אלי כהן | בלעדי

שר הכלכלה הציע לדרור שטרום את ראשות מכון התקנים

שר הכלכלה אלי כהן תוקף את אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, שביקש להתמנות לממלא מקום יו"ר המכון • משרד המשפטים: "העניין מצוי בבחינה" • דרור שטרום: "לא שקלתי את זה ברצינות"

אלי כהן ודרור שטרום/ צילום: אוריה תדמור
אלי כהן ודרור שטרום/ צילום: אוריה תדמור

עליית מדרגה במשבר הניהול במכון התקנים, שהתחיל לפני כשנה במותו של היו"ר אורי דורי ובהדחתו לפני כחודשיים של המנכ"ל אילן כרמית על רקע החשדות לעדות שקר בפרשת מצלמות המהירות. אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לשרי הכלכלה, האוצר והמשפטים, בדרישה לא למנות יו"ר קבוע למכון, וזאת עד להקמת ממשלה חדשה אחרי הבחירות לכנסת. שאלת מינוי היו"ר נמצאת כרגע בבחינת משרד המשפטים.

שני אומר, כי בתקופה פוליטית של ערב מערכת בחירות שנייה ברציפות, על הממשלה והשרים לנהוג באיפוק בהפעלת סמכויותיהם, כולל במינויים בכירים בשירות הציבורי, באופן הנראה כמחטף. לדבריו, "אין הכרח למנות דווקא בתקופה רגישה זו של פגרת בחירות יו"ר קבוע, וניתן להתאזר בסבלנות חודשים ספורים נוספים עת תיכון ממשלה חדשה, ושר הכלכלה החדש של הממשלה שנהנית מאמון הכנסת, ימנה את היו"ר הקבוע של המכון".

ממלא מקום היו"ר המכהן כרגע הוא רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, שנבחר לתפקיד לפני כחודשיים. יו"ר המכון מוגדר כיו"ר לא פעיל ואינו מקבל שכר. ל"גלובס" נודע כי התפקיד הוצע לאחרונה לדרור שטרום, שהיה ממונה על הגבלים עסקיים, אולם הוא עדיין לא הביע נכונות לקבל את התפקיד.

בימים אלה פועלת ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש וקבוע למכון, במקום ועדת ניהול משותפת של בכירי המכון הפועלת כרגע. מינוי המנכ"ל החדש מצוי באחריות הדירקטוריון, בכפוף לאישור ועדת השופטת בדימוס בלהה גילאור לבדיקת מועמדים בכירים בתאגידים ציבוריים. המלצת ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל צפויה בשבועות הקרובים, ולדברי אמיר שני מדובר בסיבה נוספת לכך שעדיף לדחות בשלב זה מינוי של יו"ר קבוע למכון.

נציין כי אלי כהן הגיש למשרד המשפטים בקשה למנות את היו"ר באופן חריג, למרות שמדובר בתקופת בחירות ובמינוי בכיר של שרים. כהן ושר האוצר משה כחלון מנמקים את הבקשה החריגה בכך שאין למכון מנכ"ל בפועל.

במשרד הכלכלה הביעו תמיהה על הפנייה, בין השאר משום שאמיר שני הציע את עצמו ערב הבחירות הקודמות לבחירה לתפקיד ממלא מקום יו"ר המכון. מלשכת שר הכלכלה אלי כהן נמסר כי "מוטב היה אם מר שני יפעל במרץ לקידום האינטרסים של המכון והצלחתו ופחות יעסוק בגחמות אישיות, שכן מינוי יו"ר למכון התקנים הוא אינטרס בראש וראשונה של המכון עצמו".

ממשרד המשפטים נמסר: "משרד הכלכלה פנה למשרדנו בבקשה להתיר מינוי יו"ר קבוע למכון התקנים הישראלי בתקופת הבחירות. העניין מצוי בבחינה".

ל"גלובס" נודע כי בארגונים העוסקים בתקינות שלטונית בוחנים את הטיפול בעניין מינוי היו"ר. 

דרור שטרום אומר בתגובה כי נשאל בעבר לגבי הרעיון אבל לא הביע הסכמה וכי "לא שקלתי את זה ברצינות".

אמיר שני פנה ללשכת שר הכלכלה אלי כהן בטענה כי מנסים לייחס לו לשווא מניעים פסולים ללא אחיזה במציאות, בעוד שמדובר בעמדת הסקטור העסקי הגדול במשק, וכי "יותר מתמיד אני סבור, כי אין זו העת המתאימה לקבל החלות כה משמעותיות לניהולו ותפקודו של המכון בתקופת פגרת הבחירות, ויש להותיר את המינוי של היו"ר הקבוע של מכון התקנים לממשלה הבאה".