הגורילות יורדות מהעצים: המסחר במניות FAANG מאבד מזוהרו

משקיעים והקרנות לא נותרים אדישים לירידות במניות ענקיות הטכנולוגיה, ועוברים להמר בכיוונים אחרים - תוך הפחתת החזקות ניכרת במי שהיו עד לא מכבר היקירות של המגזר

המניות של ענקיות הטכנולוגיה מתקשות לעלות חזרה / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
המניות של ענקיות הטכנולוגיה מתקשות לעלות חזרה / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

המסחר במניות FAANG מאבד את הזוהר שלו. החזקת המניות פייסבוק (FB), אמזון.קום (AMZN), אפל (AAPL), נטפליקס ואלפאבית-גוגל (GOOG) נתנה למשקיעים אפסייד זעום ב-12 החודשים האחרונים, ובכך היא שוללת משוק המניות השורי את אחד המנועים הגדולים שלו.

כל המניות הללו, מלבד אלפאבית, רשמו שיא בשנה שעברה, ונשארו הרבה מתחת לשיא הזה אחרי המימושים הברוטליים של הסתיו שעבר, שמחקו מיליארדי דולרים משווי השוק שלהן. המניות מתקשות לטפס חזרה לשיאים, למרות ההתאוששות החדה במחצית הראשונה של 2019, שהשתקפה במדד 500 S&P ובמדדים נוספים.

מדד 500 S&P נשאר ללא שינוי מאז מחצית 2018, למרות קפיצה של 14% מדצמבר. כל גאות משמעותית נשענת על השתתפות מניות FAANG, או על עליית קבוצה אחרת של מובילות שוק, אומרים אנליסטים ומשקיעים.

מניות FAANG מהוות יחד קרוב ל-20% מהשווי הכללי של  מניות 500 S&P,  מה שמעניק להן השפעה ניכרת על מגמת שוק המניות. הקבוצה הזו הניעה חלק גדול מהראלי של העשור האחרון, והפכה למסחר הפופולרי ביותר בקרב מנהלי כסף גדול במשך רוב השנה שעברה. לפני שנה, באוגוסט 2018, הגיע שווי השוק המצרפי שלה ל-3.7 טריליון דולר.

אבל מאז הועם זוהרן של המניות הללו. הן השילו משוויין 463 מיליארד דולר מאז, והמשקיעים עברו להימורים אחרים, בין היתר על רקע התחזקות הדולר, ולאחרונה גם עליית מחירי אג"ח האוצר האמריקאיות, כך לפי הסקר החודשי של מנהלי הקרנות שעורך בנק אוף אמריקה.

FAANG בלי עוקץ
 FAANG בלי עוקץ

המשקיעים עושים הערכות מחודשות

חמש חברות FAANG נחשבו זמן רב ליקירות מגזר הטכנולוגיה. במשך כמה שנים המשקיעים קנו אותן וסמכו על פוטנציאל הצמיחה המסיבי שלהן, ועל הדומיננטיות של כל אחת מהן בשוק שלה.

אבל ההסתמכות הזו כבר לא קיימת היום, אומרים כמה משקיעים שמעריכים מחדש את תחזיותיהם, ומתייחסים לחברות FAANG כל אחת בנפרד, ולא כקבוצה. במקום להעריך אותן כחברות הזנק זריזות עם פוטנציאל בלתי נדלה לכאורה להתרחבות, המשקיעים מתמחרים כעת את ההאטה בצמיחה, הגידול בעלויות והפוטנציאל לפיקוח ממשלתי הדוק יותר.

קרנות נאמנות צמצמו את חשיפתן לפייסבוק, אמזון, נטפליקס ואלפאבית בחודשים האחרונים, והבעלות שלהן על המניות הללו ירדה לאחד השיעורים הנמוכים ביותר מאז השיא של 2016, לפי נתוני בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

פייסבוק, אמזון, אפל ונטפליקס הן כעת בין מניות משקל-החסר הגדולות ביותר של קרנות הנאמנות, יחסית לבנצ'מרקים שלהן, כך לפי נתונים של גולדמן זאקס על החזקות הקרנות הללו. אלפאבית נשארה המניה היחידה שמוגדרת כמשקל-יתר (כלומר מומלצת לקנייה נוספת) בתיקי ההשקעות של מנהלי קרנות רבים.

מניות FAANG "לא עשו הרבה במבט כללי בשנה האחרונה", אמר ברוק דיין, מנהל משותף של קרן הזדמנויות הטכנולוגיה בגולדמן זקס, שצמצמה את החזקותיה במניות פייסבוק, ושומרת על חשיפה נמוכה למניית אפל. לכל אחת מהשתיים הללו יש "כל מיני בעיות שצצות, שגורמות למשקיעים להעריך מחדש את שולי הרווח ושיעורי הצמיחה", לדברי דיין.

