בול פגיעה: הצלחה לסדרת ניסויים מורכבת לטילי החץ 3 באלסקה

במהלך סדרת הניסויים נעשה שימוש במכ"ם אמריקאי והודגמה בהצלחה יכולת של קישוריות מבצעית בין המערכות השונות • סדרת הניסויים באלסקה הייתה אמורה להיערך כבר לפני כשנה, וגם הוקצה לה מימון אמריקאי, אך היא נדחתה בנימוק שמשרד הביטחון ומשרד ההגנה האמריקאי החליטו לקיימו כשיגיעו לרמת מוכנות גבוהה יותר

שיגור טיל החץ / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
שיגור טיל החץ / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

משרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים השלימו סידרת ניסויים מוצלחת במערכת חץ 3, שמיועדת להגנה מפני טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספרה.

במשרד הביטחון אמרו הבוקר (א') כי במהלך סדרת הניסויים נעשה שימוש במכ"ם אמריקאי, והודגמה בהצלחה יכולת של קישוריות מבצעית בין המערכות השונות. עוד אמרו במשרד הביטחון כי הסיבה לקיום הניסויים באלסקה היא בחינה של יכולות מערכת החץ - שלא ניתנת לבדיקה בישראל.

סדרת הניסויים באלסקה הייתה אמורה להיערך כבר לפני כשנה, וגם הוקצה לה מימון אמריקאי, אך היא נדחתה בנימוק שמשרד הביטחון ומשרד ההגנה האמריקאי החליטו לקיימו כשיגיעו לרמת מוכנות גבוהה יותר.

ראש מינהלת חומה שבמינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון, משה פתאל, מסר בהתייחס להצלחת הניסוי באלסקה כי "יותר מ-10 שנות פיתוח רצופות אתגרים הביאו אותנו לרגע הזה, שבו מערכת חץ 3 מבצעת סדרת ניסויים, שבמהלכם טיל היירוט משלים יירוט מלא של טיל המטרה".

ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשהב"ט משה פתאל, השגריר רון דרמר, ארין דייויס ראש תכנית ההגנה מטילים המשותפת לארה"ב וישראל, ראש מפא"ת ד"ר דניאל גולד ונספח צה"ל בארה"ב אלוף מיקי אדלשטיין / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
 ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשהב"ט משה פתאל, השגריר רון דרמר, ארין דייויס ראש תכנית ההגנה מטילים המשותפת לארה"ב וישראל, ראש מפא"ת ד"ר דניאל גולד ונספח צה"ל בארה"ב אלוף מיקי אדלשטיין / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הוא הוסיף כי "מדובר בהישג מבצעי וטכנולוגי בלתי רגיל למדינת ישראל שלו שותפים אלפי עובדים במשרד הביטחון, חיל האוויר ובתעשיות הביטחוניות. העובדה שהניסוי התקיים באלסקה, עשרות אלפי קילומטרים ממדינת ישראל, היא עוד הישג חסר תקדים שמעיד על בשלותה של המערכת לעמוד בהצלחה מול כל איום".

הטיל חץ 3 מיוצר בתעשייה האווירית, שהיא הקבלנית הראשית שמובילה את הפרויקט. סמנכ"ל החברה ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בועז לוי, אמר היום כי "לאחר תקופת היערכות ארוכה השלמנו בהצלחה סדרת ניסויים מהמורכבות שערכה מדינת ישראל אי-פעם מחוץ לגבולותיה, הרחק מביתנו, תוך התגברות על אתגרים הנדסיים רבים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה לניסוי המוצלח כי "בשבועות האחרונים ערכנו שלושה ניסויים סודיים פורצי דרך בטיל 'חץ 3'. הניסויים הללו נערכו באלסקה בארה"ב, בשיתוף-פעולה מלא יחד עם בעלת בריתנו הגדולה ארה"ב. הם הצליחו מעבר לכל דמיון. 'החץ 3' יירט בהצלחה מלאה טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספרה בגבהים ובמהירויות שלא הכרנו עד כה. הביצוע היה מושלם - כל פגיעה בול. היום יש לישראל את היכולות לפעול נגד טילים בליסטיים שישוגרו נגדנו מאיראן ומכל מקום אחר. זהו הישג אדיר לביטחון ישראל. ידעו כל אויבינו גם בהגנה וגם בהתקפה שאנחנו נוכל להם".

ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון, משה פתאל, אמר בשיחה עם כתבים ישראליים כי הניסוי באלסקה נמשך 10 ימים, ובמהלכו טילי החץ 3 יירטו שלוש פעמים טילי מטרה מחוץ לאטמוספרה: "'חץ' 3 יהיה חומת המגן של מדינת ישראל", אמר בשיחת טלפון מאלסקה: "כל היירוטים פגעו פגיעות ישירות במטרות קשיחות ואמיתיות שמדמות איומים עם ראשי קרב מכל הסוגים, והם הושמדו השמדה מלאה, לרסיסים בודדים".

פתאל הוסיף כי היירוטים נעשו ב"גובה הרב ביותר שאליו הגיעו אי-פעם טילי 'חץ 3'".

הטילים שדימו את טילי המטרה שלעברם שוגרו טילי ה"חץ 3" הם טילי "אנקור" של רפאל. הם שוגרו באמצעות מטוס של חיל האוויר הישראלי.

במערכת הביטחון הסבירו את הסיבה לקיום סידרת הניסויים באלסקה, במגבלות הבטיחות שקיימות בישראל - באופן שלא אפשר לבצע ניסוי כל כך מורכב ורגיש באזור זה.

עוד אמר פתאל כי "יש התעניינות לגבי יצוא של מערכת 'חץ 3' לחו"ל", אך הוא סירב למסור על כך פרטים. הוא הוסיף כי אם התעניינות זו תקרום עור וגידים, הרי שיצוא המערכת יהיה טעון באישור של הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון ובמשרד ההגנה האמריקאי.