סוכר | בלעדי

שותים פאנטה? בקרוב תתקלו בסימון חדש על חזית הבקבוק המציין את כמות הסוכר הגבוהה במשקה

אחרי תנובה ושטראוס: קבוצת קוקה-קולה ישראל תתחיל לסמן באדום משקאות עתירי סוכר • הקדמת הסימון באופן וולנטרי וסימונם של מוצרים שאינם מוצרי הדגל של החברות מאפשר להן להיערך באופן מדורג, מבחינת שינוי האריזות ולמידת ההשפעות הצרכניות, לרפורמת סימון המוצרים

בקבוקי פאנטה / צילום: שני מוזס, גלובס
בקבוקי פאנטה / צילום: שני מוזס, גלובס

ארבעה חודשים לפני שתיכנס לתוקף רפורמת משרד הבריאות לסימון מוצרי מזון, קבוצת קוקה-קולה ישראל מתחילה לסמן באדום את המוצרים שמכילים כמויות חריגות של סוכר - כך נודע ל"גלובס". בכך תהפוך החברה המרכזית, המוכרת לציבור כקוקה-קולה ישראל, לחברה הראשונה מבין יצרניות המשקאות והשלישית בשוק המזון שתסמן את מוצריה עוד לפני כניסת התקנות החדשות לתוקף.

המוצר הראשון שיסומן וישווק לחנויות בימים הקרובים הוא משקה פאנטה, וככל הידוע השינוי כולל גם את החלפת האריזה של הבקבוקים, הפחיות והמארזים, כשבנוסף נראה כי בחברה המרכזית ניצלו את השינוי הזה כדי להחליף גם את הנראות של הבקבוקים. בדומה לשחקניות אחרות בשוק המזון והמשקאות, ובין היתר כחלק מההערכות לרפורמה, בשנים האחרונות פועל המותג פאנטה להפחתת הסוכר וקלוריות בכלל המוצרים שלו, כשבטעם התפוז הופחתו כ-10% מכמות הקלוריות.

בינואר הקרוב תיכנס לתוקף רפורמת סימון המוצרים שהוביל משרד הבריאות, במסגרתה נדרשות כל יצרניות ויבואניות המזון לסמן סימון אדום על חזית האריזה של כל מוצר שמכיל כמויות מזיקות של סוכר, נתרן או שומן, או שלושתם גם יחד. זאת מתוך מטרה להגדיל את המודעות של הצרכנים לנושא ועל רקע שיעורי השמנה גדלים ביחס לאוכלוסייה, ובעיקר בקרב בני נוער.

הקדמת הסימון באופן וולנטרי, כפי שמבצעת כעת החברה המרכזית, וכפי שביצעו לפניה גם תנובה ושטראוס במוצרים שאינם מהווים את מוצרי הדגל של החברה - כמו קוטג' 9% או שמנת יטבתה - מאפשרת ליצרניות המזון להיערך באופן מדורג, מבחינת קצב שינוי האריזות ולמידת ההשפעות הצרכניות, לשינוי.

זו אינה הפעם הראשונה שתאגיד קוקה-קולה העולמי נדרש להתמודד עם רפורמה כזו. בדומה לשחקניות הבינלאומיות הפועלות בישראל, כמו נסטלה שהיא הבעלים של חברת אסם, קוקה-קולה העולמית כבר נדרשה להתמודד עם רפורמת המזון המזיק שנכנסה לתוקף בצ'ילה בתחילת 2016. לפי נתוני איגוד המזון והמשקאות הצ'יליאני ABChile שפורסמו בתחילת השנה, כ-20% מהמוצרים במדינה עברו שינויי מתכונים בעקבות החוק החדש, כשגם ענקיות בינלאומיות כמו נסטלה, פפסיקו או קוקה-קולה העולמית ביצעו התאמות מקומיות לרפורמה. קוקה-קולה עצמה השיקה בצ'ילה קמפיין שמתייחס לסימון החדש ולמוצרים שהותאמו עבורו תחת הסיסמה "חופשי מסימון, טעים באותה מידה ומופחת סוכר".

בכתבה שפורסמה בתחילת השנה ב"ניו יורק טיימס" מובאים דבריו של דובר קוקה-קולה, לפיהם החברה ייצרה 32 משקאות חדשים במהלך 18 חודשים, ו-65% מהמשקאות בפורטפוליו שלה בצ'ילה מוגדרים ככאלה שיש בהם כמויות נמוכות או מופחתות של סוכר. גם דובר פפסיקו צוטט כאומר כי שני שליש מהמשקאות של החברה בצ'ילה מוגדרים כמופחתי או נטולי סוכר, וכי 90% מהחטיפים שהם מוכרים במדינה הפכו להיות מופחתי נתרן ושומן רווי. אולם סוגיה שנותרה בלתי פתורה היא זו הקשורה לתחליפי הסוכר שממלאים את המוצרים במדפים בצ'ילה, והשאלה האם הם עצמם יכולים להיות מומלצים כרכיב בריא לצריכה.

החברה המרכזית אישרה את הפרטים ומסרה כי "נמשיך באתגר הפחתת הסוכר תוך שמירה על הטעם ופיתוח מוצרים נוספים ללא קלוריות".