עיכוב בכניסת אמזון לישראל: למה הנציגות בארה"ב טרם אישרה את הפעילות

ל"גלובס" נודע כי אמזון העולמית עדיין לא אישרה את ההשקה של הפעילות הישראלית, אף שזו תוכננה לצאת לדרך בסוף החודש • האתגרים העיקריים: רמת המוכנות של הספקים וחוויית המשתמש של האתר בעברית

אמזון / צילום: shutterstock
אמזון / צילום: shutterstock

הכניסה של אמזון לפעילות בישראל מגיעה לישורת האחרונה, והחברה נדרשת להחליט על המועד הסופי של השקת הפעילות. השאלה העיקרית שלגביה צריכה להכריע ענקית המסחר המקוון היא האם הפרויקטורים של החברה בישראל יצליחו לעמוד בדרישות מטה החברה בסיאטל, כדי להיות ערוכים להשקה רשמית בישראל בסוף החודש.

ל"גלובס" נודע כי נכון לרגע זה הנציגות של אמזון ארה"ב, אשר מפקחת על הקמת הפעילות של אמזון אירופה בישראל, טרם אישרה את רמת המוכנות של אמזון להשקה. ככל הידוע, הנציגים האחראים על הפעילות המקומית שמנוהלת על-ידי המטה של אמזון בברלין, מבצעים מאמצים אדירים על-מנת להשלים את התהליך הזה ולבצע את ההשקה לפני הבחירות לכנסת ותקופת החגים.

אמזון נערכת כבר מספר חודשים לקראת ההשקה הרשמית של הפעילות הקמעונאית המקומית שלה, ושאלת מועד המוכנות היא קריטית כדי שהחברה תוכל ליהנות מתקופת חגי תשרי ויום הבחירות לכנסת. במקרה שהחברה לא תהיה מוכנה למועדים אלה, היא ככל הנראה תדחה את ההשקה הרשמית עד לחודש נובמבר, שבו נופלים חגי הקניות הבינלאומיים - בלאק פריידי, סייבר מאנדי ויום הרווקים הסיני. דבר אחד ברור לכל: אמזון רוצה לבצע את ההשקה שלה בתזמון שבו הצרכן הישראלי יהיה רעב לקניות וערוך לשלוף את כרטיס האשראי בקלות רבה יותר.

הקריטריונים אשר מוכתבים על-ידי אמזון ארה"ב כוללים לא רק את כמות הספקים שמעוניינים לפעול בתוך אמזון, אלא גם את רמת המוכנות שלהם מבחינת קריטריונים כמו מיפוי הקטלוג והמגוון, תמחור, צילום אחיד בהתאם לדרישות הקפדניות של אמזון, וזאת לצד כתיבת התכנים. פרמטר נוסף הוא היכולת להצליח להעלות במועד ההשקה עם אתר שנותן רמה גבוהה של חוויית משתמש בשפה העברית, או להסתפק בהשקה מקומית בשפה האנגלית שתיצור אפקט מרשים פחות.

ספקים עמם שוחחנו, אשר נערכים לקראת ההשקה ולקראת הקמת חנות מקוונת בפלטפורמה הדומיננטית, מתארים מצד אחד לחץ גדול מאוד מצידה של אמזון לעמידה ביעדים ובדרישות והצגת מוכנות, ומהצד השני ערפל לגבי המועד הרשמי. מי שמוביל את הקמת פעילות הקמעונאות המקומית היום בישראל הוא רולף קימאייר, מנהל המכירות הגלובלי של אמזון אירופה, וצוות של לפחות שני נציגים ישראלים המועסקים במטה של החברה בברלין אך מגיעים לביקורים תכופים בישראל - ליאור קיביץ' וענת פאייס המלווים את קימאייר.

