חילונית או חרדית? רבנים במגזר החרדי קוראים לציבור שזכה בדירות בשכונת נווה שמיר להישאר בשכונה

בניסיון לשמר אופי שכונה חדשה בבית שמש כחילונית, הוצע לזוכי "מחיר למשתכן" חרדים להמיר את זכייתם בקרקע אחרת • בתגובה הוציאו רבנים קריאה שלא להיענות להצעה • במקביל, חלק מהזוכים טוענים כי העברת הזכייה לא משתלמת, כיוון שהיא תביא לדחייה של כמה שנים באכלוס הדירות

כנס רוכשי דירות/ צילום: פרטי
כנס רוכשי דירות/ צילום: פרטי

המאבק על אופייה של שכונה חדשה בבית שמש מתחמם. בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי משרד המשפטים אישר למשרד השיכון ולעיריית בית שמש להמיר קרקע של זוכי דירות חרדים במסגרת "מחיר למשתכן" בשכונת נווה שמיר לשכונה אחרת בעיר. זאת, בניסיון לקדם את צביונה של נווה שמיר כשכונה חילונית. "זוהי בשורה אמיתית. אנו רואים בהחלטה זו הבעת אמון גדולה בתהליכים אותם אנחנו מובילים בעיר. זו התחלה של תהליך לבנות בו חיים איכותיים לכולם", הסבירה ראשת עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך.

נווה שמיר (המכונה גם "רמת בית שמש ה'") הוא מתחם בן 1,100 דונם, שנמצא בדרום-מזרח העיר. לפני כחמש שנים אושרה עליו תוכנית להקמת 2,400 יחידות דיור. השכונה המבודדת יועדה מלכתחילה להפוך לשכונה חילונית, עניין חיוני לבית שמש שמתחרדת במהירות. עם זאת, הערכות של גורמים רבים היו שבמסגרת מכרזי מחיר למשתכן שנערכו על קרקעות בשטחה יירשמו חרדים רבים - דבר שאכן קרה. הניסיון של העירייה לשנות את המצב נתקל נכון לעכשיו בהתנגדות בשטח.

בימים האחרונים הפיצו חמישה רבנים חרדיים, ובהם יצחק חיים שרבאני ומרדכי גולדשטיין, מכתב בו הם מודיעים על התנגדותם הנחרצת ליוזמה. "הננו רוצים לחזק את ידי הציבור החשוב והגדול של בני התורה החרדים לדבר ד' שרוצים לחנך את משפחתם בדרך התורה והיראה בשכונת רמת בית שמש ה', ובוודאי שמגיע להם כל הזכויות, כולל בית מדרשות ובתי כנסיות ומוסדות חינוך, וזה חילול השם לבקש מהמשפחות היקרות לעזוב את מקומם אשר זכו בהם כדין, בגלל שהם יראים לדבר ד'", הם כתבו והוסיפו כי "נזכה בס"ד לשמוע קול תורה וקול תינוקות של בית רבן בשכונת רמת בית שמש ה’ כשאיפתם הטהורה של הרוכשים היקרים".

מעבר לקריאת הרבנים גם בקרב הזוכים עצמם יש מי שלא מוצאים עניין להמיר את זכייתם במיקום אחר. "הפרסומים למכרזי מחיר למשתכן היו בעיתונות הכללית, לא החרדית. אני נרשמתי להגרלה, משום שרציתי להשתתף בהגרלה בבית שמש", הסביר השבוע ל"גלובס" דוד לוצקין, אחד מהחרדים שהשתתפו ואף זכו בדירה לפני כשנה וחצי.

לוצקין איתר ואיגד בחודשים האחרונים זוכים נוספים, והוא מתנגד נחרצות להצעת ההצרחה של העירייה - החלפת קרקע תמורת קרקע לשכונת אחרת בעיר. "אכלוס הדירות ברמה ה' צפוי לסוף שנת 2021, תחילת 2022. ולעומת זאת בפרויקטים שבהם דובר שיצריחו את הציבור החרדי, הקבלן יקבל את הקרקע רק בתחילת 2021. תוסיף עוד שנה של היתרי בנייה, פלוס שנתיים וחצי שלוש של בנייה, ואנחנו מגיעים לכך שתחילת האכלוס תהיה רק בשנת 2025. מדובר בהפרש של כארבע שנים, ובמילים אחרות תוספת של כ-160 אלף שקל בשכירות. לכן הציבור לא יקנה את זה, כפי שאנחנו רואים בתגובות הקהל", הוא אומר.