הגרמני הגדול שמרווח מספיק למשפחה אבל הוא גם סמל סטטוס

הרכב הגדול ביותר שייצרה ב.מ.וו אי-פעם הוא סמל מעמד ייצוגי ומרווח מספיק למשפחות של אנשי עסקים • על הדרך הוא גם ישנע את נוסעיו בנוחות וברוגע על פני מאות קילומטרים, בכל התנאים

אוליבר זיפסה, היו"ר החדש של ב.מ.וו שנכנס לתפקיד ב-16 באוגוסט, נראה כמו כוכב קולנוע הוליוודי ויש לו חיוך של מיליון דולר. אולם ספק אם הוא יחייך הרבה בתקופה הקרובה. המכתב הראשון ששלח לעובדים בשבוע שעבר (והודלף ל"רויטרס") נפתח במילים: "במקום להאשים את המצב הנוכחי, את התנאים החיצוניים, את הרקע הפוליטי או אנשים, אימוץ רוח חיובית יאפשר לנו ללכוד הזדמנויות... ככל שהמשימה קשה יותר, כך הפתרונות שלנו יהיו יצירתיים יותר". או בתרגום לעברית מדוברת "בוס חדש הגיע לשכונה. תתחילו להתאפס".

להגנתו של זיפסה ייאמר, שהוא מקבל לידיו את הניהול באחת התקופות הסוערות ביותר בתולדות החברה והתעשייה בכלל, כשלפניו משימות כמו השקת עשרות דגמים "מחושמלים" בשנים הקרובות; חשיבה מחודשת על תוכנית פיתוח הרכב האוטונומי של החברה; התאמה לתקנות הפליטה המחמירות של אירופה ב-2021; הכרעה על עתיד המותג 'מיני'; מציאת כיוון חדש בשוק הסיני ועוד.

בינתיים, וכדי לממן את כל המשימות הללו, עושה ב.מ.וו את מה שהיא ומתחרותיה יודעות לעשות הכי טוב. כלומר, לספק את תיאבונם הבלתי נלאה של עשירי מיאמי, לונדון, מוסקבה, דובאי-סיטי ובייג'ין לרכבי פנאי גדולים יותר, מוחצנים יותר ומתוחכמים יותר.

זו, במשפט אחד, התמצית של ה-X7 החדש. הרכב הסדרתי הגדול ביותר שייצרה ב.מ.וו אי-פעם. הכלי נמתח לאורך 5.15 מ', תוספת של יותר מ-20 ס"מ בהשוואה ל-X5 מהדור האחרון, ורוחבו כמעט 2.2 מ' בין מראות הצד. הוא גם מתנשא לגובה של 1.8 מ', אם כי מתלי האוויר מאפשרים להנמיך אותו מעט במקומות דחוקים.

רכב
 רכב

גבוה מעל ההמונים

קווי המתאר שלו מזכירים את ה- X5 החדש, אבל החרטום הוא כולו 'סדרה 7' החדשה, כולל הגריל. כשסקרנו כאן לאחרונה את סדרה 7 הקדשנו לא מעט מילים לתיאור הגריל הענק, הנוצץ ומטיל המורא שלה. אז עכשיו דמיינו אותו כשהוא ממוקם מעל גובה גג הפרייבט שלכם ומתקרב אליכם מאחור ב-120 קמ"ש. בקיצור, סביר להניח שנהגי ה-X7 לעולם לא יצטרכו להשתמש בצופר: איתות קל באורות הגבוהים יספיק כדי לפנות להם את הדרך כמו לפני שיירת רה"מ.

הכניסה לתא הנוסעים דורשת תנופה קלה או דחיפה מהעוזר האישי, ומציבה את שוכני הרכב המיוחסים גבוה מעל ההמונים. מרחב הפנים עצום, כצפוי, מרכב בעל בסיס גלגלים באורך 3.1 מ'. יושבי השורה השנייה נהנים ממושבים נפרדים עם מרחב נשיאותי לרגליים ולראש, וזה עוד לפני שהסיטו אותם לאחור באמצעות מנגנון חשמלי.

המושבים הקדמיים מרווחים מספיק עבור נוסעים בעלי גובה ורוחב חריגים (שומרי הראש?) ויש מרחב מחייה ראוי-פלוס גם למבוגרים בשורה השלישית מאחור. גם כאשר כל המושבים מאוישים, אפשר למקם בתא המטען כמה מזוודות בגודל מלא. קיפול השורה השלישית והשנייה באמצעות מתג יוצר סוויטה שיכולה לאכלס מזרון זוגי בגודל מלא.

יושבי השורה השנייה נהנים ממערכת אקלים נפרדת ויעילה, אבל מערכת מיזוג נפרדת לשורה השלישית היא רק אופציה בדגם הבסיס. חסרונה של המערכת הורגש מאוד בנסיעה של אמצע קיץ לבקעת הירדן בתפוסה משפחתית מלאה, וזה קצת מאכזב ברכב שמחירו 900 אלף שקל.

היגוי סמי-אוטונומי

באגף הפאר ה-X7 ממלא היטב את ייעודו. כל פינה במטראז' הפנימי הענק עטויה בדיפוני עור, עץ ומתכת קרירה, שנראים ומרגישים יקרים מאד. איכות הייצור מרשימה ללא רעשים מיותרים, אפילו על דרכי עפר משובשות, והנהג נהנה מהמערך הטכנולוגי המקיף והמתקדם של סדרה 7 החדשה.

