ההנפקה יורדת מהפרק: ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל, רוכש 35% ממניות סופר-פארם בכ-600 מיליון שקל

קבוצת יוניון שבבעלות ג'ורג' חורש תרכוש את מניות הבנקים לאומי ודיסקונט (25%) וכן מניות נוספות מידי בעל השליטה ליאון קופלר • בסך-הכול תחזיק קבוצת יוניון כשליש מהרשת • קופלר, המשמש גם כיו"ר החברה, יישאר בעל השליטה בסופר-פארם

ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי
ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי

תוכנית ההנפקה יורדת מהפרק: ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל, רוכש 35% ממניות סופר-פארם ב-585 מיליון שקל. חורש קונה את מניות הבנקים לאומי ודיסקונט (25%) וכן 10% מהמניות מידי בעל השליטה ליאון קופלר. בסך-הכול תחזיק קבוצת יוניון שבבעלות חורש כשליש מהרשת. העסקה משקפת לסופר-פארם שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל.

קופלר, המשמש גם כיו"ר החברה, יישאר בעל השליטה בסופר-פארם, אותה הקים בישראל לפני 40 שנה, כשבשלב הראשון שני חברי דירטוריון מטעם יוניון ימלאו את מקומם של נציגי הבנקים.

כבר תקופה ממושכת שהבנקים הביעו את רצונם לממש את ההחזקה בסופר-פארם, אך מספר ניסיונות קודמים לבצע צעד כזה נכשלו. מבחינת הבנקים מדובר בעסקה מוצלחת, שהשווי שהיא נותנת לחברה כנראה גבוה משמעותית מזה שהחברה הייתה מקבלת אילו הייתה מחליטה ללכת להנפקה בבורסה.

המגעים בין חורש לבין המוכרות החלו בשבועות האחרונים, אחרי שאפשרות ההנפקה עלתה על הפרק בתקשורת. מי שחיבר בין השתיים היה עו"ד גדעון ויינשטוק, היועץ המשפטי של סופר-פארם וחבר דירקטוריון החברה, שמייצג גם את קבוצת יוניון.

לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, מחזיקה במניות סופר-פארם משנת 2007, אז רכשה 20% ממניות סופר-פארם, וכיום היא מחזיקה ב-15%. זוהי ההחזקה הוותיקה ביותר של זרוע ההשקעות של הבנק, וכבר תקופה ממושכת שבבנק מנסים לממש אותה.

ב-2013 דיסקונט קפיטל נכנסה גם היא לשותפות בסופר-פארם ורכשה 10% ממניות החברה ב-150 מיליון שקל לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, כך שמבחינתה מדובר ב-50% תשואה על ההשקעה. הרווח המצטבר לאורך השנים עבורה מסתכם בכ-75 מיליון שקל. הרווח על המכירה היום נאמד בכ-24 מיליון שקל, נוסף על דיבידנד של 4 מיליון שקל.

קבוצת יוניון שבבעלות ג'ורג' חורש פועלת בתחומי המסחר והרכב בארץ ובחו"ל, לרבות ייצוג טויוטה ו-H&M בישראל, כך שתחום הקמעונאות מוכר לה היטב. כמו כן הקבוצה פועלת בייזום, פיתוח והחזקת נדל"ן בישראל ובחו"ל וכן בהשקעות בתחומי התעשייה והאנרגיה.

על רקע הרצון של הבנקים לממש את החזקותיהם בסופר-פארם, נעשו בשנתיים האחרונות כמה ניסיונות להכניס שותף לחברה באמצעות עסקה פרטית. לפני כשנה וחצי ניהל קופלר מגעים עם הקרן הבינלאומית CVC למכירת 40% ממניות הרשת לפי שווי של 2 מיליארד שקל, אך העסקה התפוצצה, לאחר שהשתיים לא הצליחו להגיע להסכמות על ניהול השותפות. בקרן דרשו מסופר-פארם מעורבות משמעותית בניהול, אולם קופלר התנגד לכך, והמגעים דעכו.

בהמשך שכר קופלר את שירותיו של בנק ההשקעות רוטשילד, על-מנת שיסייע במכירת מניות המיעוט של הבנקים בחברה, אך גם המהלך הזה לא הבשיל.