אסיפת מחזיקי אג"ח בלי אלשטיין: "יש לדסק"ש מטרה ברורה - להגיע לשקט תעשייתי מהיר"

היועץ הפיננסי יריב פילוסוף שייצג את דסק"ש באסיפה אמר למחזיקים כי המטרה היא "לקיים דיונים אינטנסיביים בימים הקרובים ולמצוא פתרון שיניח את דעתכם" • הוא התייחס להצעת הרכש שהגישה דסק"ש לנכסים ובניין ואמר כי "המטרה לא הייתה לחלוב את נכסים ובניין. הצעת הרכש לא נעשתה כדי לבצע את עסקת הליפסטיק, ב-1,000%"

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אסיפת מחזיקי איגרות החוב של חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שהתכנסה היום במשרדי החברה בת"א, סיפקה הצצה ראשונה לנעשה במסדרונות קבוצת החברות שבשליטת אדוארדו אלשטיין בימי הסערה הנוכחית. עם זאת, בשונה מהחברה האחות אי.די.בי פתוח, שנמצאת במצוקה חריפה ובסביבה של חדלות פירעון, הרי שמצבה של דסק"ש אינו דורש פעולות מידיות, למעט אלו הקשורות לדרישות חוק הריכוזיות.

אלשטיין עצמו לא נכח באסיפה, וכך גם המנכ"ל הפורש שולם לפידות. מי שכן ייצגו את דסק"ש באסיפה היו סמנכ"ל הכספים הפורש גיל קוטלר, היועץ הפיננסי יריב פילוסוף והיועץ המשפטי והסמנכ"ל אהרון קאופמן. בנוסף, נכח באסיפה גם מתיאס גאיבירונסקי, סמנכ"ל הכספים של החברות הזרות  קרסוד ואירסה, שדרכן שולט אלשטיין באי.די.בי ובדסק"ש.

האסיפה כונסה לאחר שמוקדם יותר השבוע נכשלה הצעת הרכש של דסק"ש למניות המיעוט בחברה הבת, נכסים ובניין, וזאת עקב התנגדותו למהלך של בית ההשקעות פסגות, שמחזיק בכ-7% ממניות נכסים ובניין בשווי של 150 מיליון שקל. בפסגות טענו שהם מעוניינים לשמור את נכסים ובניין ציבורית לנוכח חשיפתם לאג"ח של החברה, שמוערכת בשוק בכ-620 מיליון שקל.

לפסגות גם חשיפה מהותית לאג"ח של דיסקונט השקעות, שמוערכת בשוק בכ-590 מיליון שקל. בפתח האסיפה ציין נאמן האג"ח כי היא כונסה לבקשת מחזיק אג"ח שברשותו יותר מ-5% מהאג"ח באחת הסדרות, אולם שם הגוף המבקש לא נמסר.

באסיפה ביקשו פילוסוף, קולר וקואפמן להרגיע את עצבי המחזיקים, לפחות בכל הקשור לדסק"ש ולחברות שמתחתיה בפירמידת השליטה. "קיימנו בימים האחרונים התייעצויות והמטרה העיקרית שלנו בדסק"ש היא להגיע מחדש למצב שאנחנו מתבקשים לתת תשובות פעם ברבעון", אמר פילוסוף, "יש לנו מטרה ברורה - להגיע לשקט תעשייתי מהיר".

פילוסוף סיפר כי במהלך שיחות מקדימות עם חלק מהמחזיקים הם העלו שלוש דרישות מהחברה: להתייחס להצעת הרכש לנכסים ובניין, להימנע מעסקאות בעלי עניין, ולהציג תוכנית פעולה לתקופה הקרובה סביב חוק הריכוזיות. הוא ציין כי "היעד שלנו הוא לקיים דיונים אינטנסיביים בימים הקרובים ולמצוא פתרון שיניח את דעתכם. רק אתמול השלמנו תוכניות רכישה עצמית של אג"ח ב-180 מיליון שקל וכבר אתמול החברה השיקה תכנית רכישה עצמית חדשה של אג"ח ב-300 מיליון שקל".

