בין היער השחור למשחק של מסי: סוכנויות הנסיעות בונות על אוהדי הכדורגל

בחודש מאי השנה התאכזבו מאות אוהדי כדורגל לגלות כי הכרטיסים שרכשו לגמר ליגת האלופות - מבוטלים • עבור מנכ"ל איסתא ספורט עדו ווג, מדובר היה בנקודת מפנה • בשיחה עם "גלובס" הוא מסביר כיצד הפכה תיירות הספורט למוצר צריכה שדומה לנופשון "טוס וסע", וחושף נתונים מעניינים על המשחקים המבוקשים ביותר ע"י הישראלים

אוהדי כדורגל בחו"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אוהדי כדורגל בחו"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בחודש מאי השנה התאכזבו מאות אוהדי כדורגל לגלות כי הכרטיסים שרכשו לגמר ליגת האלופות - מבוטלים. כרטיסים בודדים שעוד נותרו למכירה, ימים ספורים לפני משחק הגמר שבו התמודדו שתי קבוצות אנגליות, ליברפול-טוטנהאם, האמירו גם למחיר של 10 אלף אירו. הכאוס, שלא היה נחלת האוהדים הישראלים בלבד, חשף פן מהדרך שבה מתנהל ופועל ענף הכרטיסים למשחקי ספורט.

בין היתר התגלו מספרי הידיים שעוברים הכרטיסים בדרך - החל מהמועדון, עבור לכמה ספקים/סיטונאים ועד לצרכן. זאת, פעמים רבות במסגרת הבטחה מראש שבדיעבד מתבררת כהבטחה ללא כיסוי (מסיבות כאלה ואחרות).

מבחינת מנכ"ל איסתא ספורט (הנציגה הרשמית של ברצלונה בישראל), עדו ווג, הסאגה הזו היוותה נקודת מפנה בכל מה שקשור למכירת כרטיסים למשחקי כדורגל באירופה. בעקבות "התקרית" יצאה החברה בהכרזה כי תשווק מעתה כרטיסים רשמיים בלבד (בלי תיווך ספקים בדרך). המשמעות - הקטנת היצע הכרטיסים למשחקים וייקור מחיריהם, בעשרות אחוזים ולפעמים במחיר כפול.

מבחינת ווג, תיירות הספורט הפכה למוצר צריכה שדומה לנופשון "טוס וסע" או לחופשה משפחתית ביער השחור. "נסיעה לראות כדורגל בחו"ל כבר אינה נחלת אוהדי הספורט בלבד. למעשה, כמעט אין קשר בין אוהד ובין העובדה שבן אדם רוצה להיות ב'קאמפ נואו' (אצטדיון ברצלונה) כדי לראות את ליאו מסי. זו אטרקציה לתייר".

ווג מעריך כי בעונה הקודמת פקדו לפחות 50 אלף ישראלים את היציעים במשחקים של ברצלונה ב"קאמפ נואו" (במסגרת הליגה הספרדית וליגת האלופות). "זה האצטדיון הכי מבוקר בפער של מאות אחוזים מהאצטדיונים האחרים".

עדו ווג/ צילום: LOCALEYES
 עדו ווג/ צילום: LOCALEYES

המובילה - ליגת ספרד; אחריה בפער רב - האנגלית

עד כמה עזיבת כוכב את הקבוצה משפיעה על מדד התיירות למקום - נניח רונאלדו שעבר מריאל מדריד ליובנטוס (האיטלקית)?

ווג: "זה משפיע. ההתעניינות במשחקים של ריאל מדריד פחתה, אבל גם כי הייתה לה עונה לא טובה. היו משחקים שהאצטדיון לא היה מלא, כש'רק' 50 אלף אוהדים היו ביציע. מנגד, הביקוש ליובנטוס עלה. מכמה מאות ישראלים שנסעו למשחקי הקבוצה באיטליה לפני שרונאלדו עבר לשם, המספר קפץ לכמה אלפים.

"ובנוגע לכרטיסים, יובנטוס למשל לא משווקת כרטיסים על-ידי חברת תיירות או סיטונאית, כי אין לה צורך בחלוקה עם שותף שלישי. האצטדיון של ברצלונה מכיל 93 אלף מקומות, ולכן חוץ ממשחקים לוהטים כמו הקלאסיקו או מול לנסיה או סבילה, היא לא ממלאת את כל היציעים, ולכן היא מאפשרת לחברות תיירות שעומדות בתנאי סף מסוימים לייצג אותה".   

