ברגע האחרון: קשיים באיחוד המפלגות הערביות לרשימה המשותפת

בל"ד ותע"ל לא יגיעו למסיבת העיתונאים שתיערך הערב, להצגת הרשימה המשותפת • לטענתם, ההזמנה נועדה ללחוץ עליהם לוותר על דרישותיהם • עיקר המחלוקת: המאבק על המקום ה-12 ברשימה, לאור ההערכות כי זהו מספר המנדטים המקסימלי שתקבל הרשימה

אחמד טיבי ואיימן עודה עם נשיא המדינה רובי ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ
אחמד טיבי ואיימן עודה עם נשיא המדינה רובי ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ

בעיות של הרגע האחרון באיחוד המפלגות הערביות לרשימה משותפת. חד"ש ורע"מ האיסלאמית הודיעו על כינוס מסיבת עיתונאים להצגת הרשימה המשותפת היום בערב בנצרת, אך באופן מפתיע בל"ד ותע"ל לא שותפות להזמנה. נציגיהם אומרים כי לא יגיעו לאירוע ההכרזה, וכי ההזמנה נועדה ללחוץ עליהם לוותר על דרישותיהם.

בשבועות האחרונים הגיעה הוועדה שבה כונסו נציגי הרשימות להסכמות עקרוניות על הרכב הרשימה וחלוקת התפקידים. כך נקבע כי העשירייה הראשונה תורכב מחברי הכנסת שנבחרו בבחירות באפריל, קרי 4 מחד"ש, 2 מתע"ל של אחמד טיבי, 2 מבל"ד ו-2 מרע"מ האיסאלמית. כן נקבע כי בראש הרשימה יעמוד איימן עודה, יו"ר חדש. במקום ה-11 הוצב נציג של רע"מ, ב-12 עוד נציג של חד"ש ואחריו בל"ד ותע"ל.

לפי הסקרים וההערכות הרשימה הזו תקבל מקסימום 12 מנדטים, ולכן המאבק הוא על המקום ה-12, ובל"ד דורשת כי הוא יינתן לנציגה הבא ברשימה, מאזן גנאים, שהיה ראש עיריית סכנין ומוכר בציבור הישראלי מתקופת פעילותו כיו"ר קבוצת הכדורגל של בני סכנין.

לפי בל"ד, לא ייתכן שלחד"ש יהיו חמישה נציגים בכנסת ולבל"ד יהיו רק שניים. תע"ל של אחמד טיבי הסכימה להרכב הרשימה, אך הציבה דרישות אחרות שבחד"ש בינתיים לא מוכנים לקבל.

בחד"ש אומרים כי הציבור הערבי זועם על המחלוקות האישיות, וכי אין זה משנה מבחינתו מי יוצב ברשימה ובלבד שתהיה רשימה מאוחדת. גורם במפלגה אמר כי חילוקי הדעות עם תע"ל קרובים לפתרון, אך בל"ד מסרבת בשלב הזה לוותר על עמדתה.

מסיבת העיתונאים נקבעה לשעה שש בערב, ועד אז נמשכים המגעים בין נציגי המפלגות. גם אם לא יהיה סיכום עד אז, הצפי הוא כי פתרון יימצא בימים הקרובים והרשימה המשותפת תרוץ שוב יחדיו.