ההכנות להשקת הפעילות מעלות הילוך

בשבועות האחרונים אמזון מגבירה את הנוכחות שלה בישראל, בין אם באמצעות שיתופי-פעולה מקומיים ובין אם באמצעות כנסים שנודעו לגייס מוכרים מקומיים, כשאחד הבולטים שלהם נערך לפני שבועיים בבנק הפועלים. במסגרת הכנס נפגש קימאייר עם בכירי הבנק ועם בעלי עסקים שמעוניינים להיכנס לתחום של מכירה מקוונת, והציג להם את האפשרויות שקיימות בעבודה באמצעות אמזון.

היערכות נוספת שהשלימה לאחרונה אמזון הם צילומי קמפיין ייעודי יחד עם משרד הפרסום מקאן אשר עבורו הטיסה ענקית המסחר המקוון במאי מיוחד מטעמה. בקמפיין לוקחים חלק ספקים שיחלו למכור באמצעות אמזון ישראל, ביניהם חברת מוצרי הקוסמטיקה מים המלח ו"מינוס 417", שבבעלות מוטי פרידמן.

במקביל להכנות הללו, ל"גלובס" נודע כי חברה ישראלית שנייה, iCommerce, קיבלה הכרה כספק מורשה על-ידי אמזון באמצעות תקן רשמי מאמזון הנקרא SPN - ראשי-תיבות של רשת ספקי פתרונות של אמזון. מדובר בתקן שניתן לספקי שירותים המפעילים חנויות באמזון, כשהחברה למעשה מסמנת נותני שירות מקומיים שנבחנו על-ידה בקפידה ושהיא נותנת בהם אמון, ובהתאם גם משתפת עמם פעולה באופן שוטף.

באתר שלה מציינת אמזון כי שיתוף-הפעולה הזה מאפשר גם הנחות במחיר. בכך מצטרפת חברת iCommerce שבבעלות שחר בלום ועמוס (אפאן) דמרי למי שהייתה החלוצה בתחום זה בישראל - חברת איקומיונטי שהקימו ניר זיגדון ואודליה קפלינסקי-אורבך.

iCommerce הוקמה ב-2012 אך נרכשה על-ידי בלום ודמרי לפני כשלוש שנים. מאז הרכישה מוקדה פעילות החברה, שמונה בסך-הכול 12 עובדים, במתן שירותי ליווי וייעוץ לעסקים באמזון בלבד, והתמקדה בטכנולוגיות לשדרוג יכולות המחקר, האנליזה השוטפת וניהול הפרסום באמזון, והיא עובדת עם מספר לקוחות גדולים כשמי שמוביל את תחום הייעוץ הוא ודים קולק.

רשתות השיווק נכנסו לכוננות ספיגה

לצד ההערכות מצידה של אמזון ומצידם של הספקים, נרשמת תכונה רבה גם בקרב רשתות הקמעונאות, אשר חוששות מנגיסה במכירות שלהן בשל כניסת הענקית המקוונת. על הרקע הזה מגששות הרשתות מול הספקים ומנסות לברר מי מהם מתכוון למכור דרך באמזון.

עם זאת, לצד המורכבויות שבדרך, נראה כי בשנה וחצי האחרונות ביצעה אמזון התקדמות מהירה ואדירה בכל מה שנוגע לפעילות מסחר מקוון מקומית. בסך-הכול שלושה חודשים חלפו מאז הלילה שבו הודיעה לספקים כי היא מזמינה אותם לקחת חלק בתוכנית המכירה המקומית.

לפני כשנה, במאי 2018, אמזון החלה לגייס מתרגמים לעברית למשרה במטה בלוקסמבורג ממנו מנוהלת הפעילות המרכזית שלה באירופה. חודשיים מאוחר יותר, ביולי אשתקד, אמזון יצאה במבצע משלוחים חינמיים בהזמנות של למעלה מ-80 דולר כדי לבחון את תגובת הישראלים לרכישות שכוללות מע"מ. המבצע זכה להצלחה אדירה. חודש נוסף לאחר מכן פרסמה אמזון סקר בעברית שמכוון למוכרים ישראלים על שיטות תמחור וערוצי מכירה, וחודשיים אחר-כך בכירים באמזון הגיעו לישראל לסדרת פגישות עם חברות שילוח מקומיות.