בגיבוי ראש לשכת עוה"ד, עובדי מחוז ת"א יוצאים למאבק ביו"ר המחוז עמית בכר

על רקע כניסתו של עו"ד עמית בכר לתפקיד יו"ר ועד מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין, הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה ושביתה במחוז ת"א של הלשכה - זאת בטענה כי הנהלת המחוז ביצעה "פעולות חד-צדדיות וכוחניות העולות לכדי חוסר תום-לב וניצול מרות" • המחוז: "ניסיון להלך אימים"

עו"ד אבי חימי (מימין) ועו"ד עמית בכר בימים טובים יותר / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אבי חימי (מימין) ועו"ד עמית בכר בימים טובים יותר / צילום: שלומי יוסף

לא כך חלם עו"ד עמית בכר, יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, שזכה בבחירות שנערכו לפני פחות מחודשיים, להתחיל את כהונתו: בראשית השבוע הכריזו עובדי המחוז, באמצעות ההסתדרות, על סכסוך עבודה ועל שביתה במחוז תל-אביב. כתוצאה מכך צפויים 45 עובדי המחוז - שחתמו על הסכם קיבוצי זמני שישה ימים בלבד לפני הבחירות ללשכה - לשבות החל מעוד כשבועיים.

עובדי ועד המחוז, מגובים בלשכה בראשות עו"ד אבי חימי, מעלים טענות קשות נגד עו"ד בכר, בהן מינוי של ארבעה מקורבים (מינוי אחד של דוברת עדיין טעון אישור) לתפקידי מפתח במחוז.

בהודעת ההסתדרות טוענים עובדי ועד המחוז כי הם החליטו להשבית את המחוז בשל "פעולות חד-צדדיות וכוחניות של הנהלת המחוז, בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי ובניגוד לנורמות מקובלות ביחסי עבודה קיבוציים".

לדבריהם, הנהלת המחוז הפיצה "שמועות חוזרות ונשנות בקשר עם מצוקה תקציבית המחייבת התייעלות ואף פיטורי עובדים", אך במקביל קלטה עובדים חדשים, שלטענת העובדים, "נחיצותם אינה ברורה כלל, ומבלי שתפקידים אלה הוצעו תחילה לעובדי המחוז". לטענת העובדים, התנהלות הנהלת המחוז "עולה כדי חוסר תום-לב וניצול מרות".

בתגובה להכרזה על סכסוך העבודה, מסרו ל"גלובס" גורמים מסביבתו של עו"ד בכר כי "רוב העובדים במחוז תל-אביב הם אנשיו של יו"ר הלשכה הקודם, עו"ד אפי נוה, ויו"ר מחוז תל-אביב הקודם, עו"ד ינון היימן. בכר 'תקוע' למנגנון הישן בלשכה כמו עצם בגרון". בלשכה, לעומת זאת, מדגישים כי מדובר בעובדים מסורים, וכי הם "מגנים בתוקף את ההתעמרות" בהם.

בנוסף מתמודד בכר עם צרה גדולה לא פחות, בדמות בעיה תקציבית קשה. לטענתו, 8 מיליון שקל מתוך תקציב המחוז, העומד על 9.5 מיליון שקל, כבר בוזבזו לפני כניסתו לתפקיד יוני, והאחריות על כך רובצת על כתפי הנהלת המחוז הקודמת ויו"ר הלשכה אבי חימי. חימי מצידו מעלה שורת טענות נגד התנהלותו התקציבית של בכר מאז נבחר.

מחנות אמיר וחימי

עו"ד עמית בכר, לשעבר בכיר בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הוא חבר בסיעתו של עו"ד ציון אמיר, מי שהתמודד בבחירות האחרונות לתפקיד יו"ר הלשכה והפסיד לעו"ד חימי (שכיהן החל מ-2015 כיו"ר ועד מחוז מרכז בלשכה ולאחר פרישת היו"ר הקודם אפי נוה על רקע פרשותיו הפליליות, נבחר לממלא-מקום יו"ר הלשכה). למעשה, בכר הוא יו"ר ועד המחוז היחיד שנבחר בבחירות האחרונות שאינו נמנה עם מחנהו של חימי.

