ארה"ב מתערבת בברקזיט: מבטיחה הסכמי סחר מהירים אם בריטניה תפרוש ללא הסכם

ארה"ב מבטיחה לגבש במהירות הסכמי סחר מול בריטניה שיסייעו כלכלית לממלכה המאוחדת למתן את השפעות ה"נו-דיל ברקזיט" • זהו המסר העיקרי של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, שנועד להפגין את "היחסים המצוינים" בין ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובין ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון

ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Jim Young
ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Jim Young

ארה"ב "תומכת באופן נלהב" בפרישה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד האירופי ומבטיחה לגבש מולה במהירות הסכמי סחר שיסייעו כלכלית לממלכה המאוחדת למתן את השפעות ה"נו-דיל ברקזיט"; זהו המסר העיקרי של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, בביקור בן יומיים שקיים בלונדון, ושנועד להפגין את "היחסים המצוינים" בין ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובין ראש הממשלה החדש של בריטניה - בוריס ג'ונסון. בולטון דיווח כי שני המנהיגים שוחחו ביניהם כבר חמש פעמים בשבועיים שעברו מאז המינוי.

"המטרה הגדולה היא כמובן לגבש הסכם סחר מקיף, אבל כדי להגיע אליה אפשר להתחיל בהסכמים לגבי מגזרים עסקיים שונים, באופן מודולרי", אמר בולטון לאחר פגישה עם ג'ונסון, שמקדם את האפשרות שבריטניה תפרוש ללא הסכם, אם האיחוד האירופי לא ישנה את הסכם ה"ברקזיט" שכבר גובש. "במילים אחרות", הבהיר, "אפשר להתמקד בסקטורים שבהם אפשר יהיה להגיע להסכם בילטרלי מהר מאוד".

זו הפעם הראשונה שבה ארה"ב מעלה את האפשרות ל"מיני-הסכמים" בין שתי המדינות בנושאי סחר. בולטון גם הבהיר כי בריטניה נמצאת "בראש הרשימה" כשמדובר במשא ומתן על סחר.

ביקורו של בולטון, עשרה ימים לפני שטראמפ מגיע לאירופה לפסגת ה-G7 בצרפת, נועד באופן ברור לתמוך בתסריט של פרישה ללא הסכם, שצפויה להחליש את האיחוד האירופי. ג'ונסון הבהיר בשבועות האחרונים כי הוא מוכן להילחם אפילו בפרלמנט הבריטי, שהצביע כבר פעמיים נגד תסריט זה וצפוי לנסות לחייב אותו לפרישה עם הסכם בלבד, במטרה לייצר לחץ על האיחוד האירופי ולהשיג הסכם משופר.

היועץ לביטחון לאומי, שנחשב לניצי מבחינת מדיניות החוץ שלו, אמר לתקשורת כי "השיטה של האיחוד האירופי כשהציבור מצביע נגד הדרך של האליטות היא להכריח את 'האיכרים' להצביע שוב ושוב עד שהם משיגים את שלהם". הוא אמר כי פרישה מוצלחת מהאיחוד האירופי תהיה "הצהרה חשובה" בנוגע לדמוקרטיה ושלטון החוק. "אנחנו לצידכם", אמר.

הערכות בתי השקעות ומכוני מחקר, שלפיהן הסיכוי שבריטניה תפרוש ללא הסכם ב-31 באוקטובר 2019 הולך וגובר, הביאו בסוף השבוע לשפל של עשר שנים בליש"ט. מיד לאחר מינויו הציב ג'ונסון אולטימטום לאיחוד האירופי - לבטל את סעיף ה"בקסטופ" שעשוי להשאיר את בריטניה מחויבת לאיחוד המכסים אם לא יושג הסכם - לפני שהוא ממשיך במשא ומתן עם בריסל.

במקביל, אתמול דיווחה התקשורת בבריטניה כי נציגים בריטיים יפסיקו "בתוך ימים ספורים" להשתתף בדיונים אירופיים על נושאי מדיניות חוץ וביטחון משותפת, כחלק מההכנות לפרישה קרובה. לפי הדיווחים, הדבר נועד "לשדר רצינות" בכל הנוגע ל"נו דיל ברקזיט". בריטניה גם הודיעה בשבוע שעבר כי תצטרף לכוח משימה אמריקאי במפרץ הפרסי להגנה על ספינות מפני איראן, במה שנתפס כפילוג נוסף בתוך האיחוד האירופי.