שוק ההון ובית המשפט העליון כמעט הכפילו את רווחי הפניקס במחצית הראשונה של 2019

חברת הביטוח הקטינה עתודות בביטוחי החבויות הודות לפסיקת העליון, שביטלה את השפעות ועדת וינוגרד ובכך שיחררה רווח לפני מס של 155 מיליון שקל • חלק ניכר מתיק הנכסים של הפניקס מושקע בשוקי ההון, שרשמו עליות ניכרות במחצית השנה

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח הפניקס , המנוהלת על ידי אייל בן סימון, שבה להציג שיעורי צמיחה ניכרים בפרמיות במחצית הראשונה של 2019. הצמיחה נרשמה, בין השאר, הודות לזכייתה של הפניקס במכרזים גדולים, ובראשם המכרז לביטוח סיעודי לחברי קופת החולים מכבי. בשורה התחתונה,הפניקס נהנית משוק הון חיובי ומשחרור עתודות בביטוחי החבויות, שהגדילו את רווחיה במחצית הראשונה בכ-95% לכ-554 מיליון שקל.

ברבעון השני הרווח של הפניקס הסתכם בכ-197 מיליון שקל - גידול של 82% ביחס לרבעון המקביל. עד כה זהו הרווח הרבעוני השני בגובהו בענף הביטוח, אחרי מנורה מבטחים, לפני שפורסמו דוחותיה של הראל. 

השיפור בתוצאות הפניקס נובע מכך שחלק ניכר מתיק הנכסים של הקבוצה מושקע בשוקי ההון, שרשמו עליות ניכרות במחצית השנה. הרווחים וההפסדים מהשקעות התגלגלו לגידול במרווח הפיננסי בפוליסות הוותיקות ולגידול בדמי הניהול שנגבו מהמבוטחים והעמיתים. 

התוצאות הושפעו גם משורה של תזוזות אדירות בעתודות החברה. כך, במחצית הראשונה ניכרה השפעה של הירידה בעקום הריבית ובפרמיית אי-נזילות במשק, שהביאה לגידול בהתחייבויות של הפניקס בסך של כ-316 מיליון שקל לפני מס. נוסף על כך, טיוטת חוזר הנחות דמוגרפיות הביאה להפחתה נוספת בעתודות, בהיקף של 85 מיליון שקל. מנגד, החברה הקטינה עתודות בביטוחי החבויות הודות לפסיקת בית המשפט העליון, שביטלה את השפעות ועדת וינוגרד - ובכך שיחררה רווח לפני מס של כ-155 מיליון שקל.

גידול ברווח לפני מס מאקסלנס

נוסף על כל אלה, החברה ביצעה שינויים בהנחות ביטוח בריאות וביטוח חיים, שהקטינו את ההתחייבויות בכ-27 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019. בשקלול כל ההשפעות האלה, ההתחייבויות של הפניקס גדלו במחצית השנה בכ-219 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2018, העתודות בעיקר הושפעו מתזוזות בריבית וקטנו בכ-80 מיליון שקל לפני מס - דבר שדווקא הגדיל את רווחי החברה.

הפניקס מחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, שהניב לה גידול ניכר ברווח לפני מס משירותים פיננסיים, הן ברבעון השני והן במחצית הראשונה. כך, הרווח לפני מס משירותים פיננסיים עמד במחצית 2019 על 7 מיליון שקל, לעומת 16 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2018, כשברבעון השני הוא הסתכם בכ-29 מיליון שקל.

כמו כן, לקראת סוף נובמבר תפוג תקופת חצי השנה שהוקצבה להשלמת העסקה למכירת השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, אלא אם תוארך בהסכמה. בכל אופן, עד לתחילת דצמבר 2019 דלק חייבת "להיפטר" מהפניקס כדי לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות. בימים אלה הפניקס מובילה חלוקה בעין של מניות חברת מהדרין, כדי שהיא תעמוד בהוראות החוק.