אנליסטים אחרים מבטלים את ההשפעה של מניות FAANG, וטוענים ששוק המניות עבר כמה תקופות של העברת מנהיגות, תוך שמירה על השיאים שלו. בסוף שנות ה-90, מיקרוסופט, אינטל, סיסקו ואורקל היוו קרוב ל-14% מהשווי של מדד 500 S&P, והאנליסטים כינו אותן "ארבעת הפרשים". המניות הללו חדלו בסופו של דבר לעלות ביחד, אך מדד 500 S&P המשיך לטפס לשיאים חדשים.

"יש תמיד תקופות של מסחר צר", אמר דן מורגן, מנהל תיקים בכיר שמתמקד בטכנולוגיה בקרן Synovus Trust. הוא מזכיר את מניות Nifty Fifty הלוהטות, שכללו את קוקה קולה וג'ילט, שעלו בצורה דרמטית בתחילת שנות ה-70, לפני שנפלו בשוק הדובי של 1973-1974. "כשהכל כל כך מרוכז, זהו המתכון לבעיות אמיתיות", לדבריו.

פייסבוק - בין הראשונות שמעדו

למרות ביצועי היתר שרשמה, פייסבוק היתה בין מניות הטק הגדולות הראשונות שמעדו. הגילויים בשנה שעברה, שענקית המדיה החברתית העבירה בצורה לא ראויה נתוני משתמשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה, שהתפרקה בינתיים, שיגרו את מניית פייסבוק לרכבת הרים, שמחקה רבע מהשווי של החברה בשנת 2018.

המניה התאוששה אמנם, ועלתה השנה ב-36% בזכות רווחים סולידיים, אבל בהשוואה שנתית, מאוגוסט 2018, המניה עלתה רק ב-2.8% (עד סגירת יום שישי האחרון), והיא נמוכה ב-22% מהשיא של 217.5 דולר שנרשם ביולי 2018.

קרן הטק של גולדמן זקס הפחיתה אמנם את החשיפה שלה לפייסבוק, אך קנתה עוד מניות של אלפאבית מוקדם יותר השנה, אחרי שענקית החיפושים והפרסום הציגה את הצמיחה האיטית ביותר שלה מאז 2015, בציפייה להבראה, אמר דיין. בעוד שרוב מניות FAANG ירדו מסוף יוני השנה, אלפאבית עלתה ב-6.5%, אחרי שהיא רשמה רווחים טובים יותר ברבעון השני.

מעבר לכך, דיין אמר שהוא מאמין שההזדמנות הגדולה ביותר במגזר הטק היא בתחום התוכנה. לקרן של גולדמן יש החזקות ב-ServiceNow, חברה שמספקת תוכנה לניהול מוקדי עזרה ללקוחות בחברות, וב-Atlassian, חברה אוסטרלית שנסחרת בארה"ב ומספקת כלים למפתחי תוכנה. שתיהן עלו ב-43% לפחות מאוגוסט לפני שנה.

מבין יתר מניות FAANG, נטפליקס נפלה ב-21% מיוני, ואיבדה 14% מהקיץ לפני שנה, אחרי שענקית הסטרימינג של תוכני הווידיאו סבלה מירידה ראשונה זה כמעט עשור במספר המשתמשים בארה"ב. ההאטה באה על רקע כך שהמשקיעים שוקלים את יכולתה של נטפליקס להתמודד עם כמה יריבות גדולות שמשיקות את שירותי הסטרימינג שלהן, כולל וולט דיסני ו-AT&T.

אמזון קטעה את סדרת רווחי השיא הרבעוניים שלה ביולי, והחמיצה את תחזיות האנליסטים בגלל עלייה בעלויות. המניה ירדה ב-8.1% מאוגוסט 2018, למרות עלייתה ב-16% מתחילת 2019. היא מפגרת אחרי הביצוע של כמה מניות של קמעונאיות כמו טארגט ודולר ג'נרל.

בתוך כך ממשיכים המשקיעים להעריך מחדש את מצבה של אפל. מסורתית, הם אהבו את החשיפה הקבועה של טלפונים חדשים, טבלטים ומוצרי לוואי בכל שנה, אבל ההתמקדות עוברת לעסקי השירותים של אפל, שהם "ליבת התמחור של החברה", לפי דניאל אייבס, אנליסט בוודבוש. עסקי השירותים עזרו לאפל להכות את אומדני הרווח של האנליסטים בחודש שעבר, למרות עוד רבעון של מכירות אייפון חלשות. המניה עלתה ב-2.5% מסוף יוני, אך היא נמוכה ב-155 מהשיא שלה מאוקטובר 2018.