סיילספורס רוכשת את קליקסופטוור מפתח-תקווה ב-1.35 מיליארד דולר

קליקסופטוור, המעסיקה כ-200 עובדים בישראל, נמצאת בבעלות קרן פרנסיסקו פרטנרס, שרכשה אותה ב-2015 תמורת 440 מיליון דולר • זאת הרכישה הגדולה ביותר של סיילספורס האמריקאית בישראל, שבשנה שעברה רכשה גם את דאטורמה הישראלית תמורת יותר מ-800 מיליון דולר

מארק בניוף / צילום: רויטרס
מארק בניוף / צילום: רויטרס

חברת סיילספורס  הודיעה כי תרכוש את השליטה בחברת קליקסופטוור הישראלית, בסכום המשקף לחברה שווי של 1.35 מיליארד דולר. סיילספורס הודיעה כי העסקה תתבצע במזומן ובמניות, והתשלום יכלול את שווי העסקה בניכוי שווי המניות שהחזיקה סיילספורס בחברה עד היום, אך לא חשפה בכמה מניות מדובר.

סיילספורס צפויה להשלים את הרכישה בסופו של הרבעון הפיננסי שלה ב-31 באוקטובר, 2019, בכפוף לקבלת אישורים מרשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב ובישראל.

קליקסופטוור מפתחת מערכות לניהול לוגיסטי של מערכי שירות לקוחות בשטח - קבלת קריאות תמיכה, שיגור טכנאים, מעקב אחר תוצאות הביקורים וכדומה. משרדיה ממוקמים בפתח-תקווה, והיא מעסיקה כ-200 עובדים בישראל, מתוך 600 עובדים בעולם. בשנה האחרונה מארק קנטיני כיהן המנכ"ל החברה.

את קליקסופטוור הקים לפני למעלה מ-20 שנה משה בן בסט, שכבר לא מחזיק תפקיד בחברה, יחד עם חנן כרמלי, שכיהן כמנכ"ל שותף של החברה לצד בן בסט עד שנת 2013. לאחר שנתיים בהן לא היה פעיל בחברה, חזר כרמלי לכהן כנשיא, והוא מחזיק בתפקיד עד היום.

קליקסופטוור נסחרה בוול סטריט משנת 2000 ועד 2015, ובאותה שנה נרכשה על-ידי קרן פרנסיסקו פרטנרס תמורת 438 מיליון דולר. העסקה מחקה אותה מהמסחר, ובחמש השנים האחרונות היא הייתה החברה פרטית. לכן הכנסותיה אינן שקופות, אך בעבר פורסם כי ב-2016 הן עמדו על 144 מיליון דולר.

למרות התהפוכות והמסלול הייחודי שלה, קליקסופטוור נשארה אנונימית יחסית, ולא משכה אליה תשומת-לב רבה. בשנותיה במסחר היא נותרה מנומנמת ולא הצליחה להתרומם, אך לאחר כ-16 שנות פעילות, שנים בודדות כחברה פרטית הצליחו להביא את החברה לשלש את שוויה.

בינואר השנה נודע כי סיילספורס החלה לנהל מגעים לרכישת קליקסופטוור הישראלית, כמה חודשים לאחר שרכשה את דאטורמה תמורת 800 מיליון דולר בשנה שעברה. סיילספורס מספקת שירותי תוכנה ארגונים לניהול מערכי הפעילות של החברה, ובראשם מערכת לניהול קשרי לקוחות (CRM). סיילספורס הודיעה כי מטרת העסקה היא לתמוך בשירות "Field Service Lightning",שנועד לאפשר לחברות לחבר כוח עבודה נייד ולנהל אותו בלטפורמה מרכזית אחת.

סיילספורס השיקה את השירות בשנת 2016, תוך שיתוף-פעולה עם קליקסופטוור שהחל כבר באותה השנה. מצדה של סיילספורס, המערכת מביאה לנותני השירות יכולות חיזוי ותובנות על הלקוח על בסיס נתונים מכלל אפליקציות סיילספורס. כדי להצליח לשרת את נותני השירות בשטח, סיילספורס פיתחה את השירות, כך שיעבוד באפלקיציית מובייל שאינה תלויה בחיבור לאינטרנט.

מצדה של קליקסופטוור, המערכת כוללת גם יכולות שנועדו לאפשר לחברות בניהול עובדי השטח עצמם. כך למשל, אם עובד שירות מתעכב בפקק בדרך, מוקדן יכול לנתב במהירות טכנאי שטח אחר לביצוע המשימה, במועד שסוכם עם הלקוח, כך שהפגישה לא תתבטל או תתעכב. אינטראקציות אלה מתעדכנות אוטומטית בכל פלטפורמת סיילספורס וזמינות בשקיפות מלאה ובזמן אמת ללקוחות, לאנשי מכירות, לנציגי שירות לקוחות ולספקי השירות בשטח.

