שר האוצר של מקסיקו התפטר במפתיע: "הממשל מבסס החלטות כלכליות על אידאולוגיה קיצונית"

קרלוס אורזואה התנגד לכמה החלטות של נשיא מקסיקו על מיזמי תשתית וכן לכמה קיצוצי הוצאות ממשלתיות • הפזו נחלש, אבל שר האוצר החדש שנבחר צפוי למתן את החולשה

קרלוס אורזואה והנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: רויטרס, Henry Romero
קרלוס אורזואה והנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: רויטרס, Henry Romero

שר האוצר המקסיקני קרלוס אורזואה (Urzúa) התפטר בצעד מפתיע, שהעמיק את הספיקות בקרב המשקיעים בנוגע למדיניות הכלכלית של הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור, ועלול גם לאיים על היציבות הפיננסית במקסיקו.

במכתב התפטרות תקיף הצביע אורזואה על "חילוקי דעות רבים על מדיניות כלכלית" בממשל המקסיקני, "שמבסס כמה החלטות כלכליות על אידיאולוגיה קיצונית".

מקור מקורב לאורזואה מסר שהוא התנגד לכמה החלטות ממשלתיות, כולל ההחלטה לבטל את פרויקט בנייתו של נמל תעופה בנוי למחצה במקסיקו סיטי. הוא גם התנגד לכמה קיצוצי הוצאה ממשלתית כדי לממן תוכניות חברתיות.

הפזו נחלש בעקבות ההתפטרות ל-19.13 פזו לדולר מכ-18.88 לדולר לפני כן. מדד המניות העיקרי IPC ירד ב-1.8%.

להערכת כמה אנליסטים, התגובה בשוק המט"ח צפויה להישאר מוגבלת, בעיקר מפני שהריביות הגבוהות במקסיקו מושכות משקיעים שמחפשים תשואות גבוהות יותר. הפזו הוא המטבע הסחיר השמיני בעולם, והסחיר ביותר בשווקים המתעוררים, לפי הבנק לסליקה בינלאומית מבאזל.

לופז אוברדור, לאומן שמאלן שנכנס לתפקיד הנשיא ב-1 בדצמבר, מינה את תת שר האוצר ארתורו הררה, כלכלן בעל ניסיון בבנק העולמי, לשר האוצר החדש.

"התפתחות שלילית"

התפטרות אורזואה היא "התפתחות מפתיעה ושלילית", אמר אלברטו ראמוס, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בגולדמן זאקס, והוסיף שהיא משקפת חיכוכים בממשל המקסיקני.

עם זאת, מינויו של הררה הזוכה להערכה מגביל את האפקט של ההתפטרות בשוקי ההון, אמר חיימה ראוד, מנהל אשראי בכיר במודי'ס.

במסיבת עיתונאים אמש אישר הררה את מחויבות משרד האוצר למשמעת תקציבית ולתוכניות להפחתת רמת החוב הציבורי ביחס לתוצר בכהונת הממשל הנוכחי. הוא הוסיף שהממשלה תמשיך את תמיכתה בחברת הנפט הלאומית פטרוליאוס מקסיקנוס, פמקס, כולל אמצעים להקלת נטל המסים שלה.

משקיעים רבים ראו באורזואה, בעל דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת וויסקונסין, דמות חשובה בממשל, אדם שמחויב לשמירה על משמעת תקציבית כאשר הממשלה החדשה מגדילה את ההוצאה החברתית ואת ההשקעות בפמקס.

"אפשרות ברורה אחת היא שכמה חברים חזקים בממשלה השמאלנית דוחפים לכיוון של מדיניות תקציבית רופפת יותר", אמר אדוארד גלוסופ, כלכלן בקפיטל אקונומיקס. "בלי אורזואה, אחד הניצים בצוות הכלכלי, ייתכן שהחגורה תתרופף".

העניים במרכז

לופז אוברדור פרסם הודעת וידאו שמקבלת את התפטרות אורזואה. הוא אמר שממשלו יישאר מחויב לשינוי המדיניות הכלכלית של 36 השנים האחרונות - תקופה שבה מקסיקו נפתחה למסחר, צמצמה מאוד את תפקיד הממשלה בכלכלה וייצבה את כספי הציבור, אבל התקשתה לייצר צמיחה רחבת בסיס או לצמצם את פערי ההכנסה במדינה.

הוא התחייב להעמיד את העניים במרכז האג'נדה הכלכלית של מקסיקו, להילחם בשחיתות ולצמצם כמה תחומים בממשל כדי לממן תוכניות חברתיות כמו פנסיות גבוהות יותר ותעסוקה לצעירים. לדבריו, זה גרם לחיכוכים בממשל, ובכך הוא התכוון כנראה לאורזואה.

לנשיא ולצוותו הכלכלי היו חילוקי דעות עוד לפני כניסתו לתפקיד. כנשיא הנבחר, אוברדור ביטל את פרויקט העבודות הציבוריות הגדול ביותר במדינה, נמל התעופה של מקסיקו סיטי בהשקעה של 13 מיליארד דולר, שהיה כבר שליש בנוי, בטענה שזהו בזבוז כספים. אורזואה ואחרים התנגדו למהלך הביטול.

