נחיתת אונס, פגיעה בחוט חשמל וירידה מהמסלול: מה קורה בטייסת הכיבוי?

9 אירועי בטיחות התרחשו בתוך פחות משנה בטייסת הכיבוי האווירי, כך עולה ממסמך שהגישו הטייסים לביהמ"ש • בשבוע שעבר קרס פאנל של מפסקים בתוך תא הטייס

מסמך שהגישו טייסי טייסת כיבוי האש לבית המשפט המחוזי בלוד חושף שורה ארוכה של אירועי בטיחות חמורים ומדאיגים שאירעו בה במהלך השנה האחרונה: מטוס שבזמן התנעתו התגלגל על המסלול ופגע במכונית; מנוע שכבה באחת הטיסות והטייס נאלץ לבצע נחיתת אונס; מטוס אחר שפגע בחוט חשמל בזמן כיבוי שריפה באזור ירושלים ובאירוע חמור אחר שאירע לפני כחודש, שני מטוסים ששבו מכיבוי שריפה - חלפו במרחק של כקילומטר אחד בלבד ממטוס קרב של חיל האוויר שטס באזור.

טייסת הכיבוי האווירי שייכת לחברת אלביט מערכות והיא מופעלת על ידי חברת כים ניר, שנמצאת מזה כשנה בהקפאת הליכים. בית המשפט מינה את עו"ד ניצה פוזנר לנאמנת של החברה ובאחרונה הושג סיכום שלפיו כים ניר תירכש על ידי חברת גורן ואילו טייסת הכיבוי תופעל בידי חברה בת של אלביט. הטייסת כוללת 12 מטוסים מדגם "אייר טרקטור" שהותאמו למשימות כיבוי אווירי. ההחלטה על הקמת הטייסת התקבלה בעקבות השריפה בכרמל בסוף 2010.

המסמך אודות אירועי הבטיחות במטוסי הכיבוי הוגש לבית המשפט על ידי עורכי הדין גלילה הורנשטיין ואלון הורנשטיין מתל אביב, שמייצגים את טייסי מערך הכיבוי של החברה. אלה, מבקשים מבית המשפט הנחיות על מהלכיהם הבאים בהפעלת הטייסת - וזאת על רקע צבר אירועי הבטיחות המדאיג.

בבקשה נכתב כי "אף אחד מהגורמים הרלוונטיים לא לוקח אחריות והחלטה על מצב הדברים והם ממתינים שהטייסים יפעלו על מנת שניתן יהיה לטעון כלפיהם כי הם שגרמו להפסקת פעילות הכיבוי".

עוד נכתב בהקשר זה בבקשה כי "מצב הדברים הגיע לכדי כך שהטייסים מסכנים את חייהם ואת עתיד בני משפחותיהם".

עורכי הדין הורנשטיין הבהירו בבקשה שהגישו כי פנייתם בנושא זה לבית המשפט לא קשורה למערכת היחסים שבין חלק מהצדדים שקשורים להפעלת החברה לבין טייסי מערך הכיבוי. עם זאת, גורמים אחרים שמעורבים בנושא טענו כי הרקע לפניית הטייסים לבית המשפט הוא ניסיון לפגוע במכירה הצפויה של כים ניר לגורן ולאלביט, הליך שצפוי להגיע לסיומו במהלך החודש הקרוב.

במסמך שהוגש לבית המשפט נכתב כי מאז שכים ניר נכנסה למצב של הקפאת הליכים בחודש אוקטובר 2018 אירעו בטייסת הכיבוי 9 אירועי בטיחות, 5 מהם אירועים שסווגו כ"חמורים".

5 מאירועי הבטיחות אירעו רק בחודש האחרון: באחד מהם חלפו מטוסי כיבוי במרחק קצר מרחפן שהפעילה המשטרה בזמן שריפה; במהלך טיסת אימון הטייס לא הצליח להזיז את אחד המוטות - ומאוחר יותר נמצא כי הוא הורכב בצורה שגויה על ידי מכונאי ובמקרה אחר, מטוס שנחת באחת המנחתים בתום כיבוי של שריפה - ירד מהמסלול.

אירוע הבטיחות האחרון אירע ביום רביעי שעבר, כשמטוס כיבוי ביצע יעף לכיבוי שריפה בגובה של 18 מטר. באותו הזמן השתחרר פאנל המפסקים במטוס ונפל על ה"סטיק" (מוט היגוי) שלו - שגרם ל"הרמת אף חריפה ובלי נשלטת".

בבקשה שהגישו עורכי הדין הורנשטיין לבית המשפט צוטט חלק מדוח שעסק בתוצאות חקירה שנערכה בעקבות פגיעת מטוס כיבוי בחוט חשמל. בדוח נכתב כי "חברת כים ניר חווה עלייה משמעותית בשיעור אירועי הבטיחות החמורים, ומעבר לחזקה שהמנהלים שלה ערים למצב ופועלים להגברת הבטיחות, חובה בימים אלה לפעול מתוך חובת זהירות מוגברת".

הנאמנת של כים ניר, עו"ד פוזנר אמרה בתגובה ל"גלובס" כי "מדובר בבקשה שהוגשה לבית המשפט, ותגובתי תינתן לו ככל וכפי שהוא יורה על כך".