בעקבות ליברה של פייסבוק: איגוד הביטקוין דורש מבנק ישראל לדון בהסדרת המטבעות הדיגיטליים

בעבר הקים בנק ישראל צוות שהיה אמור לדון בהסדרת המטבעות הדיגיטליים, אבל עד היום לא פירסם דוח או החלטות כלשהן • על רקע השקת פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, קורא איגוד הביטקוין לנגיד בנק ישראל להקים מחדש את הוועדה בנושא • בנק ישראל: "הצוות הבינמשרדי ממשיך בפעילותו"

הכרזתה של ענקית המדיה החברתית פייסבוק בחודש שעבר על השקת פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, עוררה תגובות מעורבות בעולם. מהקונגרס האמריקאי יצאה בשבוע שעבר קריאה לפייסבוק לעצור את פיתוח הליברה, כדי שהמחוקקים יוכלו לבדוק את הסיכונים הפוטנציאליים שהמטבע הדיגיטלי עלול ליצור ליציבות הפיננסית העולמית. חברי הקונגרס האמריקאי אף בוחנים שלוש הצעות חוק חדשות הנוגעות לרגולציה על מטבעות דיגיטליים (ראו בהרחבה בכתבה של "וול סטריט ג'ורנל").

בישראל, שממתינה בינתיים לבחירות לכנסת בספטמבר, עד כה לא זכתה הכרזת ליברה לתגובה כלשהי מצד חברי הכנסת, הממשלה או הגופים הרגולטוריים המפקחים על השוק הפיננסי. ואולם היום נודע ל"גלובס" כי באיגוד הביטקוין הישראלי, הגוף הבולט ביותר בקרב קהילת תומכי המטבעות הדיגיטליים בישראל, החליטו להרים את הכפפה ולפנות בעניין לבנק ישראל.

במכתב שנשלח היום לפרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, דורשים באיגוד הביטקוין מהבנק לפעול ל"הסדרת השימוש במטבעות דיגיטליים, על רקע השקת ליברה, פרויקט המטבע של פייסבוק". על המכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לשר האוצר, משה כחלון, ולאבנר זיו, מנהל חטיבת טכנולוגית המידע של בנק ישראל, חתום מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי. האיגוד הוא עמותה ללא מטרת רווח, שלדבריה פועלת לקידום טכנולוגיות סחר חופשי בישראל, כמו ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים נוספים.

"להניח חזון ומסגרת חקיקתית"

במכתבו לפרופ' ירון מציין רוזנפלד כי "מאז 2014 עוסקים בבנק ישראל ובפיקוח על הבנקים בסוגיית המטבעות הדיגיטליים המבוזרים, ובהם ביטקוין, ומטבעות אחרים. ב-2014 הוציא בנק ישראל מסמך בנושא זה, וב-2017 התבטאה המשנה לנגיד, פרופ' נדין בודו טרכטנברג, בנושא בוועדת הכספים של הכנסת, ורשות המסים פירשה את החוק בחוזר שהוציאה בשנת 2018, וקבעה כי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים הינם נכסים, ויש לנהוג בהם ככאלה, על כל המשתמע מכך - עמדה שאף קיבלה תוקף בפסק הדין קופל נגד רשות המסים שניתן באחרונה.

"עם זאת, הודעתה של חברת פייסבוק על השקת פרויקט ליברה, מטבע דיגיטלי חדש שתאגיד גלובלי עצום מבקש לקדם כאמצעי תשלום חובק עולם, מדגישה את הצורך ומביאה אותנו לחדש את בקשתנו לקיים דיון מהותי בעתיד אמצעי התשלום החדשים וליצור מסגרת של כללים חדשים, במקום להיאחז בחוק שחוקק טרם עידן האינטרנט בכלל, והמטבעות הדיגיטליים המבוזרים בפרט. כידוע, מונה בזמנו צוות בבנק ישראל, שהיה אמור לדון בנושא, ומעולם לא פרסם דוח או החלטות כלשהן".

לפיכך, קוראים באיגוד הביטקוין לנגיד בנק ישראל "להקים מחדש את הוועדה שדנה במעמדם של מטבעות דיגיטליים מבוזרים, ולקרוא לרגולטורים השונים, לגופי החברה האזרחית ולנציגי התעשייה בתחום לשולחן עגול, צופה פני עתיד, שיניח חזון ומסגרת חקיקתית, אשר תאפשר את הפיכתם של מטבעות אלה לאמצעי תשלום לכל דבר, שכן מציאות זו עשויה להתגשם מהר יותר מכפי שניתן היה לצפות". 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "הצוות הבינמשרדי לתיאום רגולטורי של נכסים וירטואליים המוזכר במכתב, ממשיך בפעילותו ועוקב אחר כל ההתפתחויות בתחום".