משרד התקשורת מודה: התחרות בשוק הסלולר מסכנת את ההשקעות הנדרשות בענף

הירידה בהכנסות של שוק הסלולר עמדה ב-2018 על חצי מיליארד שקל, כך לפי דוח ההכנסות שמפרסם משרד התקשורת • לפי המשרד, ספק אם החברות יוכלו לעמוד בהשקעות הנדרשות על מנת להקים את התשתית הנדרשת לדור 5 • סך ההכנסות הכולל של שוק התקשורת ירד ב-2018 ב-4%

שוק הסלולר / צילום: שאטרסטוק
שוק הסלולר / צילום: שאטרסטוק

ההכנסות הכוללות של שוק התקשורת ב-2018 ירדו ב-4% לעומת 2017 ועמדו על סך כולל של 18.4 מיליארד שקל, כך לפי דוח ההכנסות שפרסם משרד התקשורת. לדברי המשרד הירידה, שהיקפה הכספי עומד על 757 מיליון שקל, נובעת בעיקרה מהרחבת התחרות בתחום ובפרט מהירידה בהכנסות בתחום השידורים, בתקשורת הבינלאומית ובסלולר.

ממצאי הדוח משקפים את ירידת המחירים שחווים הצרכנים בשנים האחרונות בתחום, אך הם אינם כוללים פירוט על רמת ההשקעות בענף, שמצביעה על איכות השירותים שמקבלים הצרכנים. 

בדוח, שמנתח את מצבו של שוק התקשורת מבחינת הכנסות בלבד, מפרק אגף הכלכלה בראשות ד"ר עופר רז-דרור את הנתונים לפי תחומים: תחום תשתיות האינטרנט, תחום הסלולר ותחום הטלוויזיה הרב ערוצית. 

תשתיות האינטרנט: עלייה בזכות הסיבים

לפי הדוח, ההכנסות מתחום תשתיות האינטרנט ממשיכות לשמור על חלק משמעותי מסך ההכנסות בשוק התקשורת. ב-2018 נרשמה עלייה בהכנסות מתחום זה בשיעור של כ-2.4% לעומת 2017, וזאת בהמשך לגידול שנתי ממוצע בשנים 2015-2017 של כ-3%. ככל הנראה הסיבה לכך היא ההשקעות בסיבים האופטיים בפרטנר ובסלקום.

קצב מהירות הגלישה אמנם עלה, אך הוא עדיין רחוק מאוד מהמקובל בעולם המערבי. לפי הדוח ב-2018 נרשמה עלייה של כ-19 מגה-ביט בשנייה במהירות המשווקת הממוצעת, המהווה עלייה של כ-30% לעומת המהירות הממוצעת ב-2017.

מהירות הגלישה עולה ואנחנו משלמים עליה פחות
 מהירות הגלישה עולה ואנחנו משלמים עליה פחות

גם המחיר הממוצע למגה-ביט משווק המשיך לרדת ועמד ב-2018 על כ-1.1 שקל. לדברי המשרד כמחצית מהעלייה במהירות המשווקת - כ-10 מגה-ביט - ב-2018 התרחשה בשל כניסת מתחרים חדשים - פרטנר וסלקום - לתחום זה. אלו פרסו תשתיות נייחות עצמאיות מבוססות סיבים אופטיים והחלו לשווק תשתית אינטרנט במהירויות גבוהות משמעותית מאלו הניתנות לשיווק בתשתיות תקשורת מבוססות נחושת ו/או כבלי COAX.

בהקשר של פריסת הסיבים האופטיים מציין המשרד כי מתחילת 2018 ועד אמצע 2019 עלה לראשונה שיעור הנגישות לשירות מבוסס סיב מ-2% ממשקי הבית ל-20% ממשקי הבית.

לדברי המשרד מאז החלו לפרוס חברות הכבלים את רשתותיהן בסוף שנות ה-80, אנו עדים בשנים האחרונות לפריסת רשתות תקשורת חדשות בהיקפים משמעותיים על ידי מתחרים חדשים. שינוי זה מעיד על קפיצת מדרגה, שאנו רק בתחילתה, ברמת התחרות בתשתיות האינטרנט אשר תוביל גם לקפיצת מדרגה באיכות תשתיות התקשורת במדינה.

