אופ"ק תאריך את הסכם הקפאת הפקת הנפט בעוד 9 חודשים

עם סיומו של ההסכם הקודם, שר האנרגיה הסעודי אמר כי מפיקות הנפט הגדולות צפויות להמשיך בהסכם הקפאת קצב ההפקה • המטרה: להמשיך ולנסות לשלוט על צד ההיצע על אף הסנקציות על אירן • הרפובליקה האיסלאמית של רוחני מביעה דאגה מהמשך קיומול של קרטל אופ"ק נוכח השליטה "החד צדדית" של רוסיה וסעודיה

חאליד אל-פאתיח, שר האנרגיה הסעודי / צילום: Reuters
חאליד אל-פאתיח, שר האנרגיה הסעודי / צילום: Reuters

מפיקות הנפט הגדולות החברות בארגון אופ"ק, וגם המפיקות שלא חברות בארגון, צפויות להאריך את הסכם הקפאת הפקת הנפט ב-9 חודשים, כך אמר היום (ב') שר האנרגיה הסעודי חאליד אל פתיח. בתוך כך, מחיר חבית נפט מטפס כעת בכ-3% למעל 60 דולרים לחבית על רקע הדיווח.

ארבע עשר המדינות החברות בארגון האחראי על 40% מתפוקת הנפט העולמית, יחד עם המדינות מחוצה לו בהובלת רוסיה, התכנסו אתמול לפגישה בת יומיים על מנת לדון בהארכת הסכם ההקפאה שתוקפו פג בסוף יוני, כלומר אתמול. 

סעודיה, המובילה בפועל של אופ"ק, כבר הסכימה עם רוסיה המובילה של המדינות מחוץ לקרטל, על שימור קצב הפקת הנפט ל-1.2 מיליון חביות ליום. לדברי שר האנרגיה הסעודי, הממלכה שנחשבת ליצואנית הנפט מסוג קרוד הגדולה בעולם, לא רואה צורך בהעמקת קצב הקיצוץ של ההפקה. הסעודים לא רואים צורך בכך שכן הסנקציות על איראן וונצואלה גרעו מקצב ההפקה העולמי, בעוד שבשנה שעברה הסעודים כיסו על אובדן הנפט האיראני, כעת נראה כי קצב ההפקה ירד מעבר לצפוי.

מפגש הפסגה נועד להמשיך את השליטה על צד ההיצע מצד מפיקות הנפט, בעוד שהסנקציות האמריקאיות על איראן וונצואלה גם עשו את שלהן, וגרעו מהפקת הנפט היומית לאחרונה. 

נזכיר כי קרטל אופ"ק מתכוון לייצב את מחיר הנפט אך בשנים האחרונות כוחו של הקרטל נשחק על רקע סכסוכים פנימיים, במיוחד בין סעודיה לאיראן, שיבושי אספקה משמעותיים אצל כמה מהמפיקות, בניהן בלטו וונצואלה וניגריה, אינטרסים שונים, כגון כוונת סעודיה להנפיק את חברת הנפט שלה, סנקציות נפט על איראן. בנוסף כוחו של הקרטל קטן בשל עלייתן של ארה"ב וקנדה כמפיקות נפט מפצלי שמן וכנראה גם בשל ספקולציות לסופו ההולך ומתקרב של עידן הנפט לרכבים.

שר האנרגיה של אירן אמר אתמול כי מדינתו החברה בקרטל לא תנסה לחסום את חידוש הסכם ההקפאה - שממנו היא תקבל 'פטור' נוכח הסנקציות, אך הזהיר כי קרטל אופ"ק עשוי "למות" אם רוסיה וסעודיה ימשיכו לקבוע באופן חד צדדי את המדיניות. בהקשר זה, המחווה בין פוטין לנסיך הסעודי בפסגה בדצמבר 2018 מהווה תזכורת להתחממות היחסים: