מה יודע יובל שטייניץ על הצמיחה בתקופתו באוצר?

שטייניץ נזכר בערגה בצמיחה בשנים שבהן כיהן כשר אוצר וביקר בחריפות את מחליפו יאיר לפיד • אבל האם הוא מכיר את נתוני הצמיחה לעומק? בדקנו • המשרוקית של גלובס

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, גם מפני ביקורת על נתוני הצמיחה שהשיג שר מהמפלגה שלך. זו הייתה הטקטיקה של שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר האוצר של הליכוד בין 2009 ל-2013, כשהתבקש להתייחס בראיון לכאן ב' לגידול המאכזב בתוצר של ישראל ברבעון השני של השנה. "אני אגיד לך על צמיחה", הוא אמר לאריה גולן, "אחרי הנזקים שגרם לפיד הצלחנו לאושש את הכלכלה. כמו שבתקופתי הייתה צמיחה גבוהה, גם היום הצמיחה סבירה".

נבדוק. הגרף המצורף מציג את הצמיחה במשק הישראלי בכל שנה שבה כיהנו שרי האוצר האחרונים - שטייניץ; יאיר לפיד שהחליף אותו במרץ 2013 מטעם יש עתיד; ומשה כחלון - שמכהן מאז 2015 ועד היום. כל עמודה מציינת, במילים פשוטות, בכמה גדל הערך הכולל של המוצרים והשירותים שהופקו בישראל באותה עת. הנתונים הם ריאליים, כלומר לא מושפעים מעלייה במחיר המוצרים והשירותים.

בקטע שמציג את ארבע שנות כהונתו של שטייניץ מתנשאות שתי עמודות של כ-5.5%, שמציינות צמיחה שנתית גבוהה. אבל הן מוקפות בשתי העמודות הנמוכות ביותר בגרף. בממוצע, הצמיחה השנתית הריאלית בימי שטייניץ הייתה 3.7%. בשנתיים של לפיד, שאחראי לתקציב דו-שנתי אחד, הצמיחה הממוצעת הייתה 4.1%. אצל כחלון, בארבע שנות הכספים שכבר הסתיימו, היא עמדה על 3.3%. לפיד מוביל.

תמונה אחרת עולה מהצמיחה הנומינלית, שנשענת על המחיר השוטף של המוצרים והשירותים. כאן שטייניץ מוביל עם 6.4% בשנה, לפיד אחריו עם 5.7%, וכחלון לא "משקם" את הצמיחה, אלא ממשיך את הירידה ל-4.6%. לתופעה הזאת יש הסבר פשוט: אצל שטייניץ הייתה אינפלציה גבוהה יותר. חלק מהגידול בתוצר נבע מכך שאותם המוצרים עלו יותר ויותר כסף.

שינויים בהרגלי הצמיחה
 שינויים בהרגלי הצמיחה

■ בשורה התחתונה: דברי שטייניץ לא נכונים ברובם. כשמתבוננים בכל תקופת הכהונה של שרי האוצר הקודמים, הצמיחה בימי לפיד לא הייתה הנמוכה ביותר, לא במונחים ריאליים ולא בנומינליים.

● תחקיר: ארן רונדל