אגף הכלכלה של המשרד מסביר כי פריסת רשתות התקשורת החדשות והמתקדמות התאפשרה בזכות רפורמת השוק הסיטונאי, ובפרט בזכות מתן האפשרות למתחרים לפרוש תשתית עצמאית על גבי הרשת הפסיבית של בזק.

שוק הסלולר: קיטון של 5.6% נוספים

לפי הדוח, ההכנסות משוק הסלולר קטנו ב-2018 ב-5.6% לעומת 2017, זאת לאחר שהכנסות המגזר ב-2017 קטנו ב-4.5% לעומת השנה הקודמת. ירידה זו מוסברת מהתגברות התחרות בתחום.

מחירי הסלולר בירידה ושיעור הנטישה בעלייה
 מחירי הסלולר בירידה ושיעור הנטישה בעלייה

ההכנסה המוצעת למנוי ושיעור הנטישה קשורים אחד בשני וכך ניתן לראות את השחיקה הגדולה בהכנסה למנוי לעומת הגידול בשיעורי הנטישה. כך, מרמת הכנסה ממוצעת של כ-170 שקל לחודש ממנוי בשנים 2006-2010, נרשמה ירידה חדה בהכנסה זו לכ-70 שקל לחודש בשנים 2015-2018.

במקביל לכך, שיעורי הנטישה הממוצעים קפצו מטווח של 15%-19% בשנים 2006-2010, לטווח של 35%-40% בשנים 2015-2018. לדברי המשרד שינויים אלה מעידים על השינוי הדרסטי שעבר תחום הסלולר בעשור האחרון כתוצאה מהרפורמות שנערכו בו.
לדברי המשרד הירידה בהכנסה הממוצעת למנוי נמשכה גם ב-2018.

ההכנסה הממוצעת למנוי, כולל מע"מ, ירדה ב-6% נוספים מ-68 שקל לחודש ב-2017 ל-64 שקל לחודש ב-2018. מדובר בירידה בהכנסות המסתכמת במעל לחצי מיליארד שקל למגזר הסלולר כולו.

במשרד מציינים בהקשר זה כי "להערכתנו, על אף עמידת החברות ביעדי פריסת רשתות דור 4 , הירידה המתמשכת בהכנסות מעלה חשש ממשי לשדרוג הנדרש ברשתות הסלולר, שיאפשר לישראל להדביק את קצב ההתקדמות העולמי בתחום. אנו סבורים כי בשנים הקרובות נדרש להגיע לנקודת איזון חדשה בין רמת התחרות הטכנולוגית ובין רמת התחרות על המחיר, כך שלחברות הסלולר יעמוד תמריץ מספק לערוך את ההשקעות הגדולות הנדרשות מהן בשדרוג רשתות דור 4 ובמעבר לדור ה-5".

נציין כי גם בתחום הטלפוניה הקווית והגישה לאינטרנט נרשמה ירידה בהכנסות לפי הדוח. 

טלוויזיה הרב ערוצית: הירידה בהכנסות נמשכת

סך הכנסות במגזר הטלוויזיה הרב ערוצית ב-2018 קטנו בשיעור של כ-8.7% לעומת ההכנסות המקבילות ב-2017. מהנתונים עולה מגמה מתמשכת של ירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי, הנובעת בעיקרה מהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של שחקנים חדשים במגזר פעילות זה.

בשנים 2011-2019 התשלום החודשי הממוצע למנוי ירד בכ-27%. כך, בשנים 2011-2015 שיעור ירידת המחירים עמד בממוצע על כ-1% לשנה. לעומת זאת, בעקבות הכנסת התחרות לענף, שהתאפשרה באמצעות רפורמת השוק הסיטונאי, בשנים 2015-2019 ירד המחיר מ-246 שקל לחודש למנוי ל-189 שקל - ירידה של כ-6% לשנה. כניסת המתחרים התאפשרה בעיקר באמצעות שידורים מבוססי אינטרנט בפס רחב (OTT).

עם זאת נציין כי מבחינת כוח שוק, כניסת המתחרים החדשים נמצאת עדיין בחיתוליה והכנסותיהם ב-2018, בניכוי תשלומים המועברים לבעלות התשתית, לא עלו על 6% מכלל ההכנסות במגזר.