תוכנית המתאר של העיר מודיעין אושרה להפקדה

התוכנית כוללת תוספת של 43 אלף יחידות דיור, שתאפשר צמיחה מסך של 93 אלף תושבים להיקף אוכלוסייה של 240 אלף • שנת היעד שאליה מכוונת התוכנית היא 2040

מודיעין/ צילום: תמר מצפי
מודיעין/ צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה את תוכנית המתאר הכוללנית לעיר מודיעין (מודיעין-מכבים-רעות) אתמול (ד'). את הכנת התוכנית הובילה האדרכלית נעמה מליס (תוכנית המתאר דימונה, קניון גבעתיים, ישיבת "אורחות תורה" בב"ב) וסייע לה צוות של יועצים מדיסציפלינות שונות. בהכנה לקחו חלק הצוות המקצועי בעירייה וגם ציבור התושבים שותף לה. שנת היעד שאליה מכוונת התוכנית היא 2040. התוכנית כוללת תוספת של 43 אלף יחידות דיור, שתאפשר צמיחה מסך של 93 אלף תושבים להיקף אוכלוסייה של 240 אלף.

צוות הכנת התוכנית זיהה שהעיר סובלת בהווה ממספר בעיות: שכונות הומוגניות וללא יחוד והעדר חיים עירוניים ומגוון של מוסדות ושרותים. בנוסף מרבית תושבי העיר (75%) יוצאים מדי יום לעבוד בישובים אחרים וכך פוטנציאל הקניות בעיר עצמה קטן. השימוש בעיר מודיעין בתחבורה ציבורית מועט כי ההתניידות מבוססת על רכב פרטי. במודיעין יש עודף של שטחים ציבוריים פתוחים ועוד. היעדים העיקריים של התוכנית הם איפוא חיזוק העירוניות על ידי יצירת רחובות מסחריים, או אזורים של עירוב שימושים, חיזוק הקישוריות בין השכונות באמצעות עיצוב מחדש של חלק מהרחובות כך שיכללו מערכת שבילי אופניים, מיתון השימוש ברכב פרטי, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית.

התוכנית מציעה שהאזור הצפוני של העיר ייועד לשכונות מגורים חדשות שיקרבו את אזורי המגורים לאזור התעסוקה הקיים (ישפרו סנטר). באזור זה יכללו מרכז עירוני ראשי (מע"ר) ובו מוסדות עוגן מטרופוליניים כגון מוסד רפואי אזורי, מוסד להשכלה גבוהה ושירותים ממלכתיים נבחרים. על פי המתכננים, המטרה היא לאפשר לעיר להפוך לגורם עסקי איזורי משמעותי. במסגרת התוכנית מוצעת תוספת שלוחה תת קרקעית של הרכבת ממרכז העיר אל מרכז העסקים העירוני החדש.

חיים ביבס, ראש העיר מודיעין, מספר שיוזמת התוכנית עלתה כניסיון להתמודד עם גידול העיר בעתיד. "העיר מודיעין, אלמלא תהיה קטסטרופה, כמו למשל שיצטרכו לפנות מאות תושבים ממקום אחר, יודעת בדיוק מה יהיה הגידול הטבעי שלה ב-20 שנים הקרובות. הלוואי ובכל מדינת ישראל היה מודל כזה. לא היינו צריכים וועדות דיור לאומי ולא היסטריה של מגה תכניות שעל הדרך הורסות כל מיני דברים".

בהוראות התוכנית מדברים על זה שרחובות העיר שוממים. איך אתם מתכננים להתמודד עם האתגר?
"קח למשל את שבילי האופניים. עשינו כבר כמעט 50 ק"מ של שבילי אופניים. אנחנו עומדים לפתוח בקרוב מרכז עסקים בשדרות דם המכבים, במרכז העיר שהוא כמו הרמבלאס, בברצלונה. ארקדה של הרבה מאד מסחר, בתי קפה. מאות אלפי מטר של מסחר עם מגורים בחלק העליון. משהו של עירוב שימושים שלא ראית בהרבה מקומות בארץ. תוכנית המתאר לוקחת את השכונות החדשות ומייצרת מגורים עם מסחר. חוץ מזה, הכנסנו רכבת קלה. למה? כי עם כל הכבוד, המדינה נכשלה עם תחבורה ציבורית".

שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז של מנהל התכנון, מסבירה שמודיעין תהפוך לישוב גדול ואך טבעי שיהיה בו מע"ר.

ואיך זה מסתדר עם הישובים הסמוכים? מה זה יעשה לערים הסמוכות היותר עניות, למשל רמלה ולוד?
"גם לרחובות, לרמלה ולוד יש את המע"ר שלהן. זה האזור שבתוך העיר עצמה והוא יותר צפוף, יותר מעורב שימושים. לכל רשות ורשות יש את המע"ר שתואם את גודלה".

בהוראות התוכנית יש יומרה לריכוז מטרופוליני. מה זה אומר?
"מודיעין לא הולכת להיות מטרופולין. יש את ת"א. אבל בישוב של סדר גודל של 250,000 תושבים זה הגיוני שתהיה מכללה, או בית חולים. זה לא בא על חשבון אף אחד אחר. בהתחשב לכך שאנחנו צריכים לתת למחוז עוד כ-600,000 יח"ד עד 2040 זה הגיוני. מגיע להם עוד דברים חוץ מדירות. אנחנו דואגים לשירותים ראויים לכלל המחוז, בפיזור הגיוני".

האם התכניות יקודמו במסגרת הוועדה המחוזית, או דרך הוותמ"ל?
"הוועדה המקומית, תקבל, ברגע שיש לה תוכנית מתאר כוללנית, סמכויות משלה והיא לא צריכה אותנו ולא את הוותמ"ל. ככל שתחליט הממשלה על מתחם שהוא ראוי להגיע לוותמ"ל הוא יגיע לשם. מן הסתם, בישובים שיש בהם תוכניות מתאר כוללניות וביישובים שיש בהם ועדה מקומית עצמאית, אין סיבה להגיע לוותמ"ל".