עורכי דין | בלעדי

ראש צוות התביעה בתיק פישר עוזב את הפרקליטות

עו"ד דן בהט, המשמש ראש תחום אכיפה כלכלית בפרקליטות מחוז ירושלים ואחראי לניהולו של התיק הסבוך והמורכב בעניינם של רות דוד ורונאל פישר, יעזוב את התיק בעיצומו של שלב ההוכחות ופחות משנה לאחר שהועבר לטיפולו • צפוי להתמנות ליועמ"ש רשות העתיקות • לאחר עזיבתו של בהט ומינוי מחליפו, תהא זו הפעם השלישית שמשתנה הרכב צוות התובעים בתיק

עו"ד דן בהט / צילום: רפי קוץ
עו"ד דן בהט / צילום: רפי קוץ

האם משפטם המפותל של עו"ד רונאל פישר ורות דוד, שמתארך זה מספר שנים ומצוי עדיין בתחילת שלב ההוכחות, צפוי לספוג עיכוב נוסף? הפרקליט הבכיר עו"ד דן בהט, ראש התחום הכלכלי בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), עוזב את תפקידו. בהט הוא גם ראש צוות התביעה במשפט המתנהל בעניינם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד. בפרקליטות אישרו את הפרטים.

גורם במשרד המשפטים העריך כי למחליפו של בהט יידרש פרק זמן של 3 חודשים ללמוד את התיק.

בהט הצטרף לתיק לפני כשנה והפך לפרקליט הבכיר בצוות התביעה. פישר מואשם בקבלת שוחד בכך שסחר ועשה שימוש במידע סודי מחקירות משטרתיות שהתקיימו ביחידת להב 433, עבור לקוחותיו. דוד מואשמת בעבירות של שיבוש הליכי משפט.

לפי ההערכות, ולאור התקדמותו בעצלתיים של התיק הסבוך, עזיבותו של בהט צפויה להתרחש בעיצומו של שלב ההוכחות בתיק. בפרקליטות וברשות העתיקות מסרו כי מועד העזיבה הרשמי טרם סוכם. גורמים במשרד המשפטים אישרו כי עזיבת בהט תיעשה בתקופה הקרובה. ל"גלובס" נודע כי בפרקליטות מתכוונים לעשות כל מאמץ לקבוע את מועד עזיבתו של בהט רחוק ככל האפשר.

כפי שעולה מדברי בהט בדיונים במשפט, הוא סבור כי התנהלותה של ההגנה בתיק גובה ממנו מחיר אישי כבד. כך למשל, טען בהט לאחרונה בפני השופט משה סובל כי הוא חושש לצאת מהאולם שלא בלוויית מאבטחים.

בחודשים האחרונים נתקל צוות התביעה בתיק במספר קשיים. זאת, כאשר העדים שהיו אמורים לסייע לתביעה להוכיח את טענותיה נגד הנאשמים בתיק, סייעו לא אחת דווקא לקו ההגנה של פישר ודוד.

מקרה בולט כזה אירע לפני מספר שבועות, אז הגיע להעיד במשפט זוהר בוצ'ן, קבלן עבודות ביוב, שקיבל - לפי כתב האישום בתיק - מידע משטרתי חסוי מפישר בקשר לשתי חקירות סמויות שהתנהלו בעניינו בלהב 433. על אף שבוצ'ן הוזהר כמו כל עד כי עליו למסור אמת בלבד, בוצ'ן מסר בעדותו הראשית בבית המשפט גרסה עובדתית, שכבר הופרכה בזמן חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

זאת, בזמן שצוות התביעה נאלם דום בשעה שבוצ'ן מסר מעל דוכן העדים דברים שנסתרים על-ידי חומר הראיות, למורת רוחם של סנגורי פישר ודוד.

בחקירתו הנגדית נאלץ בוצ'ן להודות כי לא מסר אמת בעדותו הראשית, והירבה לסתור את עצמו ואת הראיות. בתוך כך, קיבל שופט בית המשפט המחוזי, משה סובל, בימים האחרונים את בקשת הפרקליטות להעיד שלושה עדים נוספים במסגרת תת-פרשת בוצ'ן.

התיק שאינו נגמר - פישר ודוד
 התיק שאינו נגמר - פישר ודוד

"תיק שמתנהל כמלחמת גוג ומגוג"

לבעיות אלה יש להוסיף כי "תיק רונאל פישר" מאופיין בכך שבניגוד למקובל, ממשיכים לצוץ בו ראיות מעת לעת, שלטענת ההגנה חלקן לא נמסרו להם במועד. זאת, מכיוון שגם בימים אלה עסוקים הצדדים ובית המשפט, לצד ניהול הליך ההוכחות, בסינון חומרי החקירה שנמצאו בטלפון הנייד ובמחשבו האישי של פישר. חומרים שאותם הצליחה התביעה לפרוץ רק לאחר שכבר הוגש כתב האישום.

