על 20 דקות לסבב - בנתב"ג זה שעה לפחות. זה זמן הסעה למסלול שיכול לקחת 15 דקות, וזה תור שרק מתארך בקיץ. במצב הזה נוריד 50% מהטיסות לאילת". תנועת הטיסות של ארקיע בקווים לאילת נעה בין 10-30 טיסות הלוך ושוב.

בישראייר מדגישים כי הלו"ז שהחברה ביקשה שיעבור לנתב"ג כבר משובץ בלוח הטיסות. מדובר ב-6 טיסות המיועדות ל-1 ביולי. רק שתי טיסות בשלב זה פתוחות למכירה, והחברה נערכת לירידה של 25% בתנועת הנוסעים.

עוד מציינים בישראייר כי מי שקנה טיסה לשדה דב, קיבל הודעה לפיה עתיד הטיסה לוט בערפל לאור חוסר הבהירות באשר לגורל השדה. צרכנים אלה רשאים לקבל את כספם חזרה או לקבל שיבוץ בטיסה שתמריא מנתב"ג.

בינתיים בנתב"ג ממשיכים בהיערכות. מ-1 ביולי הסדרי החניה בנמל התעופה ישונו, כאשר בחניון על הגג של החניון הצמוד לטרמינל 1 - ממנו ממריאות הטיסות לאילת - יעמדו לרשות הטסים לאילת חניות ייעודיות. 

בתוך כך, במטה המאבק נגד סגירת שדה דב מתייחסים היום לאיום בעלי הקרקעות כי יתבעו את המדינה על הפרת ההסכם עימם אם יידחה מועד סגירת השדה, ואומרים: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נתלה היום באמירותיו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט על-מנת שלא לדחות את פינוי שדה דב בחקיקת-בזק. על-פי הפרסומים, מנדלבליט ציין כי כל דחייה של הפינוי תעלה למדינה בין 4-8 מיליארד שקל. זוהי פנייה של 180 מעלות מהעמדה שהציג היועמ"ש בכתב ההגנה שהגישה המדינה לפני פחות משנה, לפיה אין מועד לפינוי שדה דב בהסכם עם בעלי הקרקעות. כמו כן, בכתב ההגנה הובהר כי דחייה של פינוי שדה דב בעקבות חקיקה של הכנסת לא יכולה להיחשב כהפרה של המדינה בגלל עיקרון הפרדת הרשויות בין הכנסת והממשלה. מדוע עמדה זו לא הוצגה בפני נתניהו? או שמא היא הוצגה, והוא בוחר להתעלם ממנה?", כך טוענים היום בעיריית אילת.