הטיקט שמכוחו התמודד יוצא הפרקליטות לראשות ועד המחוז היה ברור מהיום שהכריז על התמודדותו. כפי שהוא גם מצהיר בתגובתו לסכסוך העבודה שיזמו עובדי המחוז, בכר רואה בעצמו כמי שנבחר על-מנת "לנקות את האורוות" מכל חטאי קודמיו. בלשכה, לעומת זאת, דוחים בתוקף את החיבור שמציג בכר בין היו"ר חימי לתחלואי הלשכה מהקדנציה הקודמת, ומבקשים שלא לקשור בינם לבין הקדנציה הנוכחית. הלשכה בראשותו של חימי פועלת בשקיפות והגינות, הם טוענים.

האם בכר שמבקש לשוות לעצמו תדמית נקייה פעל באופן לא ראוי כשמינה מקורבים לתפקידי מפתח? או שמא הטענות שמעלים נגדו העובדים - שלטענת מקורבי בכר הם חלק מאותו מנגנון מסואב שקיבל בירושה מקודמיו בתפקיד - היא זעקתם של מי שמבינים כי תם עידן במחוז?

הסכם קיבוצי כובל

הסכסוך שהתגלע בין עו"ד בכר לעובדי ועד המחוז קשור באופן הדוק לכך שב-12 ביוני, שישה ימים לפני הבחירות, חתמו עובדי המחוז על הסכם קיבוצי זמני. לדברי גורמים מסביבתו של בכר, העובדים חתמו על ההסכם הקיבוצי הזמני זמן קצר לפני הבחירות, מתוך הנחה כי בכר יגבור על יריבו, וכדי "להדק את האחיזה שלהם בקרקע". לדברי הגורמים, "ההסכם הקיבוצי כובל את ידיו של בכר, כדי שלא יוכל לעשות שום שינוי או לקדם התייעלות. נעלו אותו, והוא לא יכול להזיז אף עובד מתפקידו במשך ארבעה חודשים."

עוד הוסיפו הגורמים מסביבתו של בכר כי אין כל מנוס מצמצום של כוח-האדם במחוז. "כוח-האדם של המחוז לא הותאם לכך שמחוז מרכז נפרד רשמית וסופית ממחוז תל-אביב. מחוז תל-אביב מטפל עכשיו במספר עורכי דין הקטן ב-40% מזה שהיה לפני שמחוז מרכז נפרד ממחוז תל-אביב", הם מציינים.

מקורבים לתפקידים

בין הטענות שמעלים עובדי המחוז נגד בכר היא מינוי של מקורבים לתפקידי מפתח במחוז. לדברי אחד מעובדי המחוז, הם היו מזועזעים מהתנהלותו של בכר, שביקש למנות שני עוזרים אישיים, דוברת ומנכ"לית חדשה עם כניסתו לתפקיד, כולם גורמים שעבדו עמו יחד בקמפיין הבחירות. "ביום שבכר הגיע, הוא העיף את המנכ"לית הקודמת ומינה לתפקיד המנכ"לית את מנהלת המטה שלו בבחירות. היא לא מנכ"לית טבעית. זו מישהי שחסרה השכלה משפטית, שלא ניהלה בימיה גוף בסדר גדול כזה", אומר העובד.

בהקשר זה, גורמים מסביבתו של בכר מסרו ל"גלובס" כי המנכ"לית הקודמת סיימה את תפקידה מרצונה החופשי, ורמזו לאי-סדרים בהעסקתה. "על אף שמדובר היה במנכ"לית שעבדה בחצי משרה בלבד, היא קיבלה תשלום כאילו היא מועסקת במשרה מלאה", מסרו. בהתייחסם לראש המטה לשעבר של בכר שמונתה לתפקיד המנכ"לית, ציינו כי "לא צריך להיות משפטן כדי לנהל ארגון התנדבותי מקצועי שנותן שירותים. היא בעלת ניסיון בתחום הניהול, וזה מה שצריך לתפקיד הזה".

אולם לא רק עניין המנכ"לית מעסיק את עובדי מחוז תל-אביב בלשכה. לטענת עובד המחוז ששוחח עם "גלובס" - "בכר הביא איתו עוד שני עוזרים אישיים. אחד עבד בקמפיין של בכר, ואחת נוספת שעבדה בקמפיין של אמיר". בנוסף, לדבריו, "הביאו דוברת, על אף שעד תקופת בכר ניתנו שירותי הדוברות על-ידי דוברת הלשכה. לא היה דובר במחוז".

בסביבתו של בכר, לעומת זאת, טוענים בתגובה כי לבכר ניתן ייעוץ משפטי שלפיו באפשרותו לשכור שני עובדים במשרת אמון, כפי שהחוק מתיר ליו"ר הלשכה. "כשאתה נכנס לארגון פוליטי, אתה חייב איש אמון - עוזר אישי", הסבירו ל"גלובס".

