נופשים יותר גם בארץ וגם בחו"ל: גידול של 8% בלינות הישראלים במלונות בארץ בחודש יולי 2019

לפי התאחדות המלונות, התפלגות הלינות נותנת יתרון ברור ללינות של ישראלים על פני תיירים בחודש הראשון של חופשת הקיץ • וגם: איך השפיע סגירת שדה דב על תפוסת המלונות באילת?

גם טסים לחו"ל וגם נופשים בארץ: סיכום חודש יולי בבתי המלון בישראל מצביע על עלייה של 8% במספר הלינות של ישראלים, אחרי חודשים שבהם מספר לינות הישראלים במלונות בארץ לא עלה. סך הלינות של ישראלים ושל תיירים בחודש יולי הסתכם ב-2.5 מיליון לינות - מספר המשקף צמיחה של 8% בהשוואה ליולי 2018 וצמיחה של 10% בהשוואה ליולי 2017. את הנתונים מפרסמת המחלקה למחקר כלכלי של התאחדות המלונות.

התפלגות הלינות נותנת יתרון ברור ללינות של ישראלים על פני תיירים בחודש הראשון של חופשת הקיץ: לינות הישראלים עמדו על 66% והסתכמו ב-1.67 מיליון לינות, צמיחה של 8% לעומת יולי 2018. השוואת המספרים הללו ליולי 2017 מצביעה על ירידה של 15% במספר לינות הישראלים. 871 אלף לינות של תיירים ביולי האחרון היוו 34% מכלל הלינות - עלייה של 9% לעומת יולי 2018 ושל 1% בלבד לעומת יולי 2017. 34% מלינות התיירים היו בירושלים ו-30% מהן בתל-אביב.

הנופשים הישראלים גם הגדילו את מספרם בחו"ל: בחודש יולי עמדה תנועת הנוסעים (הלוך ושוב) בנתב"ג על יותר מ-2.5 מיליון נוסעים, עלייה של כ-6% לעומת שנה קודמת, ומכאן שהישראלים הגדילו את עוגת הנופש שלהם הן בישראל והן בחו"ל.

עלייה משמעותית נרשמה בתפוסה הממוצעת של החדרים בחודש יולי ועמדה על 72%, צמיחה של 7% לעומת יולי 2018 ושל 5% לעומת יולי 2017.

מעניין לראות שלמרות סגירת שדה דב, אילת שמרה על שיעורי תפוסה גבוהים של 88% - שיפור של 8% לעומת יולי 2018. אל מול ירידה בשיעור של כ-20% במספר הטסים לאילת מנתב"ג לרמון, אפשר ללמוד שיותר ויותר ישראלים מגיעים לאילת עם רכב. את העומסים בעיר והעומסים בדרכים הם מרגישים היטב. עוד נציין כי רשתות המלון באילת יצאו במבצעים במסגרת שיתופי-פעולה עם ישראייר וארקיע לטיסות מוזלות, מבצעי הוזלה על הלינה או הצעה של אוטובוסים בחינם מתל-אביב.

בהתאחדות המלונות מציינים בעניין זה כי עדיין לא ניתן להסיק מסקנות מהמספרים הללו באשר להשפעת סגירת שדה דב על התיירות באילת. "מכיוון שרוב ההזמנות לקיץ התבצעו טרם סגירת השדה, משפחות רבות תכננו ואכן הגיעו עם רכבים. נמשיך לעקוב אחר התפתחות הנתונים".

מנכ"ל מלונות דן, רונן ניסנבאום, אמר ל"גלובס" כי שיעור הקיטון ביולי-אוגוסט לעומת אשתקד בעקבות סגירת שדה דב הוא שולי (1%-2%). ניסנבאום ציין כי רבים מהנופשים מגיעים לאילת במכונית. "פתאום יש פקקים, ויש תנועה ערה של מכוניות בעיר. זו חוויה לא נעימה. מה שאמרנו והזהרנו לפני סגירת שדה דב מתממש, אבל אנחנו נוקטים פעולות כדי לפצות עם אוטובוסים חינם מתל-אביב או שיתוף-פעולה עם ארקיע וישראייר. הצלחנו בחלק מהמקרים. אני מקווה שהתוכנית לפיתוח אילת תקטין את ההשפעה של סגירת שדה דב ושל התרחקות השדה מאילת עם המעבר לרמון". 

גם מלונות המרכז נהנו משיעורי תפוסה גבוהים: שיעור התפוסה הממוצע בתל-אביב הסתכם ב-81%, ובהרצליה - ב-78%. בים המלח שיעור התפוסה הממוצע בחודש יולי החם הסתכם ב-69%, בנתניה - ב-67%, בטבריה - ב-64%, במלונות חיפה וירושלים - ב63%, ומכאן שירושלים נסמכה על לינות תיירים בעיקר. בנצרת נרשמה תפוסה של 58% בלבד.

מספר חדרי המלון נכון לחודש יולי האחרון עמדה על 55,626, עלייה של 2% לעומת אשתקד ושל 6% לעומת 2017, זאת בעקבות פתיחת מלונות חדשים ותוספת חדרים. תנופת פתיחת בתי המלון תימשך גם בשנה הנוכחית עם מלונות חדשים, בין היתר בתל-אביב ובים המלח.

מתחילת השנה נרשמו 14.6 מיליון לינות במלונות ישראל, עלייה של 3% לעומת אשתקד. תפוסת החדרים הממוצעת הסתכמה מתחילת השנה ב-69%, לעומת 67% בתקופה המקבילה ב-2018. מתוך סך הלינות מתחילת השנה, החלוקה בין תיירים לישראלים נותנת יתרון לתיירות הפנים. מספר לינות התיירים הסתכם ב-7 מיליון לינות, עלייה של 4% לעומת אשתקד, לעומת 7.6 מיליון לינות של ישראלים, עלייה שולית של 1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.