האטרף שבו נמצא התייר הישראלי בנוגע לכדורגל עולמי בא לידי ביטוי ברשימה שפרסמה פיפ"א אחרי מונדיאל 2018 שהתקיים ברוסיה. את רשימת עשר הערים שמהן הגיעו הכי הרבה אוהדים למשחקים סוגרת, מעניין מאוד, העיר פתח-תקווה (עם 5,538 אוהדים מטעמה). את הרשימה פתחה לונדון עם 12,637 אוהדים שהגיעו למשחקים.

מונדיאל יש פעם בארבע שנים, אבל ליגה, לשמחתנו, יש כל שנה - אחרי הליגה הספרדית, ובפער ניכר, מתעניין התייר הישראלי בליגה האנגלית. להערכת ווג, לא יותר מ-5,000 ישראלים ביקרו בעונה האחרונה באצטדיון האמירויות של ארסנל בצפון לונדון. "להערכתי, בכל האצטדיונים בלונדון ביקרו כ-10,000 תיירים מישראל, חמישית ממספר התיירים שנוסעים למשחקים ב'קאמפ נואו'".

עשרות אלפי אוהדים נשארו מחוץ לאצטדיון 

"פרשת הליגה האנגלית" היא גם זו שהביאה לשינוי שעליו מדבר ווג. זאת, בשל מה שקרה בגמר ליגת האלופות, שינוי שבא לביטוי באופן בולט. "לא יכולנו לספק כרטיסים לקונים שלנו, דבר שלא קרה קודם. האמון במשולש שבין החברה המספקת-ספק-צרכן נפגע. עשרות אלפי אוהדים נשארו מחוץ לאצטדיון, וזה שינה את חוקי המשחק בעולם והעביר את עיקר הפעילות לחברות הגדולות".

המהלך הזה גם ייקר את מחירי הכרטיסים למשחקי הליגה באנגליה ב-70-100 ליש"ט לכרטיס. ווג מסביר כי המחיר הוא גם תלוי משחק: כרטיס להתמודדות בין ארסנל לברנלי (במחוז לנקשייר) יעלה כ-130 ליש"ט; ומשחק בין ארסנל לצ'לסי יגיע ל-300 ליש"ט.

מבאס לשלם יותר עבור הכרטיסים.

"נכון, אבל אם מישהו נוסע פעם בשנתיים-שלוש למשחק, או שהוא לוקח את הילד בן ה-13 לחוויה, אז זו עלות שולית, ובעיקר אתה לא מסתכן בזה שיעיפו אותך מהאצטדיון, ואלה דברים שקורים כל הזמן. הקבוצות בליגה האנגלית נמצאות בבעלות פרטית, זאת בשונה מקבוצות בליגה הספרדית, שמניות הרוב שלהן (51%) נמצאות בידי האוהדים. והמשמעות היא שהמועדונים באנגליה קשים יותר בכל הנוגע למכירת מינויים הלאה.

"ברוב המועדונים הגדולים באנגליה הכרטיסים הם 'סולד-אאוט' למנויים, ולמכור 'ניקוב' (כניסה) במינוי זו עבירה פלילית. מותר להעביר את המינוי בחינם למכר. מובן שישנם אוהדים שמצפצפים על העניין הזה ומוכרים כרטיסים לספקים, עד שזה מתגלגל לצרכנים, גם ישראלים.

"אני מכיר חברות ישראליות שמוכרות כרטיסים שסופסרו ומצרפות לקונים מסמך הנחיה שבו הם צריכים לשנן את פרטי בעל המינוי ולספר סיפור שהם קיבלו ממנו את המינוי כי הוא קרוב משפחה או משהו. במגרשים באנגליה יש מצלמות שמזהות מרחוק שמי שנכנס למגרש הוא לא בעל המינוי, וסדרנים ניגשים לבדוק את זה. אם לא שיננת או סיפרת טוב את הסיפור, יש סיכוי שיזרקו אותך מהמגרש, וזה קורה בתחילת המשחק או במחצית. אומנם זה לא תמיד קורה, אבל יש סיכון כזה.

"אני מכיר סיפור של מישהו שנכנס ללילה למעצר, כי הוא לא דיבר אנגלית טובה ולא הצליח להסביר לסדרנים איך הוא נכנס למגרש. השוק הסקנדינבי דומה לשוק הישראלי מבחינת ביקוש למשחקי כדורגל באירופה. שם אין דבר כזה כרטיס לא רשמי. לקנות כרטיס ככה זה סוג של 'פוילישטיק' ישראלי שיש בו סיכוי וסיכון".