ביחס למינוי הדוברת שעובדת עם בכר ממש מרגע עזיבתו את הפרקליטות ושימשה גם כיועצת התקשורת שלו בקמפיין, מסרו גורמים מסביבתו של בכר הסברים מעט פתלתלים. לטענתם, למחוז אין דוברת באופן רשמי, אך מי ששימשה כיועצת התקשורת בקמפיין של בכר אכן מספקת שירותי דוברות לבכר בתפקידו כיו"ר המחוז. "היא לא מקבלת שכר מהמחוז, לפחות עד שוועד המחוז יאשר את העסקתה", מסרו.

מאבק בהזזת המזכירה

סיבה נוספת שבגינה הכריזו עובדי המחוז על סכסוך עבודה, נוגעת לטענתם שלפיה לאחרונה ביצעה הנהלת המחוז פעולות שתכליתן להביא לסיום עבודתה של מזכירת מנכ"לית המחוז.

לדברי עובד המחוז ששוחח עם "גלובס", "לקחו עובדת מצטיינת שמילאה שלושה תפקידים: מנהלת כוח-אדם, מזכירת המנכ"ל ומנהלת השלכה, ואמרו לה 'לא צריך אותך, אנחנו מייתרים את התפקיד שלך'. אמרו לה להיות העוזרת של מנהלת החשבונות. אומנם לא פגעו לה בשכר, אבל זה שנמוך במעמד שנעשה ללא שימוע. גם לא יידעו את הוועד, כפי שהם שמחויבים".

על כך אומרים גורמים בסביבתו של בכר: "מדובר במישהי שמרוויחה 14 אלף שקל. העלו לה את השכר כמה ימים לפני הבחירות, ואז גם הוסיפו לה 'טייטל' של מנהלת כוח-אדם, על אף לא צריך אחת כזאת, וזה תפקיד שעושה המנכ"לית. זו שחיתות ציבורית", אומר העובד. "אחרי שבכר נכנס לתפקיד, ביקשו ממנה לבצע תפקידים אחרים, כמו למשל לסייע לוועדת האתיקה הקורסת מרוב עומס. העוזרים האישיים לקחו על עצמם את מרבית העבודה שעשתה המזכירה, כשמקביל מונתה מישהי מתוך המחוז לתפקיד טלפנית. השכר שלה לא נפגע".

מחוז תל-אביב: "באמצעות סכסוך העבודה מנסים למנוע מאיתנו לחשוף אי-סדרים ובזבוז כספי ציבור"

ממחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "כפי שהתחייבנו לכל אורך הקמפיין ואחריו, מחוז תל-אביב יפעל ללא מורא למען ניקוי לשכת עורכי הדין מתחלואיה.

"מדובר בניסיון להלך אימים באמצעות מתקפה פוליטית על-מנת למנוע מאיתנו לחשוף אי-סדרים ובזבוז כספי ציבור. ב-12.6, שישה ימים בלבד לפני הבחירות, נחתם, באישור ועד המחוז הקודם, הסכם קיבוצי ראשוני. עם זאת, לצערנו הרב לא ננקטו כל פעולות במטרה לייעל את אופן פעילות המחוז ולהתאימו ליום שאחרי פיצול מחוז מרכז ומחוז תל-אביב. אנו פועלים על-פי ההסכם הקיבוצי ועובדים למען ייעול הליכי העבודה, למען ציבור עורכי הדין ולמען שיפור מערך האתיקה הקורס".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "באשר לטענות העובדים במחוז תל-אביב, מדובר בעובדים מסורים, והיה מצופה שלפני שקולטים עובדים חדשים, ייבדקו הצרכים של המחוז ביחס למצבת העובדים הקיימת. הלשכה מגנה בתוקף התעמרות בעובדים. ההתנהלות הדורסנית של המחוז מדברת בעד עצמה, וההכפשות שהם מפיצים לכל עבר מעידות על מי שעומד בראשה. צר לנו שעובדים ותיקים ומקצועיים נפגעים תוך כדי מהלכים נגועי אינטרסים. הלשכה בראשותו של עו"ד אבי חימי חזקה מתמיד ונוהגת בשקיפות ותקינות מינהלית".

