הגבלת שכר הדירה בברלין: איידיאו השלימה צניחה של 50% בשנה

מועצת העיר בברלין בוחנת לאמץ הגבלות על שכר דירה בעיר, בגובה של 7.97 אירו למ"ר לחודש • קתרין לומפשר, הסנאטורית האחראית על הדיור, הציעה כי המגבלה תחול על דירות שנבנו עד 2013

ברלין / צילום: shutterstock
ברלין / צילום: shutterstock

מנייתה של איידיאו  צנחה היום (ב') בכ-10% בבורסה בתל-אביב, בהמשך לדיווח בעיתון הברלינאי "מורגנפוסט", ולפיו ברלין בוחנת לאמץ הגבלות על שכר דירה בעיר בגובה של 7.97 אירו למ"ר לחודש, וזאת בהמשך להקפאת העלאות שכר הדירה בינואר. 

לפי הצעתה של קתרין לומפשר, הסנאטורית האחראית על הדיור (ממפלגת "די לינקה" השמאלית), המגבלה תחול על דירות שנבנו עד 2013. דירות שנבנו משנת 2014 ואילך יזכו לפטור, כך לפי הצעת החוק. ההצבעה על ההצעה תתקיים עד ב-15 באוקטובר, ואם תאושר החוק ייכנס לתוקף כבר בינואר הקרוב, במעין חבילה שכוללת יחד עם זאת את הקפאת שכר הדירה בברלין ל-5 שנים.

מניית איידיאו השלימה מהלך ירידות של כ-50% בשנה האחרונה.

בתוך כך, חברת הנדל"ן הגדולה בגרמניה, קבוצת Vonovia, צופה כי הצעה זו של חברת הסנאט הברלינאית תחתוך 28 מיליון דולר מהכנסותיה משכר דירה בברלין, שהם 10% מההכנסות של החבר בבירה הגרמנית. לפי הודעתה של הקבוצה, ההצעה להגביל את שכר הדירה למ"ר אינה חוקתית. 

ההצעה להגביל את שכר הדירה בברלין מגיעה לאחר גל עליות מתמשך של יותר מ-50% משנת 2011, מה שהיטיב עם חברות הנדל"ן המסחרי Deutsche Wohnen ו-Vonovia אך לא עם השוכרים בעיר. מנייתה של Deutsche Wohnen צנחה בפרנקפורט בכ-5% על רקע הדיווח, וזו של vonovia מאבדת כ-1%.