מפגינים יהודים בניו יורק נגד אמזון: "משתפת פעולה עם מכונת הגירוש של טראמפ"

הסלידה של תושבי ניו יורק מאמזון נמשכת: אלף חברי הקהילה היהודית בניו יורק מחו אמש נגד שיתוף-הפעולה של אמזון עם הרשות לאכיפת ההגירה והמכס בארה"ב • המחאה הביאה ל-40 מעצרים, ובין העצורים גם רבנים ודמויות בולטות נוספות בקהילה כמו חבר מועצת העיר בראד לנדר

מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts
מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts

הסלידה של תושבי ניו יורק מאמזון נמשכת: אלף חברי הקהילה היהודית בניו יורק מחו אמש (א') נגד שיתוף-הפעולה של אמזון עם הרשות לאכיפת ההגירה והמכס (ICE) בארה"ב, באירוע מחאה שנערך במיוחד בשל תשעה באב, כך לפי דיוח באתר גיזמודו. עשרות מהמפגינים נעצרו ע"י משטרת ניו יורק. ההפגנה החלה בתור צעדה מול חנות ספרים של אמזון במנהטן, ובהמשך המפגינים נכנסו אל תוך החנות.

סופי אלמן-גולן שמתנדבת בארגון "יהודים למען צדק גזעי וכלכלי" (JFREJ) אמרה לגיזמודו כי המחאה הביאה ל-40 מעצרים, ובין העצורים גם רבנים ודמויות בולטות נוספות בקהילה כמו חבר מועצת העיר בראד לנדר. לפי הצהרת ארגון JFREJ בטוויטר, המשטרה השתמשה באוטובוס כדי להעביר מהמקום את הכמות הגדולה של העצורים.

המחאה התמקדה כאמור בשיתוף-הפעולה של חטיבת מחשוב הענן של אמזון עם ICE, ואף בכך שחברת פלנטיר, אשר מספקת לסוכנות מידע שמסייע לה בפעולות האכיפה השונות, משתמשת בשירותי הענן של אמזון. אמזון אמרה בשנה שעברה כי אין לה חוזה שמספק את מערכת זיהוי הפנים של החברה Rekognition ל-ICE, אך לפי דיווחים היא הציעה לסוכנות להשתמש במערכת.

את המחאה הובילו שורת ארגונים וקהילות יהודיות מניו יורק בהם JFREJ, ארגון הרבנים למען זכויות אדם "תרועה", קהילות "בית שמחת תורה", "רוממו", Lab/Shul ועוד, שדרשו מאמזון "לנתק קשרים עם ICE ועם מכונת הגירוש של טראמפ". המארגנים קראו לחברי הקהילה היהודית למחות בתשעה באב מאחר ו"היום הזה מהווה קריאה לפעולה על מנת למנוע טרגדיה מודרנית נגד קבוצת מיעוט אחרת".

לפי גיזמודו, הרבנית שרון קליינבאום מ"בית שמחת תורה" קראה להצטרף להפגנה כי "אנחנו מתאבלים על ההרס של כל הדברים הקדושים בתשעה באב, והמתקפות של הממשל הנוכחי על מהגרים, מוסלמים, יהודים, מיעוטים ואחרים רבים כל כך גם הם הרס מזעזע של קדושה. אנחנו גאים לעמוד היום לצד כל מי שסובל". הרב שי הרלד התבטא באופן דומה ואמר כי "תשעה באב זה זמן לאבל על הרס וחורבן. למרבה הצער, השנה, באופן בלתי נתפס, הרס וחורבן נמצאים בכל מקום סביבינו. יש לנו הרבה על מה להתאבל - ההתקפה חסרת הרחמים על הערכים הבסיסיים ביותר של הוגנות ואמפתיה, האכזריות שיוצאת לפועל בכל יום בשמנו, הגרורות של גזענות ואנטישמיות במדינה שלנו. אנחנו מתאבלים, אבל אנחנו גם כאן היום כדי להגיד שמעבר לאבל, אנחנו נילחם".

בתמונות וסרטונים שפורסמו בטוויטר מהמחאה המפגינים נראו מתפללים, קוראים ממגילת "איכה" בתוך חנות אמזון ושרים שירים בהם "כל העולם כולו". לפי הוושינגטון פוסט, יהודים בארה"ב מחו אמש ב-60 מקומות נוספים נגד מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ לציון תשעה באב.

בשנה שעברה גם עובדי אמזון שלחו מכתב למנכ"ל החברה ג'ף בזוס בו ביקשו שיפסיק למכור את מערכת זיהוי הפנים של החברה Rekognition לרשויות חוק ולאפשר לפלנטיר להשתמש בשירותי הענן של AWS.