נדחתה מהפכת השוויון בהליך מינוי נאמן בחוק חדלות פירעון

הוועדה המיוחדת שדנה בדחיית הכניסה לתוקף של הליך מינוי הנאמן בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ישרה פה אחד לקריאות שנייה ושלישית את הדחייה • החוק היה אמור להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב

נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי
נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אוסנת הילה מארק, שדנה בדחיית הכניסה לתוקף של הליך מינוי הנאמן בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שאמור להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב, אישרה פה אחד לקריאות שנייה ושלישית את הדחייה.

נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק התקוממה על הדחייה, היות והחוק החדש אמור היה לפתוח את הדלת למינוי יותר רואי חשבון בהליכי חדלות פירעון ולהוביל לשוויון ולשקיפות במינויים. שטרק אמרה כי היא "רואה בחומרה רבה את העובדה שמנציחים את המצב הקיים והשופטים לא ממנים נאמנים מתוך הרשימה שמכינה הממונה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מארק, ענתה על כך כי "רואי החשבון לא מסכנים, ושכר הטרחה שלהם מפורסם בעיתונים. לא ראוי להעמיס על אותם עסקים קטנים ובינוניים שמתפרקים, לשלם עכשיו גם לעו"ד וגם לרואי החשבון. כל הקופה הולכת בסוף למפרקים במקום לנושים. אילו הייתה ממשלה, הכול היה בסדר אבל אנחנו בסיטואציה מיוחדת".

בשורה התחתונה הוחלט ברוב קולות בוועדה כי הבשורה שהביאה עמה מהפכת חדלות הפירעון בכל הנוגע להליך מינוי שוויוני יותר של נאמנים בתיקי חדלות פירעון - תידחה.

בעוד כחודשיים, בחודש ספטמבר השנה, עתיד להיכנס לתוקפו "חוק חדלות פירעון החדש", שצפוי לחולל מהפכה גדולה בתחום חדלות הפירעון, ונחשב לאחד ממהלכי החקיקה הגדולים והמורכבים ביותר שנעשו בישראל בשנים האחרונות. החוק החדש, המחליף חקיקה מנדטורית בת למעלה מ-80 שנה, מגדיר כמטרה ראשונה את השיקום הכלכלי של החייב וקובע, בין היתר, כי תהליך השיקום יוגבל לארבע שנים, שבסופן יקבל החייב פטור מחובותיו. בשורה גדולה נוספת שאמור החוק להביא עמו קשורה להליכי מינוי בעלי תפקיד בהליכי חדלות פירעון.

כיום, מינוי הנאמן מבוסס על הצעות נושים מרכזיים, על הצעת החייב או על המלצות ביהמ"ש. בשתי האפשרויות הראשונות קיים חשש שיופעלו על הנאמן לחצים לפעול לטובת נושה כזה או אחר. בנוסף, הנוהל הקיים פוגע בכניסת אנשי מקצוע חדשים לתחום ופיתוח הענף. החוק החדש קובע שנאמנים בהליכי חדלות פירעון ימונו מתוך רשימה סגורה שתגובש על ידי ועדה מקצועית שתבטיח מינוי אובייקטיבי, שוויוני ושקוף. החידוש העיקרי במינוי הנאמנים הוא ביצירת רשימות נאמנים לסוגים שונים של הליכים, קביעת הליך הקבלה שיעברו המועמדים והסדרת עבודת הוועדה הציבורית שתגבש את רשימות הנאמנים.

ואולם, עקב הקדמת הבחירות לכנסות ה-21 וה-22, לא הושלמה ההיערכות למינוי הנאמנים לפי ההסדר הקבוע בחוק החדש. לפיכך, הממשלה הציעה לקבוע הסדר ביניים למינוי נאמנים, בהוראת שעה עד ליום 1 ביולי 2020, שתאפשר להשלים את ההיערכות הנדרשת למינוי נאמנים לפי החוק החדש. עיקרו של ההסדר הוא שמירת הדין הישן לעניין תנאי הכשירות של הנאמנים והליך המינוי שלהם. בנוסף, לאור זאת שלא הוקמה ועדת חוקה בכנסת ה-21, מוצע לקבוע כי באופן זמני, ועדה מיוחדת שתיקבע, תוכל להתקין תקנות אגרות חדשות שיסדירו את גביית האגרות לפי החוק החדש.

הוועדה המיוחדת בראשות חברת הכנסת אוסנת הילה מארק התכנסה הבוקר ואישרה את הדחייה האמורה.

מדובר במכה לעוסקים בתחום חדלות הפירעון, ובמיוחד לרואי החשבון, אשר קיבלו בשמחה את הבשורה על עשיית סדר בתחום המינויים, בעיקר אלה שמודרו מההמלצות למינוי או שלא הצליחו להיכנס למעגל הנאמנים הקבועים שממונים פעם אחר פעם בהליכי חדלות פירעון.