המערך כולל, בין השאר, היגוי סמי-אוטונומי עם אופציה לשדרוג עתידי לאוטונומיה כמעט מלאה, מערך היקפי יעיל של מצלמות וחיישנים, "סייענית אישית" קולית צייתנית, שעמה ניתן לשוחח בשפה טבעית, מסך מולטימדיה ענק ויעיל ולוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי. הוסיפו לכך מערכת קול מצוינת, ידית הילוכים מקריסטל מנצנץ ומפזר ריחות, וקיבלתם תחושה של נהיגה בסדרה 7 - אבל חצי מטר גבוה יותר מעל הכביש.

הגובה העודף, בשילוב עם המצלמות ההיקפיות, די חיוני בכבישים עירוניים צפופים שבהם נדרשת להפגין מיומנות של נהג משאית. על כניסה לחניונים תת קרקעיים צפופים היינו ממליצים לוותר כליל.

מחוץ לעיר הממדים כמעט נשכחים וה-X7 חוזר להיות רכב נעים לנהיגה כמו כל ב.מ.וו אמיתית. לאחר נטרול מערכת הסיוע להיגוי הנהג זוכה להיזון חוזר די מדויק מההגה, התצפית לפינות יעילה, מצב התכנות הספורטיבי מהדק יחסית את תגובות מתלי האוויר ומאות קילומטרים נבלעים מתחת לחישוקי ה-22 אינץ' בלי לעייף את הנהג והנוסעים. אפשר לשמור על קצב מכובד גם על כבישים משניים מפותלים, כל עוד לוקחים בחשבון שהרכב תופס את רוב רוחב המסלול עם מעט מאד רזרבות ביטחון.

גרגור חרישי שהופך לנהמה

בנהיגה נמרצת באמת הכלי מפגין נטיית גוף מוחשית בפניות, ולפיכך החברה מציעה כאופציה שלל מערכות להידוק ההתנהגות ושיפור התמרון (היגוי אחורי, מתלי ספורט). מי שלא מסתפק בכך יבוא על סיפוקו בגרסת ה-M שעולה עוד 200 אלף שקל. יש גם הנעה כפולה מחוכמת ומתלים מתרוממים שמעניקים לרכב פוטנציאל רדום לנסיעות שטח, שספק אם מישהו ינצל אותו אי פעם.

רכב המבחן הגיע עם המנוע הבסיסי בהיצע - טורבו דיזל בנפח 3 ליטר עם 265 כ"ס ו-62 קג"מ. על הנייר זו אופציה צנועה לרכב של 2.3 טון, אבל בפועל אין לנו תלונות. המנוע זוחל בעיר בגרגור חרישי שהופך לנהמה גברית וסמכותית כאשר דוחקים בו קדימה, ומספק דחף חלק ונמרץ בכל התנאים, כולל בעליות עם שבעה נוסעים. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כשבע שניות, ואין בעיה לשייט על כביש 6 במהירות הטיפוסית של התנועה. כלומר, חוקית פלוס 40%. צריכת הדלק סבירה ביחס לציפיות ועם מיכל דלק ענק אין בעיה לסגור מעל 800 קילומטרים בין ביקורים בתחנה.

במחיר של כ-900 אלף שקל ל-X7 עם מנוע 3 ליטר טורבו-דיזל או טורבו-בנזין, הרכב מכוון ופוגע במדויק ביעד שיווקי של לקוחות עם משפחות גדולות ללא מגבלות תקציב, אנשי עסקים שזקוקים לרכב שרד מרווח מספיק לנסיעה עם עוזרים ומאבטחים או סתם למי שרוצה את ה-ב.מ.וו הגדולה והבולטת ביותר על הכביש. 

חלק מהמתחרים

מרצדס GLS 2020

מרצדס GLS, מחלוצי הסופר-פרמיום SUV עם שבעה מקומות, עבר לאחרונה חידוש מקיף. הוא מצויד במנוע טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר עם 330 כ"ס ו-70 קג"מ, שמשודך לתיבה בת תשע מהירויות ומאיץ ל-100 ב-6.3 שניות. הוא ארוך וגבוה מה- X7 ומציע תא נוסעים ברוח ה-S קלאס. הוא עדיין לא נחת בארץ.

ריינג'רובר ספורט

הנציג של ריינג'רובר בפלח הוא דגם ה"ספורט", שמציע שבעה מקומות כאופציה. הוא קצר יותר מהמתחרים הגרמנים, אך מציע תא נוסעים מתוחכם ומפואר עם בונוס של יכולת עבירות מקצועית בשטח. מנוע הבסיס הוא טורבו-דיזל 3 ליטר עם 292 ו-62 קג"מ. מחירו כ-760 אלף לפני האופציה לשבעה מושבים

קאדילק אסקלייד

האסקלייד הוא אחד הגדולים בחבורה, ואם מישהו לא מסתפק באורך 5.18 מ', יש גם גרסה ארוכה עם אורך 5.7 מ' ובסיס גלגלים של 3.3 מ'. גם גרסת הבסיס מציעה מקום מרווח לשבעה פלוס מטען ותא נוסעים מתוחכם ומפואר. המנוע היחיד הוא V8 בנזין עם 420 כ"ס ו-63 קג"מ והמשקל מעל 2.6 טון