ביחס לטענות בדבר הצורך בדוברת ייעודית למחוז, נמסר מהלשכה: "במשך ארבע שנים סיפקה מחלקת הדוברות של הלשכה שירותים לכל מחוזות הלשכה, ומעולם לא נשמעה טענה כזו או אחרת. גם כיום מחלקת הדוברות מספקת שירותי דוברות לכל מחוזות הלשכה, למעט למחוז תל-אביב, וזאת לאור החלטתו של ראש המחוז, שביקש לאפשר לעצמו עצמאות תקשורתית, בניגוד למקובל ובניגוד להנחיות ראש הלשכה". 

על סיפו של משבר תקציבי במחוז, בכר וחימי מאשימים זה את זה

החשש מפני גירעון תקציבי של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין הוביל לקרב ראש בראש בין יו"ר הלשכה אבי חימי לראש המחוז עמית בכר. זאת, כאשר כל כאחד מהשניים מאשים את רעהו בגירעון התקציבי המסתמן.

לאחרונה ביקש בכר מחימי תוספת תקציבית של 3 מיליון שקל לתקציב 2019. חימי סרב לבקשה ויצא בביקורת חריפה נגד בכר, שאת התנהלותו כינה "חריגה תקציבית והפרה בוטה של נוהלי הלשכה". במכתבו ביקר חימי את בכר על כך שהוא בחר להוציא כספים שאין בידי המחוז, ואף ציין מספר פעולות שביצע המחוז תוך חריגה מסמכות ובניגוד, לטענתו, לחוק הלשכה.

בין היתר התייחס חימי במכתבו לכך שהמחוז קלט עובדים חדשים, "מבלי לבחון מיצוי וניוד של כוח-האדם המצוי במחוז, אף שהפעלתם באופן הנכון אינה כרוכה בחריגה תקציבית". עוד ציין חימי במכתבו לבכר כי מחוז תל-אביב יזם פעילויות שונות "בלי לבחון ולבדוק לעומק את המשמעויות הכלכליות. נראה כי הנכם פועלים תוך חריגה מחוק הלשכה ומכללי מינהל תקין". חימי סיכם את מכתבו בדרישה: "הנכם מתבקשים לפעול בגבולות מסגרת התקציב תוך הקפדה שלא לחרוג מסמכויותיכם".

בהנהלת המחוז מסרו בתגובה למכתבו של חימי: "ועד מחוז תל-אביב החדש נבחר ב-18 ביוני. על כן, כל טענה לגבי מצבו התקציבי של המחוז יש להפנות לוועד הקודם, שבו עו"ד חימי היה חבר וראש ועד מחוז מרכז בהקמה. די אם נציין כי קודם לבחירת הוועד החדש בזבז הוועד הקודם כ-8 מיליון שקל מתוך תקציב שנתי של 9.5 מיליון שקל - כ-80% - וזאת במהלך המחצית הראשונה של 2019 לבדה!

"הוועד הקודם שבו היה חימי חבר ושותף לא נערך במשך שנים לפיצול מחוז מרכז ממחוז תל-אביב והטיל את עלויות ועד מחוז מרכז בהקמה על ועד מחוז תל-אביב. בנוסף, הוועד הקודם אישר הסכם קיבוצי חדש לעובדים שישה ימים לפני הבחירות ו'הוריש' לוועד החדש עשרות עובדים, חלקם במשכורות מופקעות. הוועד החדש יבדוק את התנהלות הוועד הקודם ולא יירתע מניסיונות להלך עליו אימים".

בתגובה לדברים אלה נמסר מהלשכה: "ועד המחוז ניצל את התקציב שתוכנן לו מראש, והטענה על 'בזבוז' של 8 מיליון שקל מהתקציב נובעת מחוסר הבנה בנוגע לתקציב ולהוצאות. לפי חוק, במשך ארבע השנים האחרונות מחוז מרכז היה בהקמה, ובמשך אותן ארבע שנים גם מחוז תל-אביב וגם מחוז מרכז נערכו לפיצול המחוזות. מתוך תפיסה זו תקציבי המחוזות הופרדו בהדרגה. עם זאת, בשום שלב לא היה נטל עלויות מחוז מרכז על מחוז תל-אביב.

"בנוגע להסכם הקיבוצי, מדובר בתהליך שהחל כבר מספר חודשים לפני הבחירות, ולא, כפי שנטען, בסמוך להן. חשוב להדגיש כי מדובר בהסכם קיבוצי שתוקפו יפוג בשנת התקציב 2019, הסכם זמני בא לשמור על זכויות העובדים כנקודת מוצא לחתימה על הסכם קיבוצי לטווח ארוך עם הנהלת המחוז החדשה".