ניו פארם | בלעדי

בליץ בשוק הטואלטיקה: סופר-פארם בהשתלטות על סניפי ניו-פארם שנותרו מחוץ לשופרסל

הריכוזיות בשוק הפארמים עולה: לאחר שרשות התחרות התנתה את מכירת ניו-פארם לשופרסל בפיצול של תשעה סניפים מהרשת, ל"גלובס" נודע כי רשת הפארמים הגדולה בישראל, סופר-פארם, משתלטת על חלקם • זאת לאחר שרשת סמארט-פארם, שהחזיקה בסניפים, הפסיקה השנה את פעילותה

רשת סופר-פארם בבליץ השתלטות על מיקומים של סניפים שהפעילה רשת סמארט-פארם, שהייתה אמורה להיות רשת הפארמים השלישית בגודלה בישראל, אך הפסיקה את פעילותה בתחילת השנה. ל"גלובס" נודע כי סופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בישראל בניהולו של ניצן לביא, פותחת בימים אלה סניפים חדשים על "חורבות" של חלק ניכר מסניפי סמארט-פארם, הרשת שהקימו האחים איציק ושרון ניסנוב.

כך לדוגמה, בימים אלה נפתח סניף חדש בשער ראשון בראשון-לציון וסניף בקניון עזריאלי באור-יהודה. סניף נוסף ייפתח עד סוף השנה בקניון אורות באור-עקיבא במקום סניף של סמארט-פארם. כמו כן, סופר-פארם פתחה לאחרונה סניפים נוספים בשכונת נווה הדרים בראשון-לציון ובהר יונה שבנוף הגליל (נצרת עילית), ובשבוע הקרוב צפויים להיפתח שני סניפים נוספים: סניף ראשון ביישוב חריש וסניף בשכונת בורוכוב בגבעתיים.

אלה אינם הסניפים הראשונים בהם סופר-פארם נכנסת לנעליים של סמארט-פארם: במהלך 2019 פתחה סופר-פארם סניף גם בקניון עזריאלי רמלה במיקום שהיה שייך לסמארט-פארם. בסוף 2019 סופר-פארם תסכם בסך-הכול פתיחות של 16 סניפים, כשבין היתר עתידים להיפתח סניפים גם בראש-פינה, בשכונת הפארק בחדרה, בשדרות גושן בקריית מוצקין וברכבת עפולה.

רשת סמארט-פארם הוקמה בעקבות מכירת רשת ניו-פארם על-ידי המשביר לצרכן לרשת הקמעונאות הגדולה בישראל - שופרסל. אחד התנאים המרכזיים לקיום עסקת הענק היה מכירה של תשעה סניפים של ניו-פארם לגוף שיהיה רשת פארם חדשה שתפעל לפחות 18 חודשים. את התנאי הזה קבעה רשות התחרות, לשעבר רשות ההגבלים העסקיים. את הסניפים הללו רכשו האחים ניסנוב והקימו בהם את רשת סמארט-פארם, שכשלה בתוכניותיה המוקדמות להפוך לרשת פארם כלל-ארצית.

באופן אבסורדי, מי שלא יכולה להתחרות מול סופר-פארם על הכניסה לחללים שהותירה אחריה סמארט-פארם היא דווקא רשת Be של שופרסל, שכן התנאים של הרשות לתחרות במסגרת העסקה מונעים ממנה לעשות זאת, ונמנע ממנה להתחרות על המיקומים הללו אותם מכרה לסמארט-פארם לפני כשנה. במקביל, ישנם קניונים בהם ההתרחבות של Be מוגבלת על רקע הגבלי בלעדיות של סופר-פארם שעדיין רלוונטיים לשנתיים הקרובות.

עוגן מרכזי: הסכמים עם קופות החולים

למול הכישלון בשוק הפארמים של האחים ניסנוב, ישנה רשת כלל-ארצית אחרת שמנסה לצבור כוח: גוד-פארם שבבעלות משותפת של המייסדים אדם פרידלר ואוהד סנדלר וענק הקמעונאות רמי לוי.

האתגרים שהכריעו את סמארט-פארם רלוונטיים במידה רבה גם לגוד-פארם, וזאת משום שמעבר לכך שבשוק הפארמים יש יתרון לגודל, הרי שלשוק זה יש מאפיין ייחודי נוסף, והוא הצורך בהתקשרויות עם קופות-החולים הגדולות לקבלת הסכמים למרשמי תרופות מוזלים בכל אחת מרשתות הפארם. מכירה מוזלת של תרופות מרשם היא עוגן מרכזי בפעילות רשתות הפארם, ורשתות שאין להן הסכמים עם קופות-החולים נמצאות בנחיתות.

תחת עינה הפקוחה של רשות התחרות

סופר-פארם היא רשת הפארם הגדולה בישראל. היא נמצאת בשליטתו של ליאון קופלר, ובסוף 2019 היא צפויה למנות 257 סניפים. הרשת השנייה בגודלה היא BE של שופרסל, שבעבר הייתה ניו-פארם.

ענף רשתות הפארם נמצא תחת עינה הפקוחה של רשות התחרות, שניסיונותיה לשנות את השוק לא הביאו עד כה לשינויים משמעותיים בפועל. כלומר, הניסיונות של רשת ההגבלים להכניס רשת שלישית משמעותית לא צלחו עד כה.

מוקדם יותר השנה רכש ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל ובעלי קבוצת יוניון, כשליש ממניות סופר-פארם מידי הבנקים - לאומי ודיסקונט - והפך לשותפו של קופלר ברשת בתמורה לכ-600 מיליון שקל. העסקה שיקפה לרשת שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל. 

תיק הוצאה לפועל נגד בעלי סמארט-פארם

תיק הוצאה לפועל נפתח נגד איש העסקים איציק ניסנוב, מבעלי רשת סמארט-פארם, בשל חוב של למעלה מחצי מיליון שקל לספקית המזון והטואלטיקה שסטוביץ. מהמסמך עולה כי סמארט-פארם לא שילמה עבור סחורה בהיקף של כ-1.1 מיליון שקל אשר סיפקה שסטוביץ לסניפי הרשת.

תביעה בנושא הוגשה לפני למעלה משנה על-ידי עורכי הדין עופר פירט והדר גליקסמן, ובתחילת 2019 הגיעו הצדדים להסכם פשרה, במסגרתו התחייבה הרשת, שבבעלות האחים איציק ושרון ניסנוב, לשלם לשסטוביץ סכום של כ-944 אלף שקל בחמישה תשלומים, כשאיציק ניסנוב חתם כערב באופן אישי לביצוע פסק הדין הכספי שניתן ביוני 2018.

אולם שני התשלומים האחרונים שנדרשה סמארט-פארם לשלם לשסטוביץ לא כובדו, ובמאי האחרון הצ'קים בגין התשלומים הללו חזרו לאחר שלא היה להם כיסוי. לפי מסמך של ההוצאה לפועל, החוב לשטסוביץ עומד כעת על כ-563 אלף שקל.