השינויים בצוות התביעה בתיק פישר שצפויים להתרחש בעקבות עזיבתו של הפרקליט בהט, יהיו הפעם השלישית שבה נאלצת הפרקליטות להחליף את התובע הבכיר שינהל את התיק המורכב.

כתב האישום נגד עורכי הדין פישר ודוד הוגש כבר לפני יותר מארבע שנים, במאי 2015. עו"ד בהט מונה להיות האחראי עליו לפני פחות משנה בלבד. כתב האישום בתיק הוגש על-ידי מח"ש לבדה, ורק בהמשך הוחלט להוסיף את פרקליטות מחוז ירושלים לתמונה. זאת, לאחר שעלה הרושם כי מח"ש, שהיא מחלקה מצומצמת יחסית במשרד המשפטים, ושטיפלה בתיק מראשיתו, זקוקה לתגבור נוסף.

לפני כחודש, בסוף חודש מאי השנה, במהלך פאנל שעסק בתפקודה של מח"ש בכנס לשכת עורכי הדין באילת, סיפק פרקליט המדינה שי ניצן אמירה נדירה יחסית בנוגע למניעים שהובילו אותו בזמנו לצרף את פרקליטות מחוז ירושלים לתיק, לצידה של מח"ש.

ניצן אמר כי "תיק פישר הוא תיק שבו כל הנאשמים אזרחים", והוסיף: "התיק התחיל להתנהל במח"ש כי ערן מלכה היה בזמנו שוטר, והוא קיבל עונש כבד (בהסדר טיעון, הפך מלכה לעד מדינה ונגזרו עליו 8 שנות מאסר). מח"'ש היא יחידה קטנה יחסית, ותיק בסדר גודל של רונאל פישר, שמנהל שם מלחמת גוג ומגוג, משבית לי חצי מהמחלקה. הפרקליטה הראשית מטעם מח"ש נשארה בתיק הזה (עו"ד קרן אלטמן, מ' ב'), אבל כדי לתגבר אותה נכנס לתיק פרקליט בכיר במחוז ירושלים, והם מנהלים את המשפט יחד".

אלא שכעת נודע כי אותו "פרקליט בכיר במחוז ירושלים", עו"ד דן בהט, צפוי לפרוש מניהול התיק ומתפקידו בפרקליטות בתקופה הקרובה, לטובת יעד חדש.

העזיבה תוביל לשינוי צוות התביעה?

ומה אותו יעד שבשבילו עוזב הפרקליט הבכיר את תפקידו? ובכן בהט צפוי להתמנות בתקופה הקרובה לתפקיד היועץ המשפטי של רשות העתיקות. תפקיד שנחשב, לטענת גורמים בפרקליטות, לקידום מקצועי. לפי מסמכי המכרז למציאת יועמ"ש לרשות - בהט עוזב לטובת תפקיד הדורש בעיקר ניסיון בתחום המשפט המינהלי, "ידיעת דינים הרלוונטיים לתחומי אחריותה של הרשות, ובעיקר דיני העתיקות".

יצוין כי אומנם בהט מתמחה בעיקר בתחומים הפלילי והכלכלי, אך בעבר הוא טיפל גם במספר תיקים הנוגעים לענייניה של רשות העתיקות. כך, למשל, שימש בהט כתובע בפרשת אספן העתיקות עודד גולן. נזכיר כי בתום הליך משפטי ארוך ומורכב, זוכה גולן מהאשמה כי זייף את גלוסקמת יעקב אחי ישו.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "עו"ד דן בהט נבחר לתפקיד היועץ המשפטי של רשות העתיקות. צוות התביעה בתיק פישר איננו משתנה בשלב זה".

לטענת גורמים בפרקליטות וברשות העתיקות, המועד המדויק שבו צפוי בהט לעזוב את תפקידו טרם נקבע. עם זאת, עזיבתו את התפקיד צפויה להוביל לשינוי צוות התביעה בתיק, שנמצא רק בראשית שלב ההוכחות, ולכן צפוי להתנהל עוד זמן רב, ללא בהט.

האישום: מידע מחקירות משטרה תמורה תשלום

עו"ד רונאל פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה, רפ"ק ערן מלכה, במסגרתו העביר האחרון לעורך הדין המוכר, שלא כדין, באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

לטענת הפרקליטות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים, בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך - טוענת המדינה - נפגעו חקירות שנוהלו על-ידי המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של שבע שנות מאסר. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע; נאשמים נוספים הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.

*** חזקת החפות: עורכי הדין רונאל פישר, רות דוד אחרים המואשמים בתיק לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.