בדרך לקבל קידום? המשקפיים שעוזרים לוולמארט לבחון את כישורי העובדים

רשת הקמעונאות, שהיא המעסיק הגדול ביותר בארה"ב, משתמשת בטכנולוגיה של מציאות וירטואלית כדי לבדוק התאמה מקצועית לתפקידים שונים

משקפי מציאות וירטואלית / צילום: רויטרס, Kim Kyung-Hoon
משקפי מציאות וירטואלית / צילום: רויטרס, Kim Kyung-Hoon

כשעובדי חנויות של וולמארט רוצים להתקבל למשרות ניהול מכניסות יותר, החברה מציידת אותם במסכת ראש של מציאות וירטואלית בשווי 250 דולר, כדי לראות שהם המועמדים המתאימים לתפקיד.

וולמארט, רשת השיווק שהיא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארה"ב, משתמשת בהערכת VR של כישורי עבודה במסגרת תהליך בחירה של מנהלים חדשים בדרגי ביניים. החברה בודקת איך מגיבים המועמדים למציאות וירטואלית של קונים כועסים, חנות מבולגנת או עובדים שמתרשלים בעבודה.

הכשרת VR הופכת לשכיחה יותר במגוון של מגזרים, במטרה להכשיר מספר גדול של עובדים במהירות, או להעריך את היכולת הטכנית של עובדים מיומנים כמו חשמלאים או טייסים. אבל השימוש של וולמארט בטכנולוגיה הזו כדי להעריך את כישוריהם של העובדים, חולשותיהם והפוטנציאל שלהם הוא משמעותי מפני שהוא מעביר את ה-VR לכוח עבודה גדול, ובכמה מקרים מסייע לקבוע מי יקבל העלאת שכר ומי יקבל תפקיד זוטר.

מנהלי החברה מקווים שהטכנולוגיה תגביל את ההטיות שקיימות בכל תהליך מקובל של שכירת עובדים, תגדיל את המגוון בכוח העבודה, ותנמיך את התחלופה בקרב 1.5 מיליון עובדי החברה בשוק עבודה שההיצע בו הדוק.

ההערכה מניבה למנהלים הפוטנציאליים גיליון ציונים בצבעים, שמתאר נקודות חוזק וחולשות - לדוגמה אולי כישורי הנהגה גרועים אבל הכרה טובה מאוד של מחלקת מוצרים חדשים - ויכול לסייע בקבלת החלטות לגבי קידום או לגבי צורך בהכשרה נוספת.

אימון בסידור מדפים

החברה החלה להשתמש בהכשרת מציאות מדומה בקנה-מידה רחב בשנה שעברה. היא הוסיפה מסיכות ראש לחדרי העובדים בכל 4,600 חנויותיה בארה"ב, כדי לאמן יותר ממיליון עובדים בסידור מדפים או בשימוש במכונות איסוף מוצרים מקוונות חדשות.

הערכות VR ניתנו כבר ליותר מ-10,000 עובדים עד כה במסגרת מבנה ניהול חדש של חנויות שהונהג בכמה מהן, כד לצמצם את מספר המנהלים בדרג הביניים. כדי להרוויח את התפקידים המכניסים יותר הללו, עובדים מתנדבים להערכות ה-VR ועוברים עוד הערכות מסורתיות על ידי ההנהלה והעמיתים שלהם.

השימוש של וולמארט ב-VR משקף מאמץ רב יותר של מעסיקים להעריך במהירות אך בצורה הוגנת את יכולותיהם של עובדים כאשר התפקידים משתנים בגלל אוטומציה או בגלל גורמים אחרים, אומרת סטייסי פילפוט, מנהלת יחידת יכולות הניהול של חברת הייעוץ הארגוני דלויט. "באמת חשוב שהחברות יעשו עבודה טובה יותר של הערכת פוטנציאל".

כשוולמארט מתחילה להשתמש ב-VR כדי להעריך עובדים, היא יכולה להשתמש בנתונים כדי לזהות איך תכונות מסוימות מתאימות לביצועים, אמר ג'רמי ביילנסון, מייסד ומנהל מעבדת "האינטראקציה הווירטואלית האנושית" באוניברסיטת סטנפורד. הוא גם אחד ממייסדי Strivr, חברה ממנלו פארק (עמק הסיליקון) שגיבשה את נוהלי ההכשרה הווירטואלית של העובדים בוולמארט. "אנחנו יודעים איך מתנהגים עובדים בעלי רמת ביצועים גבוהה, ויכולים להתאים להם עבודה בהתאם", הוא הוסיף.

איך מתעדפים עבודה?

וולמארט רצתה להבין איך המועמדים מגיבים כשהם צריכים לתעדף עבודה מסוימת, או איך הם מתקשרים עם עובדים עמיתים במצבי עימות, אמר מייקל קסאל, מדען מוח-קוגניציה שהוא המדען הראשי של Strivr. לדבריו, מנהלי וולמארט השלימו הערכות ביצוע בתנאים אמיתיים למאות מועמדים שעברו הערכות VR מוקדמות, כדי לוודא דייקנות בהערכות ולבנות את הבסיס הראשון לאלגוריתם שמדרג עובדים. לפי שעה, הציונים מתבססים על תשובות העובדים ב-VR.

אבל Strivr ו-וולמארט נעות לכיוןן שילוב תנועות הגוף של העובדים ונתוני תשומת הלב שלהם, שנאספים ב-VR, שלפי מחקרים מוקדמים נותנים תמונה מדויקת ושלמה יותר של ביצועים בעתיד והכישורים ה"רכים" של המועמדים, אמר קסאל. לפי שעה, הנתונים לא משמשים עדיין בדירוג המועמדים.

השימוש בנתוני תנועות גוף כדי לנבא אישיות ופוטנציאל יכול להוליך שולל אם העובדים לא מקבלים דרכים אחרות להוכיח את כישוריהם, אומרים כמה מומחי הכשרה. עובדים הופכים להיות בעלי רמה גבוהה של ביצועים מכמה סיבות, כולל הכשרה, ניסיון רב, הזדמנות וגישה למודלים לחיקוי - מאפיינים שהערכות ה-VR לא יכולות בדרך כלל לשקף, אומר אנדרו גדומסקי, מנהל מחקרי גיוס והכשרת עובדים בחברת הייעוץ אספן אנליטיקס. "לאף אחד כאן אין מרשם פלא", הוא מוסיף.

"מציאות וירטואלית היא אחד ממנגנוני הבחירה שלנו. היא לא זו שפוסלת מועמדים, ולא חלק מנדטורי מתהליך קידום עובדים", אומרת בת נייג'ל, מנהלת שוק משאבי האנוש בוולמארט באזור פיטסבורג, פנסילבניה. עד כה, לדבריה, "VR מאששת את מה שאנחנו כמנהלים רואים כפוטנציאל של עובדים".