מיסטר G | פיצ'ר

הר יואש: טיול של זריחה או שקיעה

הר יואש הוא אחת הפסגות הגבוהות ביותר בהרי אילת ומקום אידיאלי לערוך בו טיול קצר • זהו גם מקום מצוין לתצפיות שקיעה וזריחה, כך שהוא מתאים גם לטיול במהלך הקיץ

הר יואש תצפית מהפסגה/ צילום: יותם יעקובסון
הר יואש תצפית מהפסגה/ צילום: יותם יעקובסון

עונה מומלצת: כל השנה
התאמה: כל המשפחה
קושי מסלול: קל-בינוני
אורך מסלול: כקילומטר וחצי
משך מסלול: כשעתיים בניחותא
מפה: מפת סימון שבילים מס' 20 "הרי אילת" (מהדורה אחרונה ומעודכנת: 2014)
הגעה מאילת: נוסעים בכביש הגבול המערבי (מס' 12) צפונה. לאחר 10.5 ק"מ, בקצה עלייה ארוכה ומפותלת, ניצב בשלט המורה שמאלה לעבר הר יואש. חונים ברחבת העפר
ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים, כובע, קרם הגנה משמש, משקפי שמש
• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים!

הר יואש הוא אחת הפסגות הגבוהות ביותר בהרי אילת. בהיותו נקודה אסטרטגית, עד מבצע "עובדה", שבו נכבשה אילת, היה בראשו בסיס ירדני שכונה משלט הצוק. את השם העברי העניקה ועדת השמות, על שמו של יואש בן אחזיה, מלך יהודה. הוא נמצא בחברה טובה. רוב הפסגות סביבו קרויות על שם מלכי העבר.

הר יואש הוא מקום אידיאלי לערוך בו טיול קצר. זהו גם מקום מצוין לתצפיות שקיעה וזריחה, כך שהוא מתאים גם לטיול במהלך הקיץ. ניתן להעפיל אל ראש ההר ברכב, אבל הדרך תלולה ואינה מומלצת. הליכה ברגל עדיפה.

מרחבת החניה נמשכת דרך עפר רחבה שמאלה. מעפילים בה כברת דרך של כ-200 מטר ופונים ימינה, בשביל הצר והתלול אל הפסגה.

ממרומי ההר הגירני, שבראשו אנטנה גדולה הנראית ממקומות רבים בהרי אילת, ניתן לראות את "עוגת השכבות" הגיאולוגית, הלוא הן רצועות ההעתק ממערב וממזרח. ממערב ניתן לראות את שכבות אבן החול הנובית, את גדר הגבול עם מצרים וגם אבן גבול חרוטית, שציינה את מקום הגבול קודם להקמת הגדר.

דרומה מההר נשקף נחל גשרון, המשתפל עד לחוף מפרץ אילת בטאבה. שמאלה משם נראים פאתיה הדרומיים של העיר אילת, הר צפחות, שנמצא מעל המצפה התת-ימי, ומעבר לו ערב הסעודית. מזרחית להר יואש מתנשא הר שלמה, שעשוי כולו גרניט כהה. מעבר לו מציצה העיר הירדנית עקבה. ניתן לרדת מהר יואש באותה דרך שבה עלינו, אבל ניתן גם לרדת בדרך הרכב שמתפתלת במורד הפאה המזרחית שלו, הדרך חובקת את ההר מצפון ומגיעה בסופו של דבר אל החניה.