לופז אוברדור תמך גם, בניגוד לדעת אורזואה, בהקמת בית זיקוק ב-8 מיליארד דולר לחברת הנפט פמקס. כלכלנים רבים רואים בפרויקט הזה השקעה מיותרת בהתחשב בכך שפמקס, חברת הנפט בעלת נטל החובות הגבוה בעולם במגזר שלה, מתקשה לעצור את ירידת התפוקה שלה.

החברות הבינלאומיות שממשלת לופז אוברדור הזמינה להגיש הצעות למכרז הזה הודיעו שהן לא יוכלו להקים בית זיקוק בגודל כזה בתקצב של 8 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים. בתגובה, הנשיא העניק את הפרויקט לפמקס, שלא הקימה מתקן זיקוק זה עשרות שנים.

אורזואה ופקידים נוספים באוצר למדו על ההחלטה הזו כאשר הנשיא הכריז עליה בפומבי במסיבת העיתונאים היומית שלו בבוקר.

הבעיות הכספיות של פמקס הניעו את חברת הדירוג פיץ' להוריד מפמקס את דירוג ההשקעה בחודש שעבר. פיץ' הורידה גם את דירוג החוב הריבוני המקסיקני לדירוג השני הנמוך שלה, בנימוק של התדרדרות פרופיל האשראי של החברה, איומים חיצוניים ממתחי סחר ו"אי ודאות מסוימת במדיניות הפנים-מקסיקנית".

"קול של שכל ישר"

"אורזואה נתפס בדרך כלל כקול של שכל ישר ויציבות בממשל לא צפוי, שפוגע לעיתים קרובות באינטרסים פרטיים", אמר אלחנדרו שטולמן, מנהל יחידת המחקר בחברת הסיכונים הפוליטיים Empra. "המשקיפים היו מודעים למאבק שלו לשכנע את הנשיא אוברדור לקבל החלטות מושכלות".

אורזואה התנגש עם הממשלה גם בעניין קיצוץ השקעות כדי לממן תוכניות חברתיות ואת בית הזיקוק. הממשל החדש קיצץ בשכר עובדי ציבור בכירים וביטל ביטוחי בריאות פרטיים רבים שלהם, מה שהוביל לנטישה של כישרונות בקרב הביורוקרטיה. קיצוצים בתחומים כמו בריאות ציבורית וביטחון ציבורי הובילו למחאות.

האחראי על קיצוצי התקציב לא היה אורזואה אלא רקל בואנרוסטרו, בכירה באוצר שמונתה על ידי הנשיא ודיווחה ישירות לו. אורזואה הרגיש שהקיצוצים ה"לא סבירים" שלה פוגעים בצמיחה הכלכלית.

כלכלת מקסיקו האטה ברבעונים האחרונים, והיא צפויה לצמוח השנה ב-1.1% בלבד, לפי הסקר האחרון של הבנק המרכזי, ירידה מ-2% בשנה שעברה.

אורזואה כיהן שבעה חודשים בלבד כשר האוצר, אחת הכהונות הקצרות בתולדות המדינה, אמר סרחיו נגרטה, כלכלן ופרופסור באוניברסיטה הישועית ITESO בגואדלחרה. הכהונה הקצרה ביותר הייתה של חיימה סרה פושה, שנמשכה 29 ימים ב-1994, כשהפזו קרס והמדינה נקלעה למשבר פיננסי זמן קצר אחרי השבעת הנשיא דאז ארנסטו סדיו.

"הבעיה היא שמי שבאמת אחראי למדיניות הכלכלית איננו שר האוצר, יהיה מי שיהיה, אלא לופז אוברדור", אמר נגרטה.

הנשיא הזה מתעב זמן רב טכנוקרטים, שאחראים לדעתו לביצועים החלשים של כלכלת מקסיקו, וגורמים פנימיים בממשל אומרים שהוא מתעלם לעיתים תכופות מעובדות שלא תואמות את השקפת עולמו.

הנשיא אמר ההיפך

הררה, שר האוצר החדש, אמר במרץ בראיון ל"פייננשל טיימס" שהממשלה לא תשקיע בבית הזיקוק החדש, ותעביר את הכסף לתמיכה בתפוקת הנפט. בתוך זמן קצר אמר הנשיא אוברדור את ההיפך, מה שהוביל כמה משקיעים להסיק שהנשיא הוא האחראי העליון בנושאי מדיניות כלכלית.

לופז אוברדור התחייב מזמן לשמור על מצבה הפיננסי של מקסיקו. באפריל הממשלה קיצצה את ההוצאה שלה ב-0.5% מהתוצר הכלכלי כדי לשמור על גירעון של כ-2.5% מהתוצר. למקסיקו יש חוב ציבורי של 45% בלבד מהתמ"ג, קרוב לרמה של עמיתותיה בשווקים המתעוררים באמריקה הלטינית.

אבל רוב הכלכלנים חשים שהחיסכון המתוכנן של הממשלה ממאבק בשחיתות וקיצוצי ההוצאה לא יספיק, והממשלה תצטרך להכריע בין העלאת מיסים, לבין לקיחת עוד חוב או ביטול כמה פרויקטים חדשים.

מרקו אוביידו, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בברקליס, אמר שהוא צופה שממשל לופז אוברדור יישאר נאמן לשמירה על משמעת תקציבית, ובהמשך הדרך הוא יעלה מסים כדי לממן את התוכניות החברתיות השאפתניות, אבל לא לפני 2021. "הם בשלב מאוד מוקדם עם התוכניות הללו, והם בודקים עד כמה הם יכולים להסתמך על צמצום גודלה של הממשלה".