"מטרת המהלך היא לספק ללקוחות חוויה עשירה ולהבטיח עבורם את הכרטיס הרשמי כבר בעת רכישת החבילה, ולא כפי שנוהגות סוכנויות רבות בשוק המקומי ובעולם, שלקוחותיהם מקבלים את הכרטיסים רק בסמוך לתחילת המשחק בנקודת מפגש עם אחד הספקים. במקרים אלה לעיתים יש מצבים שבהם הלקוח מקבל מנוי עונתי הרשום על שמו של אדם אחר, עניין שעשוי ליצור בעייתיות בכניסה לאצטדיונים. הכרטיסים הרשמיים שמשווקים המועדונים עצמם מיועדים ליציעים בהם חווית הצפייה משודרגת וכוללים אירוח, כיבוד ושתייה".

יש גם מקרים של מכירת כפל כרטיסים או כרטיסים מזויפים. אני יכולה לקנות כרטיס ישירות מהמועדון בלי כל הסוכנים באמצע?

"תלוי במשחק. משחקים אטרקטיביים או משחקים של המועדונים הגדולים כמו צ'לסי הם 'סולד-אאוט' מראש, אבל יש משחקים ומועדונים שכן".

עם היצע קטן יותר של כרטיסים הכוח שלך כספק גדל, ואתה יכול להתנות מכירה בחבילות שכוללות טיסה ומלון למשל.

"אנחנו משתדלים לא למכור כרטיסים בודדים אלא כחבילות. גם המגע של הסוכן הוא חשוב במכלול של החוויה שאנחנו מנסים להעניק עם המלצות שרוכשים עצמאיים פחות יכולים לדעת, כמו נמל התעופה בלונדון שעדיף לנחות בו מבחינת גישה למשחק או מלון ליד הרכבת התחתית או ליד המגרש למי ששומר שבת. בכלל, אנחנו מזהים חזרה של תיירים בכל הענפים לסוכנים. האינטרנט מוצף מידע, והם מחפשים את הערך המוסך ואת השירות ומוכנים לשלם על זה פרמיה".

האירו והליש"ט עוזר להנגיש את מסי ליותר ישראלים

יותר ויותר אוהדי כדורגל מצאו דרך עוקפת להנאת כדורגל בניחוח חו"ל כשגילו את חוויית הצפייה בליגה השנייה או במשחקים של המועדונים הקטנים שהם פחות ממותגים ומתוירים. גם ווג מאיסתא ספורט מזהה את המגמה הזו בעיקר בליגה האנגלית ובליגה הגרמנית, במסגרת החיפוש אחר ריגושים אבל גם במסגרת של משחקים במחיר שפוי. "זה משהו שאנחנו מפתחים, כולל חבילות לליגות בסרביה (לדרבי הטעון בין 'הכוכב האדום' ל'פרטיזן בלגרד' למשל), אבל עדיין מדובר בשוליים. כאמור, רוב הישראלים מחפשים אחר משחקים של הקבוצות הגדולות בסדר הזה: ברצלונה, ריאל מדריד, ארסנל, צ'לסי וליברפול".

עד כמה המוצר התיירותי שנקרא משחק כדורגל הפך למבוקש, ימחישו המספרים הבאים: "לפני 10 שנים קנינו 20 כרטיסים לכל משחק של ברצלונה, ואמרו שאנחנו משוגעים, ושלא נמכור את זה. היום אנחנו קונים 500-600 ולפעמים 1,000 כרטיסים למשחק".

מהן הציפיות שלכם לליגה הקרובה מבחינת מספרי התיירים שיצאו למשחקים בחו"ל?

"אני מעריך שהמספרים ימשיכו לגדול, ושברצלונה תמשיך להיות הקבוצה הכי מבוקשת, הרחק משאר הקבוצות. בינתיים גם השקל החזק מול האירו והליש"ט עוזר להנגיש את מסי ליותר ישראלים. במשחקים מסוימים אפשר לנסוע לראות את אחת האטרקציות הגדולות בעולם התיירות (מסי) גם ב-500 לחבילה בסופ"ש לברצלונה כולל משחק (מול חטאפה בחודש ינואר)".

ואז מגיעים למגרש, ומסי פצוע, והאטרקציה שאתה מדבר עליה לא רלוונטית.

"זה לא צחוק. בדקנו מול כמה חברות ביטוח אם הן יסכימו לכסות מקרים כאלה, שאוהדים נסעו לראות את מסי, והוא ישב על הספסל, נניח. אף חברה לא הסכימה לבטח מקרה כזה. זה סיכון שהאוהדים לוקחים על עצמם".