פילוסוף גם הסביר כי "מימשנו חלק מהותי משופרסל בשנה שעברה בגלל חוק הריכוזיות ואני חושב שבסך הכול תכניות החברה קדימה לא שונות ממה שבעלי החוב חושבים". בכך היה כנראה כדי לרמוז, שהאפשרות הסבירה ביותר לטיפול בדרישות חוק הריכוזיות תהיה החלטה של דירקטוריון נכסים ובניין למכור נתח מהותי של כ-20% ממניות השליטה בחברה הבת גב-ים, כדי להפוך אותה לחברה ללא גרעין שליטה באופן פורמלי.

המחזיקים תהו על הצעת הרכש לנכסים ובניין

אלא שמחזיקי האג"ח של דסק"ש התקשו להבין מדוע ביקשה החברה לרכוש את הבעלות המלאה בנכסים ובניין בסכום גבוה של כ-766 מיליון שקל, אם השקעה זו לבדה לא הייתה פותרת את בעיית חוק הריכוזיות. על כך השיב פילוסוף, כי "אם הצעת הרכש הייתה מצליחה, ואחר כך למשל נכסים ובניין הייתה מוכרת 20% בגב-ים, דסק"ש הייתה נשארת עם אותה חשיפה משורשרת לגב-ים ואם חשיפה גדולה יותר למזומן שתקבל נכסים ובניין".

על כך אמר גם סמנכ"ל הכספים קוטלר: "אם אנחנו קונים עוד מניות נכסים ובניין אז אנחנו מגדילים את ההחזקה המשורשרת שלנו בגב-ים. גב-ים היא חברה טובה ולכן חשוב לנו שתהיה לנו חשיפה כמה שיותר גדולה לנכס הזה".

אלא שבהשפעת האירועים האחרונים, חוששים כאמור רבים בשוק ההון כי מצבה הקשה של אי.די.בי יוביל את אלשטיין לנסות ולהוביל עסקאות בעלי עניין בתוך הקבוצה, על חשבונן של החברות היציבות יותר. אחת הסיבות לדאגה זו עלתה מוקדם יותר החודש כאשר נכסים ובניין דיווחה כי היא בוחנת עסקת ענק לרכישת מגדל הליפסטיק בניו יורק, בו מושקע גם אלשטיין באמצעות חברת אירסה.

מאז הספיקה נכסים ובניין להודיע כי הפסיקה לבחון את העסקה, אולם החששות בשוק לא נעלמו. על כך אמר היום פילוסוף כי "הצעת הרכש לא בוצעה כדי לדחוף לנכסים ובניין נכסים מארגנטינה ומארה"ב. הן לא ניסו לחלוב את החברות ולא מנסים זאת. לא העלו את מחיר הצעת הרכש כדי לעשות עסקאות בעלי עניין. הציעו את המחיר כי חשבו שזה מחיר סביר ומהשיחות שנוהלו עם השוק זה המחיר שניתן היה להגיע למחיקה ולשפר את הפתרון לחוק הריכוזיות".

"בתוך האירוע הזה נכנס האירוע המטורף של הליפסטיק, שעף מהשולחן כמעט ברגע שהוא הגיע אליו. בצורה כזאת או אחרת, נכסים ובניין תיפגש עם הרבה כסף ממכירת חלק או כל ההחזקה בגב-ים, ואני חושב שההסתכלות הייתה שאם זה קורה, אז נכסים בניין צריכה לעשות לעצמה תוכניות אחרות. אבל המטרה לא הייתה לחלוב את נכסים ובניין. הצעת הרכש לא נעשתה כדי לבצע את עסקת הליפסטיק, ב-1,000%".

הוא אף הדגיש כי מאז שאלשטיין קיבל את השליטה בדסק"ש החוב הפיננסי שלה הצטמצם בכ-50% וכי המטרה היא להמשיך בכך. "החברות הבנות לא משרתות את דסק"ש. החברה עצמה גייסה הון של 500 מיליון שקל ומימשה נכסים כשמכרה את ההחזקה באדמה ואת מניות שופרסל. הכסף מהמימושים שימש כדיבידנד לאי.די.בי ולא הלך לארגנטינה. בסך הכל הקו הברור בה הוא להוריד חוב ולשמור על החברה, מבלי להיכנס לפינות מסוכנות", ציין עוד פילוסוף.