המערכת פותחה מתוך ככל שמכשירים ניידים הופכים חכמים יותר ובעלי יכולות חיזוי טובות יותר, כך עולות הציפיות מצדם של לקוחות לקבלת שירות מהיר ומותאם לצורכיהם הייחודיים. בכדי להישאר תחרותיות, על חברות לשכלל את חוויית הלקוח בעת קבלת שירות בשטח. שמספק יכולות ניהול של שילוח וניהול כוח-אדם בשטח, בעיקר לצורך ביצוע משימות מרחוק כמו שליחת טכנאים ללקוחות וכדומה.

מבחינתה של סיילספורס, המערכת מספקת שער כניסה לתחומים חדשים: מלבד ניהול לקוחות העומד בבסיס המוצרים שלה, היא מתרחבת לניהול של עובדי שטח. כשהשיקה את המערכת ב-2016, התייחסה סיילספורס לפוטנציאל השוק של מערכת לניהול עובדי שטח וטכנאים, לאור שוק האינטרנט של הדברים ההולך וגדל: "היום, 6.4 מיליארד מכשירים מחוברים נמצאים בשימוש, ועד 2020 המספר יגיע ל-21 מיליארד לפי גרטנר".

עוד נכתב בהודעתה אודות השקת השירות, כי "ההשלכות של שירותי השטח למכשירים האלה הן מרחיקות לכת, אך מאז ומתמיד שירותים אלה היו מנותקים מהלקוחות ומארגון השירות של חברות. למרות ההזדמנויות הרבות שנמצאות בשוק ה-IoT, רק 19% ממנהלי שירות הלקוחות הצהירו כי יש להם אסטרטגייה בתחום". כלומר, הפלטפורמה נועדה למצב את סיילספורס כמובילה של תהליך במסגרתו שירותי שטח למכשיריIoT, ולמכשירים אלקטרוניים בכלל, יהפכו לחלק ממערך השירות והמכירות של חברות.

אסטרטגיית הצמיחה של סיילספורס מבוססת על רכישות, וכולל רכישת קליקסופטוור היא רכשה כ-60 חברות בעולם. "ככל ששירות הלקוחות ממשיך להתפתח, רכישת ClickSoftware תיצור סינרגיות אסטרטגיות, אחדות טכנולוגית והזדמנויות חדשניות עבור סיילספורס בכדי לספק מענה טוב יותר לצורכיהם של לקוחות קיימים וחדשים ברחבי העולם, על-ידי מתן פתרון שירות רציף וכולל בתחום", נכתב בהודעת סיילספורס על הרכישה.

בישראל היא רכשה 5 חברות נוספות: ב-2011 רכשה ב-30 מיליון דולר אתNavajo Systems, שפיתחה אבטחת מידע לענן, ושהפכה למרכז המו"פ שלה בישראל. אחריה נרכשו חברות ה-AI בלוטייל ואימפליסט, שהטכנולוגיה שלהן שולבה בתוך מנוע ה-AI איינשטיין של סילספורס. בשנה שעברה רכשה את דאטורמה הישראלית תמורת 800 מיליון דולר, ובחודש מאי האחרון רכשה את בונובו, שגייסה 4.4. מיליון דולר לפני הרכישה בסך-הכול. מלבד הרכישות, זרוע ההשקעות של סיילספורס פעילה גם היא בישראל והשקיעה עד כה ב-6 חברות.

גם מבט על הרכישות האחרות של סיילספורס, מגלה כי לצד הצמיחה בעסקיה הקיימים הן משרתות את אסטרטגיית ההתרחבות שלה לתחומים חדשים. כך למשל, הרכישות של בלוטייל ואימפליסט תמכו בפלטפורמת ה-AI שלה, וסייעו לסיילספורס להתרחב מחברת CRM, המנהלת את קשרי הלקוחות, לחברה שמספקת גם ניתוח של הנתונים הנאספים במערכת.

כל הרכישות הללו בנויות על עיקרון זהה: במקום שלקוחות סיילספורס יצטרכו לפנות לשירותים חיצוניים כדי לנתח את הנתונים שהם אוספים במערכת הליבה שלה ולעשות בהם שימוש, סיילספורס רוצה לספק ללקוחותיה את כל צורכיהם מא' ועד ת'. חלק ניכר מהרכישות שהיא מבצעת מרחיבים את היצע השירותים שלה באופן זה.

את חברת סיילספורס ייצגו עורכי הדין ברי לבנפלד, בן סנדלר, ערן למפרט ואירה אבנטל ממשרד יגאל ארנון ושות'. משרד עורכי הדין Shearman & Sterling ליווה את החברה בארה"ב.