קסטרו עוזבת את קניון לב חדרה: תסגור ארבע חנויות של הקבוצה

בעבר הצהירה קסטרו כי "חנויות במיקומים שאינם מצדיקים את שכר הדירה ייסגרו", וכעת הקבוצה סוגרת את החנויות של הרשתות קסטרו, הודיס, טופ טן וקרולינה למקה בקניון לב חדרה

אתי וגבי רוטר, בעלי השליטה בקסטרו / צילום: תמר מצפי
אתי וגבי רוטר, בעלי השליטה בקסטרו / צילום: תמר מצפי

קבוצת קסטרו סוגרת את כל חנויותיה בקניון לב חדרה של קבוצת מליסרון. קבוצת האופנה הציבורית, שבהובלת משפחת רוטר ויוסי גביזון, היא אחת מקבוצות האופנה הגדולות בישראל ונחשבת לשוכר משמעותי בקניונים ברחבי הארץ. הקבוצה סוגרת את החנויות של הרשתות קסטרו, הודיס, טופ טן וקרולינה למקה.

מקבוצת קסטרו-הודיס נמסר בתגובה לדברים כי "הקבוצה קיבלה החלטה לצאת מקניון לב חדרה, זאת בשל אי-הסכמות עם הנהלת הקניון". מקניוני עופר לא נמסרה תגובה.

מדוע עוד מבקשת קבוצת קסטרו לעזוב את קניון לב חדרה? קסטרו עצמה נמצאת בתקופה לא פשוטה. שנה לאחר המיזוג עם הודיס ירד השווי שלה כמעט לזה שהיה לקסטרו לבדה טרום המיזוג בין השתיים, והיא מציגה תוצאות חלשות ברבעונים האחרונים. הקבוצה מבצעת שינויים בשדרות ההנהלה ומהלכי התחדשות, אך לצדם היא נדרשת לבצע התאמות מבחינת הפריסה הגאוגרפית שלה. בעבר הצהירה קסטרו כי "חנויות במיקומים שאינם מצדיקים את שכר הדירה ייסגרו".

אי-ההסכמות עם הנהלת קניון לב חדרה, שאליהן מתייחסת קסטרו, קשורות כנראה לגובה דמי השכירות ביחס לתנועת הלקוחות במתחם. ענף האופנה כולו נמצא בתקופה מאתגרת, ובעבר נשמעו אמירות של שחקנים בענף כי קבוצות הקניונים אינן קשובות מספיק ואינן מורידות את גובה שכר הדירה. מליסרון, הבעלים של קבוצת קניוני עופר, אינה מפרטת בדוחות הקבוצה את שינוי הפדיונות או ה-NOI בקניון עופר לב חדרה, בדומה ליתר הקניונים שאותם היא מגדירה כמקומיים, וזאת בניגוד לפירוט המקיף בנוגע לקניונים האזוריים הגדולים יותר, שנחשבים לחזקים יותר.

עם זאת, מליסרון מציינת כי ב-2018 סך הקניונים המקומיים שלה רשמו ירידה של 1% בהכנסות מדמי שכירות (NOI), וזאת בניגוד למתחמי הקניות האזוריים שלה, שמציגים צמיחה של 1.5%. עוד מפרטת מליסרון כי שכר הדירה הממוצע החודש למ"ר בקניונים המקומיים שלה עמד על 116 שקל. גם ברבעון הראשון של 2019 הציגו הקניונים המקומיים תוצאות חלשות יותר ביחס לאזוריים ורשמו ירידה ב-NOI של 4.5%, זאת לעומת גידול של 1% במתחמי הקניות האזוריים.

אינדיקציה נוספת למצבם של הקניונים המקומיים של הקבוצה, שבהם נכלל קניון לב חדרה, הם הפדיונות שאותם מצרפת מליסרון לדוחות באמצעות מצגת למשקיעים. ואולם הפעם במליסרון נמנעו מלפרסם את נתוני הפדיונות המיוחסים לרבעון הראשון, ובחרו לפרסם את נתוני השלישון הראשון, כלומר ינואר עד אפריל, כדי לכלול את מכירות חג הפסח אשר להן השפעה ניכרת. אלא שגם בהסתכלות הזו, שכוללת את מכירות הפסח, רשמו הקניונים המקומיים של מליסרון ירידה בפדיונות של 2.5%, וזאת לעומת גידול בפדיונות של 4.3% בסך המתחמים האזוריים של הקבוצה.