סוף לתוכני התאגיד ביוטיוב? גוגל הסירה את הערוץ בערבית

ערוץ כאן 33 הוסר לאחר שהתקבלו 3 תלונות על הפרת זכויות יוצרים בפלטפורמה, שמקשה מאוד על ההגנה עליהן

כאן / צילום: יעל בר נתן באדיבות פירמה
כאן / צילום: יעל בר נתן באדיבות פירמה

גוגל הסירה מיוטיוב את ערוץ "כאן 33", הערוץ בערבית של תאגיד השידור הציבורי, בגלל הפרת זכויות יוצרים - כך נודע ל"גלובס". בשלב זה לא ברור אם הערוץ יועלה שוב ליוטיוב והאם ניתן יהיה למנוע בעתיד את הסרתו של ערוץ "כאן 11", המשודר גם הוא ביוטיוב.

סוגיית זכויות היוצרים מעסיקה מאוד את גוגל והיא פועלת בנחישות נגד מקרים של הפרות מדווחות. יוטיוב איננה יצרנית תוכן בעצמה והפלטפורמה כולה מושתתת על כך שהגולשים מעלים את התוכן שלהם לפלטפורמה. הפורמט הזה מקשה מאוד על הגנה של זכויות יוצרים, כי ההתקשרות של גוגל כמפיץ איננה ישירות מול בעלי הזכויות. לאחר תקדימים משפטיים בחו"ל אימצה גוגל מדיניות קשוחה של הגנה על זכויות יוצרים והיא מאפשרת לדווח בקלות על זכויות שהופרו. למשל, המערכת יכולה להוריד אוטומטית סרטון חופה שמופיע בו שיר. במקרה של ערוץ תוכן קבוע "מאבדת" גוגל את הסבלנות לאחר שלוש תלונות - ואז האתר מוסר מהאוויר - בדרך כלל לצמיתות.

סוגיית הפרת זכויות יוצרים היא בעיה משמעותית במקרה של יצרן כמו התאגיד, שמייצר תוכן בכמויות גדולות. למעשה בכל הפקה מוגדר מראש הערוץ שבו ניתן יהיה לשדר אותה. בדרך כלל מדובר בערוץ שאיתו נעשית ההתקשרות - לעתים גם בשידורים חוזרים - או בנכס הדיגיטלי שלו. יוטיוב היא צד שלישי, ולעתים קרובות הסכמי זכויות היוצרים אינם מתייחסים לפלטפורמה.

כשבתאגיד החליטו להשתמש ביוטיוב כזרוע מרכזית להפצת תוכן, הם נחשפו לסכנה משמעותית לא רק להסרת התכנים שלהם במקרה של דיווח, אלא גם לתביעות מצד יוצרים. לכאורה ניתן לפתור זאת בתשלום עבור הזכויות, אולם מדובר על עוד השקעות משמעותיות נוספות שספק אם התאגיד יכול לעמוד בהן. בשלב הזה מי שנפגע הוא הערוץ בערבית, אולם סכנה דומה אורבת לשאר התוכן של התאגיד.

עד עתה התאגיד לא אפשר ליוטיוב לבצע מוניטיזציה על התוכן שלו, כך שלכאורה ניתן היה לטעון שהפרת הזכויות לא נעשתה לשם הכנסות כספיות. אולם כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", בשבועות האחרונים החלו לשלב פרסומות על תכנים של התאגיד המשודרים ביוטיוב - מהלך שצפוי להניב הכנסות לתאגיד.

תאגיד השידור נוקט אסטרטגיית הפצת תוכן השונה מאוד מאלה שאימצו גופי שידור בארץ ובעולם. רוב גופי השידור משדרים את התוכן שהם מייצרים בנכסים הדיגיטליים שלהם ומשתמשים בפלטפורמות הדיגיטליות כמו יוטיוב ופייסבוק לצורך קידום אותו תוכן בנכסים הדיגיטליים שלהם. למשל העלאת פרסומות לתוכן או תקצירים שלו ליוטיוב עם הפניות לנכס הדיגיטלי של הגוף המשדר. באופן כזה נעזרים בתנועת הגולשים של הפלטפורמות, אך לא מוותרים על הבלעדיות בתוכן.

לבלעדיות יש משמעות ביכולת לשמור את העיניים הצופות בנכסים של הגוף המשדר וכפועל יוצא מכך גם על תקציבי הפרסום המשולמים לפי עיניים צופות. סיבה נוספת היא התלות של יצרן התוכן בפלטפורמות הגדולות כמו יוטיוב כשהתוכן מוצב אצלן. המקרה של "כאן 33" מוכיח תלות זאת היטב: התאגיד מוצא עצמו לפתע ללא אפשרות לשדר את הערוץ ביוטיוב באופן שהיכולת שלו להשפיע על ההחלטה מוגבלת מאוד - אם בכלל.

התפיסה בעולם המדיה היום גורסת כי היצרן מחפש תוכן ללא תלות בערוץ המשדר. כלומר שאם הוא מעוניין לצפות בפרק של תכנית כמו "ארץ נהדרת" הוא לא ייכנס למאקו ויקיש "ארץ נהדרת" אלא ייכנס לשורת החיפוש בגוגל יקיש "ארץ נהדרת" וילחץ על הקישור שיוביל אותו הלאה - במקרה הזה למאקו. אך זה נכון לכל פיסת תוכן אחרת.

אולם בתאגיד בחרו לאמץ תפיסה שונה, הרואה בתנועת הגולשים ביוטיוב מנוף משמעותי לתוכן שלהם. לשיטתם, הקהל מחפש את התוכן מתוך יוטיוב ולכן עיקר ההשקעה הייתה בהצבת התוכן שם ולא בפיתוח נכס דיגיטלי חזק משל עצמם או הפצת התוכן שלהם דרך אתרים ישראלים נוספים. יש להניח כי עקב הסרת כאן 33 ייאלצו בתאגיד לבחון את האסטרטגיה שלהם מחדש.

מ"כאן" נמסר כי "הנושא נמצא בבירור משפטי מול בעלי הזכויות, וברגע שהעניין יוסדר, הערוץ של כאן 33 ישוב לפעול. כיום ניתן לצפות בתוכנית הערוץ בעמוד היוטיוב של 'כאן חדשות' ובאתר תאגיד השידור הציבורי.